Na mokré nebo zasněžené silnici může bezpečná vzdálenost zachránit život

Chvíle prosluněných a vyhřátých silnic končí a nastupuje období mokrých nebo zasněžených vozovek. To má samozřejmě vliv kromě jízní pohody i na bezpečnou jízdu. Hrozí větší riziko smyku a také je potřeba pracovat citlivějí s pedálem brzdy. Znamená to tedy dbát ve vlastním zájmu na dodržování bezpečné vzdálenosti. To patří mezi základní pravidla silničního provozu, i když zákon přesně neurčuje hranici, která by měla být bezpečná. Pomocným nástrojem pro určení takové vzdálenosti je doba, za kterou ji ujedete. Odborníci proto doporučují alespoň dvouvteřinový odstup.

Nedodržení bezpečné vzdálenosti je čtvrtým nejčastějším důvodem nehod zaviněných řidiči. Řidiči často věří, že mají přehled i o situaci před vozidlem, na které se bez zlého úmyslu nalepí. Chtějí předjíždět, tak se přece musí co nejlépe připravit. Ale opatrné přibrzdění do zatáčky, srna přebíhající silnici či jiná ze stovek možných příčin mohou vést k tomu, že vůz před vámi udělá něco nečekaného a vy nebudete mít čas reagovat.

Bezpečná vzdálenost se mění s rychlostí. Proto nelze jednoznačně říci, jakou vzdálenost v metrech by měl řidič od nejbližšího vozidla dodržovat. Například při devadesátikilometrové rychlosti ujede řidič minimálně dvacet pět metrů, než vůbec sešlápne brzdový pedál. Ve vyšší rychlosti, ale také například v dešti či mlze, se tato vzdálenost nebezpečně prodlužuje.

Za doporučený bezpečný odstup je považována vzdálenost odpovídající dvěma vteřinám jízdy. Dvouvteřinový odstup vám dává vteřinu na reakci a vteřinu na korekci rychlosti. Stačí ale okamžik nepozornosti, horší brzdy či pneumatiky a i dvě vteřiny vám budou málo.

Minimální bezpečná vzdálenost také odpovídá zhruba polovině údaje na rychloměru. Dvacet pět metrů ve městě, šedesát pět na dálnici. Ale to je jen nutné minimum. Řidič by měl ale v první řadě pamatovat na to, že ani nadprůměrně rychlé reakce navíc nemusí pomoci, když má brzdící vozidlo těsně před vámi lepší brzdy a pneumatiky.

Následky nedodržení bezpečné vzdálenosti bývají často fatální. Nedodržení vzdálenosti v řadě případů vede pouze k lehkým nehodám, kde vše odnesou jen plechy. Avšak se také bohužel často setkáváme s mnoha velmi vážnými nehodami, kdy řidič nestihne zareagovat na brzdění kamionu, či jiného velkého vozidla a skončí zaklíněný a těžce zraněný v jeho zadní části. Každý řidič by měl myslet na to, že neví dostatečně dobře, co se děje ve vozidlem před ním a kdykoliv toto vozidlo může prudce zabrzdit.

 

Zdroj: www.realita.tytozvladnes.cz.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code