Peugeot Rifter může být i společník při kempování

Peugeot Rifter není na našich stránkách novinkou. Je to model, který značka v roce 2018 představila jako vůz pro rodinné aktivity. Základ sdílí s užitkovým modelem Partner i s modelem Berlingo sesterského Citroenu. Značka jej prezentuje jako multifunkční osobní automobil všestranných a neomezených možností. Jeho kratší verzi, poháněnou naftovým motorem, jsme již před časem testovali. Dnešní test je ale specifický. Jeho důležitá část se totiž netýká samotného automobilu, ale příslušenství. A to, pro ještě vyšší míru zvláštnosti, ne příslušenství přímo souvisejícího s vozem, ale toho, které si veze na střeše. Příslušenství, které běžný MPV automobil mění na specialistu pro pobyt v přírodě.

Exteriér

Exteriér vozu je dán účelem, ke kterému byl vytvořen jeho užitkový základ. Snaha o maximálně efektivní využití obestavěného prostoru je patrná ze všech stran. Modulární platforma je společná značkám Peugeot, Citroen i Opel. Je, shodně jako užitková verze, k dispozici ve dvou provedeních. Kratší verzi s rozvorem náprav 2785 mm a celkovou délkou 4403 mm jsme již testovali. Dnes testované provedení je verze Rifter Long. Ten má rozvor prodloužený na 2975 mm. Celková délka 4753 mm poskytuje více prostoru pro umístění třetí řady sedadel.

Snaha posunout Rifter od dodávky k osobnímu vozu je v přední části na první pohled zjevná na nárazníku, který je u vyšších verzí zčásti lakovaný a liší se i detaily provedení. Boční partie dveří je ve spodní části, stejně jako lemy blatníků, obložena plasty. Pokud byste se tedy pohybovali s vozem mimo asfalt, pokud to tedy ještě někde jde, pak by mohly lak vozu ochránit před odletujícími kamínky.

Pro manipulaci s nákladem slouží zadní dveře, které mají možnost otevření jak celých, tak, pokud chcete do kufru sáhnout pro nějakou drobnost, ležící nahoře, vyklopit je sklo dveří bez nutnosti manipulovat s plechovým zbytkem.

Interiér

V interiéru začneme tím nejdůležitějším, a to místem řidiče. Díky vyššímu posazu má řidič výborný přehled o dění před vozem, výhled do boku vzad mírně omezuje širší prostřední sloupek a je potřeba s tím při najíždění do křižovatky počítat. Jako designový prvek beru zkosení zadní části spodní hrany okna předních dveří nahoru. To při pohledu zvenku narušuje rovnou, asi pro designéry fádní, linii bočních oken. Zevnitř ale, alespoň ve mně, zanechávalo iritující pocit. Jakoby na černé ploše, kde normálně bývá okno přes které je vidět ven, něco překáželo.

Peugeot i u tohoto modelu použil svůj oblíbený i-cockpit. Ten patří i mezi mé oblíbené, protože umožňuje umístit kapličku s přístroji výš, než u běžného provedení a zlepšuje tak ergonomii ovládání a bezpečnost provozu. Přístroje u Rifteru naštěstí ukazují tak, jak je člověk zvyklý, tzn. že ručičky tachometru a otáčkoměru se u tohoto modelu vytáčí zleva doprava a ne ke středu panelu, jako u jiných modelů s i-cockpitem, což je sice efektní, ale někdy lehce matoucí. U Rifteru je také díky tomu, že řidič sedí výš než v běžném osobáku, lepší možnost nastavit si zploštělý volant do správné polohy tak, aby nezakrýval přístroje a řidič jej přitom buď neměl narvaný v klíně, nebo nebrousil hlavou strop.

Sedačky jsou pohodlné, boční vedení je přiměřené jak u sedáku, tak u opěráku. Komfortu a hlavně bezpečnosti pomáhá i vysoká hlavová opěrka, o kterou si v případě čelního nárazu nezlomí vaz ani ten nejvyšší řidič. Tedy pokud ji bude mít správně nastavenou. Mechanické nastavení sedačky sice nedává takový prostor pro variabilitu, ale po chvíli seřizování jsem se za volantem uhnízdil a mohl si dál osahávat interiér. Největší kontakt kromě zadní části má s interiérem pravá noha řidiče, která se opírá o prostřední konzolu. Chápu, že řadicí páka musí být na něčem umístěná, ale konzola, na které ční, by mohla být směrem k řidiči více otesána tak, aby měla pravá noha více prostoru pro pohyb a méně otlaků od tvrdého plastu. Snad u příští generace…

Testovaný model disponoval barevným kapacitním dotykovým 8″ displejem, v testované výbavě disponujícím i slušně fungující navigací.

Pozitivem je, že ovládání klimatizace umístil výrobce pod prostřední panel tak, že jsou všechny funkce na jednom místě a snadno ovladatelné. Typická ukázka toho, že někdy je méně elektroniky a dotykových displejů, více.

Pokud jde o další elektronická zařízení a asistenty, je Rifter možnostmi výbavy zcela na úrovni běžných osobních vozů. Standardem je systém varování před nebezpečím nárazu do předmětů před autem s funkcí samočinného brzdění a rozpoznávání dopravních značek omezujících rychlost. Za příplatek můžete také mít přední parkovací asistent a přední mlhové světlomety s přisvěcováním do zatáček.

Řidič má k dispozici spoustu odkládacích prostor. Nejlépe je pamatováno na pitný režim – v jeho dosahu jsem napočítal hned čtyři kulaté prostory pro umístění lahve nebo kelímku, nepočítaje v to schránku ve dveřích. Spoustu schránek má před sebou, kolem sebe i nad sebou také cestující vpravo. Ani cestující na zadních sedadlech nedostatkem místa ani úložných prostor netrpí. K zavírání zadních bočních dveří není potřeba velké síly, zvládne je i dítě, což u starších modelů vozů s tímto provedením posuvných dveří nebylo vždy pravidlem. Výhodou tohoto provedení je bezpečné otevírání v případě vystupování do vozovky, nebo mezi zaparkovanými auty, kdy nehrozí otlučení hrany dveří.

V zadních dveřích nám ale scházela pořádná opěrka pro opření lokte a madlo nad zadními dveřmi, pokud ho koupená verze vůbec má, je hodně vysoko, takže v případě potřeby se přidržet na něm visí cestující jako opice.

Užitečné naopak mohou být sklopné stolky na zadní straně předních sedadel. Ty ale mají k dispozici pouze dva cestující, takže se třetím se o ně musí podělit.

V základním provedení je zadní lavice sklopná v poměru 2/3, za příplatek jsou od verze Allure Pack výš k dispozici i tři samostatné sedačky. Lze je skládat variabilně podle potřeby, takže pokud byste cestovali ve čtyřech, můžete jedno z nich sklopit a převážet delší předměty.

Sedačky by sice snesly delší sedák, který by lépe podepřel nohy, důvodem pro jejich zkrácení oproti předchozí generaci tohoto provedení je pravděpodobně to, že při sklopení sedaček zajíždí sedák k podlaze a delší by se tam prostě nevešel. Opěrák se sklápí přes sedák a vytváří tak s pomocí plastového můstku za sedadly téměř rovnou plochu pro náklad, kterou lze při koupi paketu Komfort ještě zvětšit pomocí sklopení opěrky předního sedadla spolujezdce, takže dovnitř naložíte i vánoční stromeček do pokoje s vysokým stropem, nebo konzolu na trojdílné okno. Nebo europaletu, pokud auto používáte i k práci a nejen k cestám na výlet.

Prodloužená verze poskytuje velmi komfortní prostor i pro dva další cestující ve třetí řadě. Na rozdíl od SUV modelů i luxusních značek mají cestující nejen dost místa na šířku, ale i nad hlavou a hlavně – pro nohy, takže vzadu nebudete muset mít nohy pod bradou.

Základní objem zavazadlového prostoru je u dlouhého provedení podle výrobce 775 litrů. Ten lze zvětšit sklopením sedadel i využitím dalších úložných prostor např. v zadních dveřích až na 4000 litrů, se vejde do prodloužené verze při sklopených sedačkách. To už je slušný bazének.

Motor, převodovka

Rifter dnes můžete koupit buď s benzínovým motorem o objemu 1,2 litru s výkonem 81 kW, nebo dieselem 1,5 litru BlueHDi. Ten můžete mít ve třech výkonových verzích. Základní dosahuje 56 kW, 75 kW, který jsme testovali minule. Tentokrát nás vozil model s nejsilnějším motorem 96 kW. Rozdíl ve výkonu je dán jak nastavením řídící elektroniky, tak u nejsilnější verze i jiným turbodmychadlem.

Motor je poměrně pružný. Větší výkon mu sluší, v běžném režimu není potřeba ho tolik vytáčet. Provozu v optimálním pásmu otáček pomáhá i mechanická šestistupňová převodovka. Ta řadí přesně a je možné si v případě potřeby, protože auto je vybaveno pro cestování v terénu, využít asistenta pro jízdu z kopce, režim pro jízdu v písku, na sněhu, popřípadě v blátě.

V nižších otáčkách se motor neprojevuje výrazným hlukem. Odezva je slyšitelná tak akorát, aby řidič mohl řadit podle ucha a nemusel sledovat otáčkoměr. V testu jsme jezdili s průměrnou spotřebou kolem 6,3 litru. Při jízdě po dálnici se ale průměr dostal přes 7 litrů.

Podvozek, jízdní vlastnosti

Peugeot Rifter, i když se o to doplňky a výbavou snaží, svůj původ v dodávce zcela nezapře. Podvozek je přiměřeně měkký, vstřebá všechny výraznější nerovnosti. Na druhou stranu je dost tvrdý na to, aby zabránil větším rázům od velkých nerovností, nebo bočnímu náklonu při rychlejší jízdě nebo poryvech bočního větru.

Parkování pomáhá zadní parkovací kamera, zobrazující prostor těsně za vozidlem, kam není přes kolmou záď vidět a umožňuje tak bezpečné zastavení i ve stísněných prostorech.

Auto díky své velikosti není samozřejmě žádný trhač kostek. To ale od něj asi nikdo nečeká. Podvozek dává dobrou odezvu řidiči a přesná reakce na řízení umožňovala poměrně svižnou jízdu. Co stojí za pochvalu, je velmi malý poloměr otáčení. To řidič ocení zejména při otáčení na užší vozovce, nebo proplétání v úzkých uličkách center měst.

Nástavba

Nástavbu dodává česká firma Egoé nest s.r.o. Výrobcem je ale francouzská firma NaïtUp. Testovaný model La Hussarde Quatro nabízí prostor pro přespání 4 osob a celkovou nosnost 250 kg. Český výrobce dodává stan pro ještě větší pohodlí se spací podložkou Nestmattresse.

Při jízdě nemá rakev na střeše díky své výšce pouhých 28 cm a váze 75 kg výrazný vliv na aerodynamiku jízdy, nezpůsobuje výraznější aerodynamický hluk ani příčnou nestabilitu auta vlivem bočního větru.

Rozkládání je jednoduché, intuitivní a dá se poměrně rychle nacvičit. A co je důležité – dá se zvládnout v jednom. Výrobce sice uvádí jako obsluhu dva lidi, ale zručnější řidič to zvládne sám bez asistence manželky. Výhodou při kempování v přírodě je, že nepotřebujete kromě vodorovného místa pro zastavení nic dalšího. Vodorovné místo je důležité proto, abyste se na lehátku, vzniklém rozložením podlážky nekouleli na některou ze stran.

Testované provedení poskytuje místo pro vyspání 4 lidí. Nosič má nosnost 250 kg, což pro běžnou rodinku stačí. Místa je dost, čtyřmístná verze má celkovou délku sice 215 cm, ale část prostoru nahoře a dole zabírá zdvihací mechanismus, takže delší postavy budou muset mít na 160 cm dlouhé matraci trochu skrčené nohy.

Interiér stanu je vybaven spoustou odkládacích kapes, které lze ale většinou používat pouze při postaveném stanu. Ve víku rakve, které tvoří část střechy stanu, je ale velká celoplošná schránka. Tu je možné využít pro ložní prádlo a jiné drobnosti. Stan je také více než dostatečně prosvětlen otevíratelnými bočnicemi, krytými protihmyzovou síťkou. Takže se můžete v klidu kochat západem slunce i na břehu jihočeského rybníka, který bývá v létě místem tyranie statisíců komárů.

Určitým hendikepem může být při používání počasí, konkrétně vítr. Stan na střeše totiž po rozložení vytváří poměrně velkou plochu s vysokým těžištěm a silný vítr by mohl ž k převrácení vozidla. V takovém případě je nutné najít buď bezpečné závětrné místo, nebo přenocovat nouzově uvnitř auta na sklopených sedačkách.

Závěr

Peugeot Rifter je auto, které má velké spektrum využití pro širokou skupinu zákazníků. Svým charakterem je to pravé MPV, svým vzhledem se mu snaží přiblížit. Poskytuje možnost pohodlného nastupování starším uživatelům, nadhled nad děním na vozovce ženám, které se tak mohou cítit bezpečně.

Místa nad hlavou je v tomto modelu poměrně dost. Častějším cestovatelům bych ale doporučil připlatit si za úpravu střechy Zénith. Ta, kromě prosklení, nabízí velký odkládací prostor, probíhající po celé dílce vozidla. Výrazně zvětšuje objem odkládacích prostor jak pro cestující vepředu, tak i vzadu a zvyšuje pohodlí při delších cestách.

Spoustu prostoru nabídne jak při cestách na dovolenou či stěhování na chatu či chalupu, tak živnostníkovi pro jeho potřeby. Jízdní vlastnosti uspokojí všechny, kteří nemají ambici závodit, díky podvozku zvládne i přesun lehčím terénem. Největší konkurencí mu budou jeho sourozenci Citroen Berlingo a Opel Combo Life.

Svou úlohu – převoz až 7 cestujících plní bezchybně. Na aktivní dovolenou by ale, vzhledem k malému zavazadlovému prostoru, bylo lepší vyrazit maximálně v pěti, dvě zadní sedadla vyndat a prostor využít na zavazadla a zásoby.

V případě, že by se vám nevešlo vše do auta, nebo byste chtěli s sebou vzít kola, která na střechu kvůli stanu dát nelze, máte k dispozici tažné zařízení pro připojení přívěsného vozíku, nebo umístění nosiče kol.

Základní cena vozu začíná na 479 000 Kč. Testovaný model s příplatkovou výbavou přijde na 659 000 Kč. Střešní rakev se skládacím stanem nabízí její dodavatel Egoé nest za akuálních 91 480 Kč vč. DPH.

Text a foto: Jan Švéda   

Galerie:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code