Mitsubishi Outlander 2.0 CVT 4WD – klasika po všech stránkách

Mitsubishi Outlander jsme před časem měli možnost testovat s plug-in hybridním pohonem. Tento test rozšiřuje zkušenosti s vozem o model s benzínovým dvoulitrem, navíc v inovované výbavě, platné pro rok 2020 a umožňuje nám udělat i malé srovnání.

Exteriér

Vzhledu robustního vozu, na první pohled dávajícího najevo, že je připraven zdolat jakýkoli terén, do kterého běžný řidič může zabloudit, jsme se věnovali v předchozím testu, proto se i zde soustředíme pouze na rozdíly mezi tímto a dříve testovaným provedením.

.

.

A těch rozdílů moc nenajdete. Kromě chybějícího víčka zásuvky pro dobíjení v pravém zadním blatníku a štítků označujících provedení, poznáte testované provedení Sport hlavně podle ochranných lišt na spodní části dveří.

Interiér

V interiéru je těch rozdílů více. Jsou dány jak stupněm výbavy, tak použitou technikou. První, na co padne pohled, je řadicí páka převodovky. Kulisu řazení jako je zde, již v mnoha autech neuvidíte, hlavice řadicí páky ale dobře padne do ruky. Pokud jde o jízdní asistenty, velmi užitečným, obzvlášť ve městě, je asistent, hlásící provoz za vozidlem, takže při vycouvávání z řady zaparkovaných vozů, kdy opravdu není vidět, jaký je provoz na silnici, vás upozorní na přijíždějící vozidlo.

.

.

Interiér je u benzínové verze, na rozdíl od hybridní, která zabrala místo v kufru pro baterie, sedmimístný. Dvojice sedaček, která se skrývá pod dnem zavazadlového prostoru, je ale vhodná spíše pouze pro děti na kratší cesty, protože místa pro nohy opravu moc není. To je ale specifikum všech aut tohoto provedení, včetně modelů od Lexusu, nebo dalších i prémiových značek. V základním nastavení, kdy poslední řada sedadel je sklopena pod dno poměrně hlubokého kufru, mají cestující k dispozici 677 litrů. V případě využití poslední řady se ale zavazadlový prostor zmenší na spíše symbolický objem a určitě nebudete mít dost místa pro náklad pro 7 lidí na delší vzdálenost, takže plánovat dovolenou autem ve více než pěti bych určitě nedoporučoval.

Motor, převodovka

Testovaný Mitsubishi Outlander má instalovaný benzínový dvoulitr MIVEC s výkonem 110 kW kombinovaný s pětistupňovým manuálem nebo převodovkou CVT. Převodovka s 6 stupni nabízí několik jízdních režimů, Normal, ekologistům se bude líbit Eco, při jízdě na těžším podkladu v zimě využijete režim Sníh, nebo v létě na štěrku a písku je užitečný režim pro jízdu na tomto podkladu. Převodovka obecně vyžaduje od řidiče trochu času na sžití, má některé rysy chování, které jsem ne zcela pochopil. Ve skutečnosti jde o bezstupňovou převodovku CVT, která mění převodový poměr plynule, ale má svá specifika, která je dobré poznat. Například jakmile ji jednou pomocí pádel pod volantem sáhnete do řazení, trucovitě se odmítá i po delší době bez dalšího zásahu do řazení přepnout zpět do režimu automatu tak, jak je to obvyklé u automatů jiných značek a je schopná vytáčet motor do vysokých otáček.

Pádla pod volantem nejsou sice na volantu, ale napevno na sloupku řízení tak, jak je to například u vozů Peugeot, Citroen, nebo DS, ale naštěstí jsou dost dlouhá a je možné je tak použít i pro podřazení v zatáčce bez nutnosti ručkovat po volantu. Jako již tradičně, oceňuji funkci Autohold, který je u aut s automatickou převodovkou velkou úlevou pro pravou nohu i pozornost řidiče, když při zastavení stačí pořádně sešlápnout brzdu a pak můžete nohu sundat z pedálu a třeba si ji protáhnout.

Jízdní vlastnosti

Obecně je možné říct, že Outlander je model ze staré dobré školy, který zachovává tradici značky jako výrobce modelů, se kterými není nutné se bát vjet do terénu, nebo dokonce na české silnice. Podvozek zvládá odchytat většinu běžných nerovností, včetně retardérů. Řízení je příjemné, jen v nižších rychlostech se zdá trochu přeposilované, ale lze si říct, že s ním aspoň nebudou mít problém ženy při manévrování. Benzínová verze je o 325 kg lehčí, než plug-in hybrid a při jízdě je tento rozdíl cítit. Plug-in má díky elektromotorům kombinovaný výkon 165 kW a tak i lepší akceleraci, o 335 kg lehčí benzínový model disponuje pouze 110 kW, je ale mrštnější při rychlejší jízdě v zatáčkovitém terénu, při které se nenaklání víc, než by mohlo nepříjemně překvapit a nabízí i o 150 kg užitečné nosnosti navíc.

Závěr

Díky testu dvou různých modifikací vozu si můžeme dovolit udělat srovnání, které může být vodítkem při volbě vhodného modelu.

Katalogová cena plug-in hybridu ve výbavě Instylepořídíte aktuálně za 1 179 900 Kč. Oproti tomu cena testovaného modelu s benzínovým dvoulitrem stojí ve stejné výbavě 859 850 Kč.

Spotřeba na 100 kilometrů plug-in hybridu je 1,8 litru a 14,8 kWh. Benzínový dvoulitr má v tabulce uvedeno 7,4 litru kombinované spotřeby.

Pokud budu vycházet z tabulkových údajů a obvyklých cen paliva, přičemž nabíjet budu doma za průměrnou cenu 4,8 Kč/kWh, pak 100 kilometrů plug-in hybridem vyjde na 57,6 za benzín a 71,04 za elektřinu, což je celkem 128,4 Kč.

Reálnější situace, kdy na delší cestě nemám možnost nabíjet a pojedu s rekuperací s průměrnou spotřřebou 5 litrů, bude mě 100 kilometrů stát 160 Kč.

S benzínovým motorem při reálné kombinované spotřebě kolem 8,5 litru vyjde 100 kilometrů na zhruba 272 Kč.

A nyní tedy slíbené srovnání: Jízda s benzínovým motorem přijde na zhruba o 144 Kč víc, než u doma dobíjeného plug-in hybridu. Při ročním nájezdu 20 000 kilometrů se tak vrátí investice do plug-in hybridní verze, nabíjené za ideálních podmínek, po více než 11 letech.

V případě, že plug-in nebude moci být pravidelné dobíjen, nebo bude řidič muset využívat rychlonabíječky po cestě, může se investice vrátit až po více než 14 letech.

Nechám na zvážení každému, zda se mu taková investice vyplatí. Jediným efektem pro zákazníka tak je, že díky obecně deklarovanému, nicméně nepravdivému tvrzení o nulových emisích elektromobilů, se průměrné emise na prodávaný vůz sníží k vybájené hranici 95 gramů na kilometr a automobilky pak mohou prodávat i takovéto skvělé vozy bez hrozby, že by vykrvácely na nesmyslných pokutách.

Technické údaje:
Spalovací motor benzínový čtyřválec
Zdvihový objem (cm3) 1998
Maximální výkon (kW/min-1) 110/6000
Maximální točivý moment (Nm/ min-1) 195/4200
Objem zavazadlového prostoru (l) 677
Max. rychlost (km/h) 190
Zrychlení 0-100 km/h (s) 13,3
Spotřeba kombinovaná (l/100 km) 7,4
Galerie:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code