Motory pro Toyotu budou z Polska
Poptávka po modelu Yaris, který byl vyhlášen evropským Autem roku 2021, je nejvyšší v historii. Model z kategorie malých vozů segmentu B vloni tvořil přes 20 % evropských prodejů značky Toyota. Ten se zatím vyrábí v závodě Toyota Motor Manufacturing France (TMMF). Ještě v letošním roce ale bude spuštěna jeho výroba v kolínském závodě Toyota Motor Manufacturing Czech.
Cílem je dosáhnout do roku 2025 plánovaného ročního prodeje 1,4 milionů vozidel. Celých 90 % by měly tvořit modely s elektrifikovaným pohonem, tedy hybridy, plug-in hybridy, bateriové elektromobily a vozidla poháněná palivovými články. V roce 2020 činily prodeje hybridních elektrických vozů 53 % z celkového objemu.
V polském závodě ve Walbrzychu proto zahájila Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) výrobu hybridních elektrických převodovek pro nízkoemisní hybridní pohony. V rámci navyšování kapacity byl výrobní závod rozšířen o novou licí linku, další zpracovatelské linky a novou montážní linku. Závod dále s ohledem na rostoucí poptávku po hybridech zprovozní na podzim 2021 paralelní výrobní linku pro hybridní elektrické převodovky.
V druhém závodě v Jelcz-Laskowicích navyšuje TMMP vedle výroby spalovacího motoru 1,5 litru TNGA i výrobu hybridních elektrických pohonů pro Toyotu Yaris i Yaris Cross, který bude uveden v druhé polovině letošního roku. Od roku 2022 otevře druhou výrobní linku na benzínové motory 1,5 litru TNGA, čímž závod TMMP v podstatě zdvojnásobí svoji výrobní kapacitu hybridních elektrických pohonů pro modely Toyota Yaris a Yaris Cross.
K dalšímu navýšení výroby hybridních elektrických pohonů v závodu TMMP dojde poté, co se během roku 2021 spustí výroba nového modelu Yaris Cross, rovněž v závodu TMMF. Je to v souladu se strategií Toyoty posilovat lokální výrobu hybridních elektrických pohonů.
TMMP zároveň poprvé v Evropě spouští výrobu elektromotoru MG1, jenž je nedílnou součástí hybridních elektrických převodovek.
Po úplném rozběhnutí těchto nových projektů v roce 2022 budou závody ve Wałbrzychu a Jelcz-Laskowicích disponovat celkem šesti výrobními linkami na hlavní komponenty hybridního pohonu, jmenovitě třemi linkami pro hybridní elektrické převodovky a třemi linkami pro spalovací motory TNGA. Celkové investice do obou závodů se započtením nedávno dokončených projektů dosáhnou do konce roku 2022 bezmála 6 mld. PLN (cca. 1,3 mld. eur); výrobní kapacita bude představovat 1,65 mil. komponent ročně a společnost bude zaměstnávat přes 3000 pracovníků.
Projekty v polských závodech Toyota zahrnující hybridní technologie
Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP)
TMMP provozuje dva výrobní závody v Dolním Slezsku. Závod ve Wałbrzychu vyrábí hybridní elektrické převodovky pro nízkoemisní hybridní vozidla s motorem 1,8 litru, stejně tak jako benzínové jednotky 1,0 litru a manuální i poloautomatické převodovky. Současná roční výrobní kapacita závodu činí 350 tis. hybridních elektrických převodovek, 258 tis. motorů a 633 tis. převodovek. Závod v Jelcz-Laskowicích vyrábí benzínové motory 1,5 litru a 2,0 litru TNGA; jeho výrobní kapacita činí 312 tis. motorů ročně. Závody TMMP dodávají do montážních závodů vozů Toyota a firem PSA Group a Lotus, provozovaných evropskými společnostmi v České republice, Velké Británii, Francii, Turecku a Rusku, resp. mimo Evropu: v Jihoafrické republice a Japonsku.
Zdroj: TOYOTA CENTRAL EUROPE-CZECH