Volkswagen Multivan PanAmericana

Tentokrát jsme do testu vzali automobil, který většina zná nejspíše v jeho pracovní verzi Transporter. Někteří se určitě setkali i s osobní verzí Multivan, sloužící pro přepravu skupin osob. Pro cestovatele značka připravila modely Caravelle a obytnou Californii. My jsme vyzkoušeli provedení Multivan PanAmericana, které v sobě kombinuje praktičnost využití, díky třem řadám sedadel, až pro 7 cestovatelů, variabilnost vnitřního uspořádání a luxusní provedení.

Exteriér

Pro vnější vzhled vozu jsou charakteristické linie, společné této generaci všech Volkswagenů. Na první pohled příliš nezaujme, na druhý pohled však vyniknou detaily, které z tohoto automobilu dělají originální kus. Od běžné „dodávky“ se liší 17 palcovými koly z lehké slitiny, zatmavenými zadními světly, lakovanými nárazníky s povrchovou strukturou, krytem spodku vozu vpředu i vzadu, ochrannými kryty bočních prahů, nápisem „PanAmericana“ ve spodní části boků vozu a tónovaným prosklením v prostoru pro cestující.

Interiér

PanAmericana nabízí cestovní komfort srovnatelný, místy – prostorem a variabilitou – převyšující osobní automobily. Přestože při nastupování do vyššího vozu, při kterém vstup usnadňují madla, můžete mít pocit, že lezete do dodávky, za volantem vás tento pocit rychle přejde. Z něho zůstává výhoda vysokého posazu, překvapí pohodlí sedadel, která mají v prvních dvou řadách područky na obou stranách, takže si připadáte spíš jako v křesle, které řidiče a jeho spolujezdce v zimě i ohřeje. Ovládací prvky jsou všechny tam, kde je čekáte a vše, včetně ovládání dotykového středového panelu, funguje intuitivně.

Kromě drobností, které zpříjemňují pobyt v kabině, je vůz vybaven i doplňky, pomáhajícími bezpečnému pohybu na silnici, i mimo ní. U tak velkého vozu určitě uvítáte parkovací kameru, standardem už je i sledování mrtvých úhlů, varující před možnou kolizí s jiným předjíždějícím vozem.

Prostorná kabina a samostatná sedadla v první a druhé řadě umožňují volný pohyb po celém prostoru. Celkem je k dispozici 7 míst k sezení, takže na výlet můžete vzít i babičku, a když bude chtít, i dědečka. Model, který jsme měli k dispozici, byl navíc vybaven skládacím stolkem mezi druhou a třetí řadou.

Díky otočným sedadlům ve druhé řadě toto uspořádání umožňuje vést pracovní poradu během přesunu, v případě využití firemními manažery, nebo např. hrát karty na dlouhé cestě, pokud jedete na dovolenou nebo výlet s rodinou či přáteli.

Je ale škoda, že rozvor vozu neumožňuje úplné otočení těchto sedadel, pokud nechcete na jedné straně řidiče nacpat pod volant a na druhé straně cestujícího uprostřed v zadní řadě posadit na skládací stolek.

Variantně lze získat, v případě modelu bez levých zadních posuvných dveří, i sklopný stolek na levé straně. Co jsme ale postrádali, byly zásuvky pro připojení nabíječky na levé straně prostoru pro cestující. Vpravo je jedna pro druhou, druhá pro třetí řadu, vlevo jsme ale neobjevili ani jednu, takže nezbylo, než tahat kabel přes ostatní spolucestující, což může být obtěžující.

Pokud nevyužijete při delší cestě všechna místa, můžete v případě únavy sklopit zadní lavici, společně se sedadly druhé řady a využít tak možnou lůžkovou úpravu.

    

Kromě míst k sezení vůz skrývá i spoustu odkládacích prostor, jak v prostoru řidiče, kde je jich opravdu požehnaně, tak i u spolucestujících. Ti mohou, i když za příplatek, využít místo pod sedadly, do kterého připravil výrobce schránky, přístupné jak z kabiny, tak z kufru.

     

Samotný kufr je sice dost široký, mezi podběhy má slušných 121 cm, nicméně při využití všech sedadel není moc hluboký a pod roletku je vysoký 69 cm. Přístup do kufru je luxusní, zvedá se celá zadní plocha vozu, nicméně vyplatí se pořídit si elektrické otevírání, protože menší osoby by mohly mít problém při zavírání rozměrných a těžkých dveří.

Motor, podvozek

Na rozdíl od Německa je u nás vůz nabízen pouze s tím nejsilnějším motorem, 2.0 TDI, který disponuje díky dvojici turbodmychadel výkonem 150 kW a točivým momentem 450 N.m. Díky tomu je motor dostatečně pružný a nemusíte v běžném provozu stát na plynu, ale můžete si s ním lehce pohrávat. Převodovka spolupracuje s motorem docela bezproblémově, pouze při delší jízdě z kopce bylo vhodné si pomocí pádel pod volantem podřadit tak, aby bylo možné pomocí motoru šetřit brzdy. Spotřebu údajně šetří systém Start – Stop, který při zastavení, např. na křižovatce, vypíná motor a při uvolnění brzdy (sepnutí spojky) jej znovu nastartuje. Nervy naopak šetří možnost tento systém deaktivovat, což oceníte například při popojíždění v koloně.

Volkswagen Multivan PanAmericana je ve svém základu určen i pro jízdu mimo zpevněnou vozovku a nešetrné zacházení, tomu je přizpůsobena konstrukce podvozku. Napomáhá tomu volitelný pohon všech 4 kol i zvýšení světlé výšky o 20 mm. Tu může dále zvýšit i záměna standardních 17-palcových kol za příplatková 18-palcová.

Aktivní podvozek pomáhá velmi precizně vyrovnávat nerovnosti vozovky, nicméně konstrukce náprav má své limity a přejezd přes větší příčné nerovnosti se projevuje slyšitelnými ránami. Pohon všech kol zajišťuje dobrou průchodnost i složitějším terénem, zabahněná polní cesta vás asi nepřekvapí, ale do většího terénu bychom se asi, i s ohledem na použité pneumatiky, nepouštěli.

Závěr

PanAmericana může leckoho překvapit svým komfortem a variabilitou použití. Osazenstvo si pochvalovalo ticho v interiéru i při rychlejší jízdě. Hlasivky šetří i funkcionalita, využívající soustavu mikrofonu a reproduktorů ve vozidle, která posiluje přenos hovoru mezi řidičem a cestujícími v zadních řadách.

Mezi plusy jistě patří v zimě po ránu neocenitelné dálkově ovládané nezávislé topení, které si můžete z pohodlí domova zapnout a nečeká vás tak  vymrzlý, zarosený vůz, ve kterém ztratíte spoustu času, než se ofoukají skla a můžete vyjet. To vhodně doplňují vyhřívaná sedadla řidiče a spolujezdce v první řadě. S dětmi určitě využijete praktické schránky pod sedadly, sami i spoustu odkládacích prostor v dosahu řidiče. Dále mezi užitečné maličkosti patří i sluneční clony ve dveřích, bluetooth připojení telefonu s možností ovládání telefonu prostřednictvím dotykového panelu, ovládání řazení pádly pod volantem (u automatu), parkovací kamera a boční dveře elektricky posuvné, dálkově ovládané.

Mrzela nás absence zásuvek na levé straně vozu v prostoru pro cestující (na pravé jsou dvě). Výtku, kterou si nemůžeme odpustit, je podle našeho názoru „přeposilované řízení“. Při menší rychlosti, nebo parkování, je výkonný posilovač příjemný a šetří síly, při větších rychlostech se ale ztrácí odezva od kol do volantu a méně zkušený řidič se může dostat v zatáčkách ve větší rychlosti do problematické situace.

Spotřeba je udávána v rozmezí 6 litrů na 100 km při jízdě mimo město po 7,7 litru na 100 km při jízdě po městě. Nám se, v kombinovaném provozu zhruba půl na půl a s lehkou nohou na pedálu, při plném obsazení bez zavazadel podařilo horko těžko dosáhnout kombinované spotřeby pod 10 litrů, ale asi foukal silný protivítr.

Základní cena modelu v CZK včetně 21% DPH: 1 387 390,–

Cena testovaného vozidla a výbavy v CZK včetně 21% DPH: 1 822 632,–

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code