Peugeot 2008 GT pack. Radost z pohybu
Peugeot 2008 není auto, které bychom měli v rukou poprvé. Měli jsme i možnost vyzkoušet plně elektrickou verzi, a to za nejhorších klimatických podmínek, jaké si elektromobil může představit. Teploty pod -20°C opravdu ukázaly limity elektromobility. Tentokrát disponoval model, který byl představen v roce 2013 a v roce 2019 se stal nejprodávanějším modelem značky u nás, s klasickým naftovým motorem 1,5 litru.
Exteriér
Vozu nelze upřít jistou eleganci a dojem robustnosti a dynamiky, daný předními partiemi i boční, klínovitě se zvedající linií. Dojem trochu kazí jen zadní partie s vyčnívajícím zadním nárazníkem, trčícím pod dveřmi kufru jako málo zasunutý šuplík. Chápu ale, že jeho hlavní rolí je chránit rovnou plochu zadního čela vozu před poškozením a určitým maskováním je i to, že není v barvě karoserie, ale je ponechán nenalakovaný.
Opticky vůz snižují jak černě lakované sloupky, tak hlavně černá střecha, což dává zajímavý efekt dvou hmot, zasunutých do sebe. Praktickým prvkem, který jsme otestovali v minulém testu, jsou plastové zadní blatníky, takže případné menší kolize se vyřeší odpružením blatníku, který navíc nemůže ani korodovat, natož pak reznout.
Přestože je auto svými rozměry a charakterem spíše městský elegán, rysy bojovníka s terénem dotváří i 17 palcová kola ve větších podbězích a plastové prahy, opticky zvyšující vůz.
Interiér
Do vozu je, přes jeho větší světlou výšku, trošku složitější vstup. Pokud jde o ergonomii vnitřního prostoru, volant musí být v poloze, při kterém bezpečně vidím celý displej i-cockpitu hodně nízko. Volant je proto kvůli viditelnosti na přístroje nahoře a kvůli prostoru pro nohy dole zploštělý. Přesto mezi ním a sedačkou zbývá poměrně malá mezera, do které se řidič musí nasoukat. A navíc prahy jsou opravdu ale opravdu vysoké a masivní. Nasedání mi tak trochu mi to připomíná nastupování do obrněného transportéru, se kterým jsem jezdil na vojně. Zároveň tím auto poněkud handicapuje jako volbu pro starší řidiče, mající problémy s pohyblivostí, nebo i mladší, jejichž BMI se spíše blíží hodnotám kolem 30 a vyšším, což dnes přestává být bohužel výjimkou.
Na druhou stranu kvituji vyšší posaz, díky kterému není nutné se na sedačky sesouvat, ale je možné se pohodlně usadit nebo vstát. Sedačky mají poměrně úzký sedák, prakticky bez bočního vedení, ale tento model má příjemný kožený potah, který se ani na slunci moc nerozpálil a neznepříjemňoval jízdu. Řidiči různých výšek také jistě ocení horizontálně posuvnou područku mezi sedadly.
Jinak je ale interiér útulný, příjemný dojem zvyšuje ambientní osvětlení. Interiér je nejen pohodlný, ale jak už to u Peugeotu bývá, také technologicky inovativní. Na I-cockpit, jehož specifikou je poloha kapličky s přístroji nad volantem, což zmenšuje úhel, který je mezi pohledem řidiče na vozovku a na přístroje, jsem si již zvyknul. Zajímavý je ale i samotný obsah kapličky. Tím je 3D přístrojový panel, u kterého je prostorový dojem vytvářený zobrazováním jedné vrstvy údajů na digitální displej a druhé vrstvy údajů na transparentní sklo pomocí promítačky umístěné na spodní ploše přístrojové desky. Část jízdních údajů se tak objevuje jakoby levitující v prostoru.
Navigace testovaného kusu fungovala intuitivně, žádné výhrady mne nenapadají. Ti, kteří jsou zvyklí na vlasstní, mohou využít možnost zobrazení navigace z mobilu pomocí aplikací Android auto nebo aplikace pro jablíčkáře. Tentokrát, na rozdíl od minulého testu, se nám propojení s telefonem podařilo. A opět jsme alespoň ocenili sice maličkost, ale jinak výborný nápad v podobě sklopné poličky pod klimatizací, která umožňovala bezpečné a pevné odložení mobilního telefonu. Telefon se zde stává dalším panelem, viditelným z místa řidiče, na kterém se mu může zobrazovat trasa cesty.
Oslnění moderními prvky designu a snaha o čistotu a minimalismus možná zašla o něco dál, než bylo nutné. Týká se to hlavně klimatizace, která nemá vlastní ovládací panel, ale je nutné se při nastavování ponořit do hloubi infotainmentu, což rozptyluje od řízení a bezpečnosti to určitě nepřidává.
Stejný problém je i s vypínáním systému stop-start. U vozu se spalovacím motorem je určitě dobré jak pro zdraví motoru, tak baterie tento výmysl vypínat. Tlačítko na palubní desce ale schází a také je nutné ho vypínat v infotainmentu.
Ke klimatizaci mám ovšem výhradu. Dá se sice nastavit směrování ofuku, ale regulace otáček ventilátoru je poměrně necitlivá a při potřebě vychladit interiér tak, aby nebylo horko cestujícím na zadních sedadlech, se lehce stane, že cestující vepředu mrznou. Určitě by se hodil nějaký samostatný ofuk pro zadní sedadla.
Pokud jde o cestující na zadních sedadlech, tak test na starších cestujících ukázal, že při nastupování a vystupování měli trochu problém, způsobený vyšším prahem nižší horní hranou dveří a celkově užším prostorem dveří, které se dají otevírat jen v menším úhlu.
Vyzkoušeli jsme auto ve čtyřech, což je asi tak limitní počet cestujících na delší cesty, ať už s ohledem na místo na zadních sedadlech, tak i na velikost kufru, který není z největších, aby se do něho vešla zavazadla pro více než čtyři osoby na delší pobyt, například dovolenou.
Do kufru se vejde v základu 434 litrů. Po sklopení zadních sedaček pak celých 1467 l. Částečně jde ještě na menší předměty využít prostor pod podlážkou, ve kterém jsou v našem případě uloženy nabíjecí kabely. Zde je potřeba ocenit užitečnou maličkost – zarážky po stranách, které po zvednutí podlážku podrží a vy tak můžete manipulovat věcmi pod podlážkou oběma rukama místo jejích přidržování. Nostalgii ale vzbuzuje pohled pod podlážku, kde nenajdete rezervní kolo, ale pouze bezpečnostní soupravu a lepení.
Motor, převodovka
V nabídce značky pro tento model jsou kromě elektrického také tříválcové benzínové motory o objemu 1,2L a výkony od 100 do 155 koní, kombinované s 6 stupňovou manuální nebo 8 st. automatickou převodovkou. Neschází ani naftové motory. Oba čtyřválce s objemem 1,5litru, slabší o výkonu 100 koní a 6 stupňovou manuální převodovkou, nebo silnější o výkonu 130 koní a 8 st. automatickou převodovkou. Testovaný model byl osazen silnějším naftovým motorem 1.5 BlueHDi 130 S&S, který známe i z jiných koncernových modelů.
Výhodou dieselů, včetně tohoto, je jejich schopnost rozumně fungovat již od pásma nízkých otázek. S převodovkou si dobře rozumí, takže pádla pod volantem ani moc nevyužijete. Maximálně tak k podřazení při jízdě z kopce, i když motor má tak nízké pasivní odpory, že s brzděním moc nepomůže.
Motor nemá problém ani se zrychlováním na maximální povolenou rychlost na dálnici, nebo akceleraci při potřebě předjet pomalejší kus. Ani při dynamičtější jízdě není spotřeba taková, že by vás uvedla do rozpaků. Dosažený kombinovaný průměr byl sice 5,2 litru, což je více než hodnota 4,8, kterou uvádí výrobce, rozdíl ale není závratný a dojem z jízdy ho ospravedlňuje. Ne nepodstatným pocitem je i volnost, daná velmi slušným dojezdem, který vám dává zapomenout na hlídání stavu paliva v nádrži, což je pocit, který mi třeba u elektromobilu zoufale schází.
Podvozek, jízdní vlastnosti
Jízda je plynulá a auto vyloženě svádí k dynamičtější jízdě. Charakteristika podvozku se u varianty s naftovým motorem od ostatních provedení příliš neliší. Velice příjemný měkký podvozek, který by se dal i zde přirovnat k jízdě na polštářích. Přes vyšší stavbu se karoserie příliš nenaklání ani při rychlejším průjezdu zatáčkami. Lépe se ale cítí na kvalitní vozovce, jízda po polní cestě je asi terénním maximem, do větších akcí bych se asi, i s ohledem na použité pneumatiky, nepouštěl.
Do interiéru se od podvozku nepřenáší žádné neobvyklé zvuky, kromě trochu hlučnějších zimních pneumatik a rázů při přejetí větší nerovnosti, například díry, nebo retardéru.
Řízení je přesné, v menší rychlosti sice trochu měkčí, to ale bude jemným ručkám řidiček vyhovovat. Brzdy mají odpovídající odezvu, jejich nástup nezdržuje rekuperace, takže je přiměřeně rychlý i intenzivní.
Závěr
Peugeot 2008 je vůz, který představuje benzínový svět pro všechny, který by v představách některých pokrokářů měl být odejit. Výhodou modelu, kterou oceňují ženy, je vyšší posaz, dobrý přehled o okolí vozu i slušný prostor jak pro cestující, tak i náklad, ať už je to týdenní nákup, nebo věci na víkendovou cestu na chatu. Naftový motor dává vozu velmi slušnou dynamiku, ekonomiku jízdy a dlouhý dojezd. To doplňují i slušné užitné vlastnosti, takže je dobrou volbou jak pro každodenní používání, tak i pro dálkové přesuny za letním dobrodružstvím.
Ceny od minulého testu opět trochu povyskočily. Aktuálně (aktualizace září 2022) u běžného modelu s benzínovým motorem začíná v základní výbavě Active na částce 545 000 Kč. Ve vyšší výbavě Allure pak s motorem 1,2 litru o výkonu 96 kW a automatickou převodovkou na sumě 690 000 Kč. Verze ve výbavě GT a silnějším naftovým motorem s automatickou převodovkou začíná na částce 820 000 Kč.
Text a foto: Jan Švéda