Mitsubishi L200 Plus – čtyřkolka pro práci i zábavu

Mitsubishi L200 je kompaktní pick-up s pohonem všech kol, který se vyrábí již od roku 1993. Na některých trzích se prodává pod názvy Mitsubishi Triton, Storm, nebo Strada. Od loňského roku je na našem trhu již šestá generace. Pro značku představuje po Outlanderu druhý nejprodávanější model.

V celkových číslech se jedná o úctyhodných téměř 4,8 milionu kusů. Současná verze se nevyrábí v Japonsku, ale v závodě v Thajsku.

Exteriér

Při pohledu na vůz je možné říct, že šestá generace udělala velký krok v designu. Ten je nyní velmi působivý. Obzvlášť přední partie s ostře řezanými rysy a tvarem denního svícení, podpořenými velkými rozměry, velkými koly. Ocenit je potřeba i originální polep tištěnou fólií, která autu nejen přidává na působivosti, ale funguje i jako pojízdný billboard s informacemi o voze.

Model je vyráběn jako dvou nebo čtyřdveřový, na našem trhu je ale k dostání pouze čtyřdveřová varianta v modifikaci Double Cab, což znamená oproti variantě Club Cub větší zadní dveře a o něco kratší ložnou plochu. Ta s délkou 1520 mm zabírá poměrně velkou část celkové délky auta.

Nákladový prostor je krytý pevnou roletou. Konstrukce umožňuje umístění i příčných nosníků, na které je možné upevnit třeba držák na kola. Spoustu vybavení na trip. V případě, že by vám to ještě nestačilo, je možné na střechu kabiny přidat rakev nebo nosiče lyží.

V tomto uspořádání, tzn. kolmé zadní sklo a za ním následující rovná deska nákladového prostoru opravdu nehrozí, že by se vám zadní okno jakkoli znečistilo.

Siluetu i využitelnost může změnit a rozšířit doplňková výbava, která kromě bižuterie v podobě deflektoru s logem, nebo krytů nárazníku nabízí i hardtop, zvětšující významně objem nákladového prostoru, podle provedení i prosklený.

Interiér

Uvnitř najdete vše, co je u vozu určeného pro pohyb v terénu běžné. Testovaná verze ve vyšší výbavě nabízela i pár užitečných věcí navíc, například vyhřívání předních sedaček. V podstatě se nijak nelišila od vozů kategorie SUV, které si ale povětšinou na sportovce, schopné pohybovat se v terénu, jen hrají.

V interiéru je dost místa pro 4 – 5 lidí. Trošku složitější může být pro někoho nástup, který je výš, než u běžných vozů. Usnadňují ho boční nášlapné prahy, ale vstupní otvor je nižší, takže je potřeba se přikrčit. Nástup usnadňují i nezbytná madla, která lze kromě nástupu využít i pro držení při jízdě v náročnějším terénu.

Na druhou stranu vyšší pozice kabiny umožňuje lepší rozhled a dává pocit bezpečí. Samozřejmě to znamená, že prostor těsně kolem vozu není z pozice řidiče viditelný, tento problém ale řeší sada kamer, dávajících přehled v náročnějším terénu nebo stísněných podmínkách o tom, jaká je situace.

Jízdní komfort je, s ohledem na charakter vozidla, na velmi slušné úrovni. Požitek z jízdy v běžném provozu neruší ani hluk, a to jak od motoru, z podvozku, nebo aerodynamický. Ten se objeví až při rychlejší jízdě, tím je míněna dálniční rychlost. To je dáno tvarem zadní části kabiny, kterou tvoří kolmá stěna, na které se proudící vzduch odtrhává a toto hluk vyvolává.

 

Ovládání infotainmentu je jednoduché. Výhodou je samozřejmě i oddělený panel klimatizace, umožňující nastavení teploty, směru i intenzity proudění vzduchu a klimatizace bez toho, že by se člověk musel hrabat v nějakých menu na displeji. U auta tohoto typu bych ale určitě cenil přítomnost navigace, ve voze není, a pokud ji potřebujete, musíte si ji ozrcadlit připojením mobilního telefonu. Konektivita je ale zajištěna velmi slušně. Vepředu jsou 3 zásuvky USB a jedna cigaretová, vzadu dvě USB.

Prostor pro osobní drobnosti nabízí odkládací prostory, dostupné na všech sedadlech v přiměřeném objemu. Například držáky nápojů jsou vepředu i vzadu.

Se zavazadly je to ale složitější. Přímo v interiéru zavazadlový prostor není, jen za zadními sedadly je malý odkládací prostor na hever a páku heveru, lékárničku a podobné drobnosti. Výhodou tak u testovaného modelu byla roleta nákladového prostoru, která zajišťuje ochranu zavazadel, zde uložených. Jinou variantou je buď pevný kryt, nebo dokonce již zmíněný hardtop.

Motor, převodovka

Aktuálně je tento model nabízen s jediným motorem. Je jím 2,3litrový naftový přeplňovaný čtyřválec. Výkon základní verze je 110 kW/150 koní, točivý moment 400 Nm. Výrobce nabízí ale i příplatkový paket Plus, ve kterém je výkon motoru zvýšen na 127 kW / 173 koní a točivý moment na 502 Nm.

Motor je silný, libuje si spíš ve vyšších otáčkách, kdy dokáže projet i náročnější terén. Do tempa se dostává trochu pomaleji, ale nesedíme v závoďáku. Pro rychlejší rozjezd je plyn potřeba opravdu pořádně prošlápnout a motor vytočit do vyšších otáček tak, až se „rozezvoní ventily“ , aby se auto pohnulo. Na to je potřeba pamatovat hlavně v situaci, kdy potřebujete vjet na hlavní silnici, po které se blíží jiné vozidlo. V takovém případě je lepší si nechat větší odstup.

Výkon motoru standardně přenáší na všechna 4 kola manuální 6 stupňová převodovka, volit je ale možné i automat, kterým disponoval testovaný kus.

Automatická převodovka je také šestistupňová, a sama o sobě dokáže volit převodové stupně pohotově. Řadicí páka automatické převodovky je klasická, s kulisou, kterou jsme u aut viděli již před mnoha lety, ale naprosto funkční. Páka umožňuje i ruční řazení, ale pohodlnější jsou v tomto případě pádla pod volantem, která umožňují řadit bez nutnosti pouštět volant z obou rukou, což může být v terénu neocenitelná výhoda.

Při běžném jízdním stylu rozhodnutí automatu není nutné nijak korigovat. Pokud ale přepnete do manuálního režimu a zůstanete na nižším převodovém stupni, nechá motor poměrně dlouho točit ve vysokých otáčkách, než se přepne zpět do automatického režimu a přeřadí na vyšší stupeň

Spotřeba se dokáže při nějaké rychlejší akci dostat lehce přes 10 litrů. Průměr, ke kterému jsme se dostali při ekonomickém stylu jízdy s využívání plachtění je 8,3 litrů, což je na tak velké a těžké auto velmi slušná hodnota. Při pohybu po městě je potřeba počítat s hodnotou přes 10 litrů. Proto je užitečné, že auto má nádrž na 75 litrů, zaručující velmi slušný dojezd bez tankování.

Jízdní vlastnosti

Podvozek svým nastavením dává řidiči informaci o každé vlnce na asfaltě, což je při rychlejší jízdě trochu diskomfort. Je to daň tomu, že s tímto autem projedete prakticky každý terén a také je to ovlivněno tím, zda vezete, nebo nevezete někam náklad. Bez nákladu je vozidlo dobře ovladatelné, i když zatížení samozřejmě chování vozu zlepší.

Vzhledem k tomu, že auto je určeno spíš do terénu a pro převoz nákladu, jeho majitelé ocení spíše schopnost chování v těchto podmínkách.  A tu trochu nepohodlí mu při rychlejších přesunech, kdy auto může dosáhnout s manuální převodovkou až 179 km/h a s automatem 176 km/h, jistě odpustí. Další kompenzací může být i možnost táhnout přívěs o hmotnosti až 3 100 Kg s řidičským průkazem skupiny B.

Auto má sice nejmenší poloměr otáčení (5,9 m) ve své kategorii, přesto je ale potřeba při manévrech počítat s délkou vozu. Manévrovatelnost usnadňuje i  velmi citlivé řízení. To je určitě nepřeposilované, při menších plíživých rychlostech, kterými se projíždí obtížný terén, by ale pro jemné ženské ručky mohlo být trochu měkčí. Určení do terénu odpovídá i převod řízení, který usnadňuje přesné vedení vozu v terénu při malých rychlostech. To ovšem znamená, že při větších obratech se volantem natočíte o trochu více.

Pohyb v terénu je samostatným příběhem, který moc řidičů na vlastní kůži nezažije. Ale ti, kteří to štěstí měli, mají a budou mít, získají nezapomenutelné, leckdy velmi adrenalinové zážitky na pokraji fyzikálních zákonů. Jeho splnění umožňuje přiřaditelný pohon všech kol, redukční převodovka a uzávěrka zadního diferenciálu.

Ten, kdo tuto výbavu umí používat, si může s vozem dovolit téměř cokoli. Méně zkušeným řidičům pak mohou pomoci asistenty pro různé jízdní podmínky, nebo třeba pro jízdu z prudkého kopce. Limitem tak zůstávají pouze přední a zadní převis, rozvor a použité pneumatiky. Pokud si ale dáte pozor a nesjíždíte nebo nevyjíždíte svahy s ostrým úpatím, nebo vysoké dlouhé terénní vlny, na kterých by auto kvůli rozvoru mohlo zůstat viset na břiše, je o zábavu postaráno.

Závěr

Mitsubishi L200 je auto, které nikdo na silnici nepřehlédne a které vás odveze i tam, kam se s jiným vozem nemáte šanci dostat. Poslouží jak v práci, tak všem, kteří preferují aktivní odpočinek se vším všudy. Těm, kteří potřebují auto, na které se mohou spolehnout, že je odveze tam, kam chtějí se vším, co potřebují. Jezdit se s ním dá i po městě, i když v takovém případě zažíváte adrenalin spíše při hledání vhodného parkovacího místa.

A cena? Ta začíná na 883 250 Kč za provedení s výkonem 150 koní a mechanickou převodovkou. Samotný paket PLUS pro zvýšení výkonu stojí 31 900 Kč. S výběrem vhodných doplňků v nejvyšší výbavě Instyle a automatickou převodovkou pak vydáte 1 387 579 Kč.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code