Nový C3 Aircross vyrostl a zmužněl

Představení nové generace modelu C3 Aircross se odehrálo včera v prostředí, které v sobě vhodně kombinovalo vše, pro co je tento kompaktní SUV určeno. Příroda uprostřed města je také v souladu s reklamní kampaní, využívající jako svého maskota medvěda, který pro klid k zimnímu spánku vyměnil svou noru za pohodlí tohoto vozu.

Je po modelech C3 Picasso z roku 2008 a C3 Aircross z roku 2017 třetí generací modelů Citroën C3 Aircross. Představuje ale zcela přepracovaný model, který sdílí novou platformu Smart Car s nedávno uvedeným modelem C3.

Spolu s novou identitou značky se změnil i styl a rozměry nového modelu. Pětimístná verze poskytuje s délkou 439 cm nejlepší vnitřní prostor ve druhé řadě ve své kategorii. Kromě pětimístné nabízí Citroën ve stejné karoserii také verzi se 7 sedadly.

Nový C3 Aircross nabízí vedle benzínového motoru dvě další varianty pohonu: hybridní pohon o výkonu 145 k a napětí 48 V a plně elektrickou verzi s dojezdem přes 300 km. Elektrický pohon zvládá dobíjení z 20 % na 80 % za 26 minut. Aplikace ë-ROUTES, plánovač cest, se v reálném čase přizpůsobuje změnám na trase. Ve druhé polovině roku 2025 bude k dispozici verze s dojezdem přes 400 km.

Exteriér

Nový C3 Aircross získal nové proporce, které přinášejí do segmentu B originální tvary a nový vzhled SUV. Je robustnější, styl je vertikálnější, s ostřejšími úhly. V přední části se objevuje nové logo, které bylo představeno u koncepčního vozu Oli v roce 2021 a poté ho převzaly hatchbacky ë-C3 a C3. Design světlometů odkazuje na nový třídílný světelný podpis, který byl rovněž představen u koncepčního vozu Oli.

„Od samého počátku projektu jsme chtěli posílit postavení nového C3 Aircross ve světě SUV. Rozhodli jsme se pro osobitý a originální design, jehož styl dodává vozu odolnost a sílu. Díky světlé výšce více než 20 cm, zvýšené pozici za volantem a designu s jemnou hrou světel představuje nový C3 Aircross další krok vpřed a stává se skutečným SUV.“ Boris Reinmoller, manažer designu projektu C3.

Výška 166 cm a rovná střecha zajišťují prostor na palubě pro všechny cestující. Světlá výška více než 200 mm poskytuje vyšší ochranu podvozku. Usnadňuje nastupování do vozu, současně poskytuje vyšší a bezpečnější pozici řidiče. Dlouhé zadní okno bez spojleru dodává na palubu dostatek světla a jeho zadní lišta je vybavena přizpůsobitelným barevným klipem, který kopíruje klip na nárazníku. Zadní blatníky působí stejně mohutně jako přední a jsou do nich zabudovány charakteristické zadní světla. Ty přebírají designové téma, které se poprvé objevilo u konceptu Oli a modelů ë-C3 a C3.

Barevně odlišná střecha, která je u úrovně MAX součástí sériové nabídky v bílé nebo černé verzi, umožňuje individualizaci vozu. Do široké výklopné zádi je stejně jako vpředu zabudována černá lišta a nové logo s nápisem Aircross. Výřez v zádi umožňuje společně s nízkým prahem snadný přístup do zavazadlového prostoru.

Interiér

Nový C3 Aircross přebral novinky z nových hatchbacků ë-C3 a C3. Nová architektura Citroën C-Zen Lounge nabízí moderní, prostornou kabinu.

Zvýšená pozice řidiče a vysoká světlá výška usnadňují nastupování a vystupování a zároveň nabízejí lepší výhled na silnici před vozem. Nový C3 Aircross je také vybaven novými sedadly Advanced Comfort®. Ta jsou opatřena o 10 až 15 mm zesílenou pěnou, která zajišťuje pohodlí bez ohledu na ujetou vzdálenost.

Horizontální palubní deska s charakteristickými vertikálními větracími otvory Citroën je rozdělena do dvou úrovní: technické prvky jsou umístěny v horní části. Dolní část, pojmenovaná Sofa Design, je potažena speciální látkou a na obou koncích jsou umístěny nové plochy se zdroji teplého světla, což přispívá k pocitu pohody na palubě.

V horní části chybí tradiční přístrojový panel. Informace o jízdě se díky Citroën head-up displeji promítají do vyhrazeného prostoru. Malý multifunkční volant je výškově a podélně nastavitelný a snadno se ovládá. Zcela nové je řešení, kdy jsou informace zobrazovány na spojnici mezi horní částí palubní desky a spodní částí čelního skla. Díky této inovaci nedochází k duplikaci, takže řidič má k dispozici všechny potřebné informace, aniž by musel spustit oči z vozovky, což výrazně zlepšuje bezpečnost.

Nový C3 Aircross ve verzi YOU je vybaven zařízením Smartphone Station, které zahrnuje zabudovaný držák telefonu, jenž řidiči umožňuje automaticky spustit pomocí bezdrátové technologie NFC speciální aplikaci. Díky ní má řidič přístup k ikonám služeb ve svém telefonu, které může ovládat pomocí rozpoznávání hlasu. Má rovněž přístup k rádiu, svým playlistům a navigaci. Díky ovládání na volantu vozu C3 Aircross nemusí řidič pouštět volant z ruky a tlačítko Home usnadňuje návrat na domovskou stránku aplikace.

Ve verzi MAX je C3 Aircross vybaven barevným displejem infotainmentu s uhlopříčkou 10,25″, která je mírně natočená směrem k řidiči. Využívá architekturu widgetů inspirovanou chytrými telefony a poskytuje virtuální zkratky k hlavním funkcím navigace, telefonu, rádia, aplikací a médií. Bezdrátová funkce WiFi umožňuje zrcadlení telefonu a je kompatibilní s Apple CarPlay i Android Auto.

Nabíjení příslušenství cestujících zajišťují dvě zásuvky USB-C vpředu a dvě ve druhé řadě. Ve vyhrazené úložné přihrádce ve středové konzole je zabudovaná 15W nabíjecí podložka.

Pětimístná verze

Pětimístná verze nového modelu C3 Aircross je vybavena lavicí dělenou v poměru 40/60, která je o 65 mm posunutá dozadu oproti sedmimístné verzi. Architekti tak vytvořili velmi velkorysý prostor ve druhé řadě s nejlepším prostorem ve výši kolen v kategorii (+80 mm oproti průměru segmentu). Všichni tři cestující na lavici mají navíc k dispozici nejlepší prostor pro lokty na trhu (+25 mm ve srovnání s průměrem segmentu). Posun lavice o 65 mm nijak neubírá ze 460 litrů zavazadelníku, který patří k nejlepším v segmentu.

Kufr s nízkým výrazně hranatým prahem má dvoupolohovou podlahu. Ta po sklopení opěradel lavice 40/60 poskytuje zcela rovnou ložnou plochu. V této konfiguraci má zavazadelník objem 1 600 litrů.

Sedmimístná verze

Pro zákazníky, kteří hledají všestrannost a flexibilitu, je C3 Aircross k dispozici v sedmimístné verzi. Rozvor náprav 267 cm umožňuje velkou délku zadních dveří, což usnadňuje přístup do 2. řady u pětimístné verze a do 3. řady u sedmimístné verze.

Vertikální záď poskytuje dostatek místa pro cestující ve třetí řadě. Velké zadní dveře nového C3 Aircross a snadné sklápění opěradel sedadel ve druhé řadě (40/60) usnadňují přístup do třetí řady, kterou tvoří dvě pohodlná sedadla, jež se sklápějí do podlahy. Tato dvě přídavná sedadla, ovladatelná jediným pohybem, nabízejí flexibilitu využití podle potřeby. Pokud nejsou rozložena, nabízí zavazadelník rovnou ložnou plochu.

Uspořádání 2. řady se mezi pětimístnou a sedmimístnou verzí liší. V sedmimístné verzi nabízí nový C3 Aircross v 2. řadě stejnou délku v úrovni kolen jako hatchback C3, šířku v úrovni loktů o 25 mm větší, než je průměr v dané kategorii, a velkorysý prostor nad hlavou. Oba cestující ve třetí řadě mají k dispozici opěrky hlavy, boční loketní opěrky, držáky nápojů, zásuvku USB, místo pro nohy a klimatizaci.

Sedmimístná verze nabízí vnitřní prostor až pro sedm osob. Při vyklopení všech sedadel je objem zavazadlového prostoru 40 litrů, v pětimístné konfiguraci 330 litrů.

Asistenční systémy

Active Safety Brake

Jde o systém nouzového brzdění, který pomáhá omezit zranění cestujících ve voze, chodců a cyklistů. Funguje ve dne i v noci, od rychlosti 5 km/hod. až do maximální rychlosti modelu C3 Aircross 135 km/hod.

Aktivní systém varování při neúmyslném opuštění jízdního pruhu

Tento systém pomáhá řidiči udržovat správný odstup od značení jízdního pruhu. Je aktivní od rychlosti 60 km/h. Když vůz začne vybočovat z jízdního pruhu, tento režim automaticky provede korekci řízení.

Varování před snížením pozornosti řidiče

Tento systém detekuje kolísání vozu C3 Aircross a předvídá ospalost řidiče. V té chvíli vydá vizuální a zvukovou výstrahu. Pokud situace přetrvává, systém vydá delší zvukové varování a vizuální varování udržuje po dobu 10 sekund.

Systém rozpoznání dopravního značení s rychlostním omezením

Tento systém informující o rychlostních limitech monitoruje značky omezující rychlost a zjištěné údaje zobrazuje na head-up displeji ve spodní části čelního skla v zorném poli řidiče. Řidič je tak informován, pokud je detekováno nové omezení rychlosti nebo pokud překračuje rychlostní limit. Tento inteligentní systém využívá také údaje o rychlostních omezeních uložené v navigačním systému. Zvuková upozornění lze aktivovat nebo deaktivovat na palubní desce.

 Automatické přepínání dálkových světel

Kamera na čelním skle přepne při detekci protijedoucího vozu světlomety na potkávací světla. Jakmile vozidlo projede, zapnou se zpět dálková světla.

Přední a zadní parkovací senzory

Přední a zadní parkovací senzory sbírají data během manévrů a pomocí zvukové a vizuální signalizace upozorňují řidiče na blížící se překážky. Zadní parkovací senzory jsou aktivní, jakmile je zařazena zpátečka.

Systém sledování mrtvého úhlu

Systém upozorňuje řidiče pomocí osvětleného piktogramu ve zpětných zrcátkách na přítomnost vozidla v mrtvém úhlu. Tento systém fungující na stejném principu jako parkovací senzory skutečně zvyšuje bezpečnost. Je aktivní od rychlosti 30 km/hod.

Zpětná parkovací kamera

Při zařazení zpátečky přenáší kamera umístěná ve spodní části zadních dveří nového modelu C3 Aircross na hlavní displej pohled na zadní část vozu. Tento pohled obsahuje mřížky různých barev, které řidiči pomáhají určit vzdálenost mezi překážkami a vozidlem a upozorňují na možnou kolizi.

 Pohon

Citroën nabízí výběr různých pohonů. Platforma Smart Car vyhovuje kompletní řadě vozů se spalovacím, hybridním i elektrickým pohonem. Citroën tak poprvé nabízí vedle spalovacího motoru také hybridní řadu a nový C3 Aircross bude poprvé k dispozici i ve 100% elektrické verzi.

Benzínový tříválec

Citroën nabízí model C3 Aircross s benzinovým turbomotorem o objemu 1,2 litru a výkonu 75 kW/100 k. Tento tříválcový motor o výkonu 100 k je spojen se šestistupňovou manuální převodovkou a splňuje normy Euro 7.

Hybrid 145

Verze Hybrid 145 je vybavena automatickou převodovkou e-DCT. Hybridní motor 48V využívá spalovací motor nové generace o objemu 1,2 litru, který byl vyvinut speciálně pro hybridní ústrojí a obsahuje 40 % nových dílů. Tříválcový motor se zdvihovým objemem 1 199 cm3 dosahuje výkonu 145 k. Je vybaven turbodmychadlem s proměnnou geometrií a rozvodovým řetězem, který přispívá k jeho odolnosti. Tento motor pracující v Millerově cyklu je kombinován s elektrifikovanou dvouspojkovou automatickou převodovkou e-CDT, v jejíž skříni je zabudován elektromotor o výkonu 21 kW/28 k napájený 48V lithium-iontovou baterií umístěnou pod podlahou, takže nijak neomezuje komfort cestujících ani zavazadlový prostor.

Tento pohon nevyžaduje dobíjení. Elektromotor (synchronní stroj s permanentními magnety) hladce spolupracuje se spalovacím motorem a snižuje spotřebu paliva. Umožňuje, aby vůz v městském prostředí jezdil téměř 50 % času na elektrický pohon, a zajišťuje dobíjení baterie během zpomalovacích fází. Převodovka se vyrábí ve Francii. Tato pohonná jednotka bude k dispozici jak u pětimístné, tak u sedmimístné verze vozu.

Elektromobil

Elektrická verze je poháněna motorem o výkonu 83 kW/113 k v kombinaci s baterií LFP (lithium-železo-fosfát) o kapacitě 44 kWh. Tato technologie nabízí dojezd přes 300 km. Jeho motor a plně automatická převodovka nabízejí lineární zrychlení s okamžitě dostupným točivým momentem a maximální rychlostí 135 km/h.

Standardně dodávaný kabel Mode 3 je vhodný pro nabíjení doma i na veřejných nabíjecích stanicích. Standardní nabíjení střídavým proudem z 20 % na 80 % baterie trvá při použití výkonu 7 kW přibližně 4 hodiny a 10 minut. Standardní nabíjení střídavým proudem z 20 % na 80 % baterie trvá při použití výkonu 11 kW přibližně 2 hodiny 50 minut. K dispozici je také rychlé nabíjení pomocí stejnosměrných nabíječek o výkonu 100 kW. Nabití z 20 % na 80 % trvá 26 minut.

Ve druhé polovině roku 2025 bude nabízena verze vybavená novou baterií, s dojezdem více než 400 km.

Nová aplikace e-ROUTES umožňuje plánování cest, sledování stavu nabití baterie v reálném čase a poskytuje kompletní navigaci. Aplikace pomáhá zkrátit dobu jízdy a určit nejlepší zastávky pro dobíjení. Je neustále propojena s údaji o vozidle. Sleduje například úroveň nabití baterie ve vztahu k dopravním podmínkám a stavem dobíjecích stanic na zvolené trase. Stává se tak pomocníkem pro co efektivní řízení trasy.

Jízdní vlastnosti

Nový C3 Aircross umožňuje při délce 439 cm obratnost, snadnou ovladatelnost a parkování. Všechny verze standardně vybaveny patentovaným systémem odpružení Citroën Advanced Comfort®. Zajišťuje optimální kontakt kol s povrchem vozovky a zároveň pohodlí pro cestující.

Konvenční systém odpružení využívá k řízení těchto dvou funkcí pružinu a hydraulický tlumič. Pružina tlumí nerovnosti vozovky, zatímco tlumič pomáhá pružině ve fázi uvolnění po nárazu. Doraz v horní části tlumiče absorbuje stlačení pružiny v posledních několika centimetrech. Tento doraz chrání mechanické součásti vozidla, ale nerozptýlí plně energii, což má vliv na pohodlí cestujících.

Inženýři Citroënu tento systém zcela přehodnotili a vytvořili patentovaný systém progresivních hydraulických dorazů. Ty fungují jako druhý, menší tlumič, umístěný na koncích hlavního tlumiče. Na každý tlumič jsou použity dva progresivní dorazy, jeden pro stlačení a druhý pro odskok. Tato konstrukce odpružení zajišťuje větší pružnost a pohodlí při jízdě po malých nerovnostech, aniž by to mělo dopad na tlumení potřebné k udržení karoserie na místě při jízdě po nerovných cestách. V druhém případě systém postupně zpomaluje pohyb na konci zdvihu. Na rozdíl od mechanického dorazu v běžném tlumiči, který pohlcuje energii a snižuje komfort, neboť část energie uvolňuje v podobě rázů, progresivní hydraulický doraz tuto energii pohltí a rozptýlí. Efekt jízdy na létajícím koberci, který je pro Citroën tak důležitý, je ve voze C3 Aircross zřetelně cítit a umocňuje zážitek z jízdy.

Výbava

C3 Aircross se bude prodávat v šesti odstínech: Černá Perla Nera, Šedá Mercurey, Červená Elixir, Modrá Monte Carlo, Bílá Polaire a Zelená Montana. Některé odstíny je možné kombinovat s odlišně barevnou střechou – bílou nebo černou. Vůz lze upravovat pomocí klipů na nárazníky ve třech různých barvách, z nichž každá je sladěna s barvou karoserie. Citroën bude nabízet další barevné klipy jako příslušenství v podobě čtyřdílných sad pro ještě větší personalizaci.

První stupeň výbavy YOU standardně nabízí odpružení Citroën Advanced Comfort®, 6 airbagů, manuální klimatizaci, dokovací stanici Smartphone, systém Active Safety Brake (systém nouzového brzdění), aktivní varování při neúmyslném opuštění jízdního pruhu, varování před snížením pozornosti řidiče, systém rozpoznání dopravního značení s rychlostním omezením, zadní parkovací radary, samočinné rozsvěcování světel, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektrický ovládaná přední okna, sklopnou zadní lavici dělenou v poměru 40/60, LED světlomety a denní svícení a 16″ kola.

Druhá úroveň MAX navíc přidává 17″ hliníková kola Aragonite Diamond Cut, zadní 3D LED světla, střechu v bílé nebo černé barvě dle odstínu karoserie, 3D navigaci, bezdrátové nabíjení chytrého telefonu, vnější zpětná zrcátka s detekcí mrtvého úhlu, přední parkovací senzory, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou a přístup k sedmimístné verzi s motorem Mild Hybrid 145 eDCT

Ceny

Nový Citroën C3 Aircross se vyrábí na Slovensku v závodě Trnava. Vůz C3 Aircross je možné objednat v plně elektrické verzi za akční cenu od 629 900 Kč, verzi Hybrid 145, která je k dispozici výhradně v nejvyšší výbavě MaX za cenu od 630 000 Kč. V tradiční benzínové verzi Turbo 100k Manual bude C3 Aircross k dispozici za cenu od 435 000 Kč.

Zdroj: Citroen, C Automobil Import

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code