Mitsubishi ASX – klasika nejen na silnici

Historie modelu ASX není tak stará, jak je tomu u jiných modelů značky. Začíná před pouhými deseti lety, kdy byla na trh uvedena jeho první generace. V roce 2012 pak přišel drobný facelift a na podzim loňského roku byla představena další modernizace. Není to ale auto, které by vzniklo na zelené louce. Platformu, na které je postaveno, najdete dnes i u modelů Peugeot 4008 a Citroën C4 Aircross. Kromě toho sdílí zhruba 70% dílů s větším sourozencem Outlanderem, takže na trzích v Severní Americe je dokonce pro model používáno označení Outlander Sport. Prostoru pro originalitu tedy nezbylo konstruktérům moc, ale dá se říct, že se snažili a využili ho. Zvídavým, kteří bádají nad tím, co znamená zkratka ASX, pak můžeme prozradit, že je to Active Sports Crossover.

Exteriér

Design oproti předchozí verzi velmi vyspěl. Rozdíl je obrovský, předchozí model působí menším, subtilnějším dojmem, po povedeném faceliftu vůz především díky změnám přední části zmohutněl a jako model, určený i do terénu, působí uvěřitelněji.

Rozlišujícím prvkem na první pohled identifikujícím tento model, mající po faceliftu rysy podobné s ostatními vozy značky, jsou diodové světlomety ve spodní části robustního, bohatě chromovaného předního nárazníku.

Eleganci testovaného modelu přidávaly určitě i pětipaprsková litá kola, u kterých je na výběr mezi 16´´ a 18´´. Pokud plánujete jezdit hlavně po zpevněných cestách a pohyb v terénu nepatří mezi časté aktivity, jsou jasnou volbou kola většího rozměru, která dojem z auta určitě zvyšují.

V zadní části nebyly změny tak razantní, v nárazníku přibyly imitace výdechových otvorů odvětrávání brzd a jiná je i grafika zadních světel, které tvarem obrysových světel připomínají některé modely Lexusu řady UX. Výraznější je i imitace ochranného plechu zadního nárazníku.

Tvar karoserie po faceliftu nyní zcela zapadá do stylu, uplatňovaného u ostatních modelů. Ten je spíše konzervativní a vůz i díky němu působí zvenku celkově menším dojmem, než jaký je pocit uvnitř.

Interiér

Uvnitř je spousta místa, víc než by se zdálo při pohledu na auto zvenku.  Vnější facelift autu bezesporu prospěl. Škoda, že podobnou modernizací neprošel i interiér. Tady by se témat pro aktualizaci našlo dost, některé prvky jsou svým provedením již trochu za zenitem. Ale zpracování je japonsky precizní a použité materiály jsou slušné kvality.

Vlevo na čestném místě je v kapličce před řidičem otáčkoměr, což si myslím, že je pro aktivního řidiče vhodná poloha. Na tachometr tak zbylo místo vpravo. Jeho cejchování je až do 240 kilometrů. Dělení je ale tak drobné, že by bylo lepší používat digitální zobrazení rychlosti. To jsem zde ale nenašel a je tak problém se podle hustě cejchovaného tachometru trefit tu správnou rychlost. Tachometr, ostatně jako každý, proměřuje o zhruba 3 kilometry, takže běžný řidič, který se spíše jistí, aby povolenou rychlost nepřekročil, tak může jet ve skutečnosti třeba i o 10 kilometrů pomaleji, než je nezbytně nutné.

Tlačítka na volantu jsou velmi přehledná a pohodlná. Je zde ovládání rádia, telefonu, tempomatu s nastavováním všech potřebných funkcí. Listování v informacích o jízdě, dojezdu, spotřebě a podobně ale na volantu nehledejte, pro něj je určeno samostatné retro tlačítko vlevo pod kapličkou s přístroji.

Na rozdíl od svého většího bratra Outlanderu disponuje auto i v nejprodávanější verzí navigací. Jejím jevištěm je dotykový panel, který je integrovaný uprostřed přístrojové desky. Ten netrčí, jak je tomu obvyklé u jiných značek nad přístrojovou deskou, takže je o něco více v dosahu ruky, na druhou stranu zase více mimo zorné pole řidiče. Navigace ovšem není firemní aplikace, ale jde o řešení, dodávané společností Tomtom. Je přehledné, intuitivní, dá se v něm docela dobře orientovat, a pokud se s ním řidič již dříve setkal při používání samostatných navigačních přístrojů pro auta, tak nebude mít žádný problém zadat trasu nebo vyhledat cíl. Ti, kterým by přesto nevyhovovalo, mohou využít funkce zrcadlení a promítnout si na dotykový panel auta svou oblíbenou navigaci z telefonu.

Další, dnes už se dá říci skoro retro vybavením, je CD přehrávač, což ocení majitelé, kteří mají dosud svou audiotéku na cédéčkách, a mohou si tak vychutnat kvalitní poslech z originálního nosiče.

Drobná poznámka: čeština, která se zobrazuje na displeji, má problémy s diakritikou a nezobrazuje háčky a čárky, ale informace, zobrazované v info řádku u rádia jsou i bez diakritiky čitelné.

Kromě krátkých a středních vln má rádio modem pro příjem digitálního vysílání. Po dobu testu jsme ale naštěstí nezaznamenali problém, se kterým se potýkají některé jiné značky, a sice ten, že o reproduktory se ve voze přetahuje signál z FM a digitálního přijímače, což v některých místech znamená, že melodie místy zní jako z gramofonu, na kterém se zasekla jehla, přeskakuje, nebo se opakuje, takže nakonec rádio raději vypnete.

Klimatizace má přehledné mechanické ovládání. To je jednoduché, obzvláště volba režimu a intenzity ventilátoru, nastavení správné teploty kruhovým voličem může být pro ty, kteří jsou zvyklí na digitální, trochu složitější.

Auto je, jak je tomu dnes bohužel u všech nových vozů, vybaveno systémem Start/stop, který má údajně snižovat spotřebu paliva, obecně v praxi ale spíše jen ničí baterii a motoru také neprospívá. Naštěstí má řidič k dispozici tlačítko pro vypnutí, což se u tohoto vozu docela hodí, protože se mi několikrát stalo, že při dojezdu do křižovatky na volnoběh se motor vypnul, ale při šlápnutí na pedál plynu nereagoval, nenastartoval a bylo nutné vyřadit a sáhnout po klíčku. Vedle tlačítka pro vypínání režimu Start/Stop je tlačítko pro vypnutí protismykového systému. Užitečná možnost pro některé situace v těžkém terénu nebo v zimě, ale běžný cestující, který nejezdí mimo zpevněné vozovky, ji asi nevyužije a je lepší ji nechat dohlížet.

.Sedačky jsou pohodlné, poměrně široké, s dobrým bočním vedením. Co oceňuji, je vysoká hlavová opěrka a opravdu hodně místa nad hlavou i pro vzrostlé postavy. To platí nejen vepředu, ale i vzadu. Zde by ale měly být vyšší opěrky, ty jsou poměrně nízké. Při pohledu na ně jsem si vybavil záběry ze simulací čelního nárazu a pohybu těla po nárazu a obávám se, že by vyššímu cestujícímu moc nepomohly.

Na předních sedadlech je jak USB zásuvka, tak cigaretový zapalovač. A když říkám zapalovač, myslím tím nejen zásuvku na 12 V, ale opravdový zapalovač, který po nahřátí vyskočí ze zásuvky s charakteristickým cvaknutím. To je něco, co jsem v autě neviděl už hodně dlouho. V autě jsem ale bohužel neviděl ani žádnou zásuvku pro cestující na zadních sedadlech.

V předních dveřích jsou jakési schránky, nicméně velká lahev se do prostoru nevejde a do podélné schránky, široké tak 5 centimetrů dostanete tak leda peněženku s doklady, pokud v ní nemáte moc peněz.

Slabinou je i naprostá absence schránek v zadních dveřích, takže cestující na zadních sedadlech nemají žádné odkládací prostory. Pouze cestující vpravo vzadu najde menší odkládací kapsu na zadní straně sedadla spolujezdce, do které by se vešla možná malá svačina a menší lahev s pitím.

Také nástupní otvor na zadní sedadla není z největších, méně pohybliví cestující mohou mít při nastupování problém se dovnitř protáhnout.

.

Kufr je poměrně hluboký, nejprodávanější verze má navíc příplatkovou úpravu, která prostor kufru ještě zvětšuje. Úprava je provedena tak, že je odebrána podlážka kufru, na dno kufru je místo ní nalepeno čalounění a tím je prostor zvětšen o pár centimetrů na výšku. Na druhou stranu může být kvůli nemožnosti vyndat obložení dna v případě znečištění, což se stane hned, jeho čištění. V kufru nenajdete rezervu, výbava se skládá z heveru, trojúhelníku a lepení, takže manuálně zručný řidič si užije, méně zručný si bude muset povolat pomoc.

Kvůli odebrání podlážky vznikne při sklopení sedadel asi 15 cm schod, který ale nakládání delších předmětů do kufru moc nekomplikuje.

Motor, Převodovka

Výběr motoru je u tohoto modelu pro zájemce koupi stejně jednoduchý, jako byl dříve výběr barvy u modelu Ford T – můžete mít jakýkoli, pokud to bude benzínový 2.0 MIVEC.  Jak už jsem zmiňoval, měli jsme k dispozici verzi výbavy, která je nejprodávanější. To představuje uvedený motor o výkonu 150 koní (110 kW), kombinovaný s manuální 5 stupňovou převodovkou a mechanickou ruční brzdou.

Převodovka, přesněji řečeno její řazení, je asi největší slabinou vozu. Řadicí páka je poměrně dlouhá, řazení je poměrně nepřesné a je potřeba jej dost přemlouvat. Obzvlášť zpátečka je téměř nedetekovatelná, fakt že je zařazená jsem občas poznal jen podle toho, že se mi na displeji rozsvítila zadní kamera. Pět převodových stupňů by se dnes, v dobách minimálně šestistupňových manuálů a osmi nebo i desetistupňových automatů mohlo zdát málo, ale zpřevodování je dobré, umožňuje po dálnici netočit motor ani na tři tisíce otáček a mimo dálnici při devadesáti zhruba dva tisíce, takže motor se může pohybovat v optimálním výkonovém pásmu. Hluk od motoru se přitom přenáší jen tak silný, aby řidič mohl řadit podle ucha, bez nutnosti sklánět zrak od vozovky k otáčkoměru.

Spotřeba se při standardním jízdním stylu pohybovala na úrovni velmi slušných 6,7 litru, na dálnici a razantnější jízdě vyšplhala k osmi litrům, což ale není nic nečekaného. Výsledkem byl velmi slušný dojezd, kdy 63 litrová nádrž podle ukazatele paliva nabízela dojezd skoro 900 kilometrů.  Něčemu takovému prostě nemůže žádné autíčko na baterky konkurovat.

Jízdní vlastnosti

Tuhost podvozku odpovídá předpokládanému využití vozu, což jsou běžné, třeba i více rozbité vozovky, nezpevněné polní nebo lesní cesty. Pohyb mimo asfalt usnadňuje slušná světlá výška, 19 centimetrů, malý poloměr otáčení, 10,6 metru a z aktivních prvků pak asistent rozjezdu do kopce, který ale může méně zkušený řidič využít i na kopcovitých asfaltkách.

.

Pokud dáváte přednost jistotě bezpečné jízdy i na horším povrchu, v blátě polních či lesních cest, nebo ve sněhu, můžete u inovované verze mít při výbavě Invite nebo Intense a volbě automatické převodovky i pohon všech kol. Tím ale testovaná dvoukolka nedisponovala, takže o zkušenost s ním se podělit nemůžeme.

Závěr

Model ASX je auto, které určitě osloví konzervativnější řidiče, dávající přednost jednoduchým funkčním řešením, oblečeným do slušivého kabátu, která svou robustností dokáží vzbudit respekt. Kombinace praktičnosti, jízdních vlastností, ekonomičnosti provozu a slušnou cenou z něho dělá horkého kandidáta pro všechny, kteří potřebují auto nejen na cesty do práce nebo nákupáku, ale hledají také spolehlivého průvodce pro aktivní trávení volného času. Když už jsem zmiňoval cenu, je potřeba uvést, že cena začíná už na 444 000 Kč, testovaný vůz stál akčních 477 850 Kč a cena za nejvyšší výbavu je nyní v akci 632 850 korun.

Zájemci o levnější provoz mohou dnes dokonce objednat vůz s tovární přestavbou na LPG. Ta přijde na dodatečných 35 900 korun.

Text a foto: Jan Švéda   

Galerie:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code