Ojetina se zárukou od značkového prodejce aneb příběh Peugeotu 5008
Jsou to již dva měsíce, co jsme od společnosti Emil Frey ČR, s.r.o. do dlouhodobého testu převzali starší model vozu Peugeot 5008. Jedná se o auto, které mělo najeto něco přes 105 000 kilometrů a v rodném listě letopočet 2014. Protože nám jde nejen o test vozu, ale obecněji o postup, jak se vlastně takové auto dostane ke svému novému majiteli, řekneme si také, jak vlastně společnost, která vozy prodává, funguje a jaké služby od ní může případný zájemce o koupi očekávat.
Projekt Emil Frey Select je v České republice poměrně mladý prodejce ojetých vozů. Mladý ale neznamená nezkušený. Díky své vazbě na koncern PSA čerpá zkušenosti jak od mateřské značky, tak z továrních programů na prodej ojetých vozidel Citroen Select a Peugeot Select.
V rámci nabídky je možné vybírat z prověřených vozů, které mají až 8 let stáří a najeto až 180 000 kilometrů, na které prodejce poskytuje prodlouženou záruku nad rámec zákona, což jsou parametry v české kotlině ojedinělé. Tím se otevírá prostor k bezpečnému prodeji nejžádanějších vozů se zárukou, např. 7 let starý vůz Peugeot 5008 s najetými 160 000 kilometry za 180 – 200 000 Kč.
Pro zákazníka je důležitá skutečnost, že v nabídce jsou vozy, které jsou vybírány podle kriterií, daných poptávkou trhu, což znamená, že nejde o odkladiště obtížně prodejných aut, ale o neustále aktualizovaný soubor vozů majících potenciál najít svého kupce v nejkratší možné době. Jejich původ je v 90% případů v zahraničí v zemích, kde společnost Emil Frey také působí a není omezena pouze na značky koncernu PSA, vybírat, případně objednat je možné vůz jakékoli značky. Odborníci považují za aktuálně nejpoptávanější ojeté vozy stále, přes kampaň proti dieselům, modely s naftovým motorem o větším objemu kategorie MPV a nastupující ojeté SUV.
Přestože většina vozů k prodeji je importována, je možné nakupovat na protiúčet, tzn. přivézt své dosluhující auto a vyměnit jej za novější. Stejně lze postupovat i v případě vozu zakoupeného přímo u tohto prodejce v minulosti.
Každé prodávané vozidlo prochází standardizovaným procesem předprodejní přípravy. Automobil projde servisní prohlídkou ve vlastním servisu, je vyplněn předprodejní protokol prohlídky vozu, ve kterém je zaznamenán technický stav a případná poškození, např. poškrábání, nefunkčnost parkovacích senzorů apod., která ovšem nejsou překážkou bezpečného provozu. V rámci předprodejní přípravy prodejce vyhodnocuje, zda detekované problémy odstraní tak, aby vozidlo mohlo být jako bezchybné zařazeno do programu Emil Frey Select, např. vymění čelní sklo, udělá technickou prohlídku v souladu se zákonem.
Pokud vozidlo projde náročnou prověrkou, může být zařazeno do programu Emil Frey Select, kde je prodejce schopen poskytnout nadstandardní záruky. V takovém případě je potřeba počítat s cenou, která může být o něco vyšší, než jiného prodejce. Nicméně zákazník kupuje vozidlo, do kterého nasedne a jezdí, bez nutnosti jet do vlastního servisu, nechávat si vůz prověřovat a řešit, kolik ho bude odstranění zjištěných závad stát.
Pokud vozidlo prověrkou neprojde, vůbec to neznamená, že by bylo potenciálně nebezpečné, pouze míra opotřebení některých součástí může avizovat potřebu jejich výměny v čase kratším, než na jakou je poskytována rozšířená garance a zákazník také nečerpá výhody rozšířeného servisu.
Pokud si zákazník vybere vozidlo z aktuální nabídky, je cílem stav, kdy si zákazník vybere vozidlo a prodejce za něj vyřídí vše potřebné – doplní povinnou výbavu, vyřídí značky, zajistí pojištění a v případě nutnosti i financování. Takže i začátečník, který si kupuje své první auto a neumí, nebo nechce vyřídit potřebné náležitosti, má šanci dostat vše jako kompletní službu.
Náročný zákazník, který má přesnou představu o požadovaném voze a nenalezne ji v platné nabídce, má možnost vyspecifikovat si svou poptávku a v rámci individuálního dovozu jej získat. Prodejce pro něho v nabídce své evropské sítě vytipuje vhodný vůz a v případě potvrzení zájmu zajistí vše další stejně jako v případě hromadných dovozů.