Renault představil model A290_β, nástupce R5 Alpine

Společnost Alpine založil v roce 1955 Jean Rédélé. V průběhu let se prosadila svými sportovními vozy francouzského typu. Snad nejznámnějším modelem byl soutěžní Renault 5 Alpine, který ovládal rallye po celém světě v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století. Jeho medailonek při příležitosti čtyřicátých narozenin jsme zveřejnili před dvěma lety.

V roce 2021 vznikla ve společnosti Renault obchodní jednotka Alpine. Stala se značkou, která se věnuje inovativním, autentickým a exkluzivním sportovním vozům skupiny Renault a těží z dědictví a know-how historické továrny v Dieppe i z inženýrských znalostí týmů Alpine Racing a Alpine Cars.

Nyní představuje značka předváděcí model A290_β, který na tradici R5 navazuje a předznamenává linie budoucího sériového modelu. Předváděcí vůz byl schválen pro provoz na závodní trati Francouzskou federací automobilového sportu (FFSA). Stejně jako koncept Alpenglow odhalený v roce 2022 má A290_β středovou pozici řidiče, podobnou pozici v jednomístném voze, takže řidič zažívá pocit, že je s vozem dokonale propojen. A290_β může přepravovat dva cestující usazené po obou stranách a mírně za řidičem, aby si mohli plně vychutnat podívanou, kterou toto jedinečné třímístné uspořádání nabízí.

Exteriér

Vůz protíná purpurová podélná osa, která zdůrazňuje výkon, rychlost a techničnost a symbolizuje splynutí člověka s technikou. Příčná modrá osa vyjadřuje splynutí a sdílení mezi řidičem a jeho spolujezdci. Táhnoucí se linie od modré k purpurové zdůrazňuje propojený vztah mezi těmito dvěma vjemy.

S délkou 4,05 m, šířkou 1,85 m a výškou 1,48 m předznamenává tento předváděcí vůz budoucí sériový vůz s krátkým rozvorem a širokým rozchodem kol, který slibuje sportovní zážitek z jízdy při zachování nejlepší stability ve vysokých rychlostech.

Aerodynamické tvary
Přední maska je vybavena velkými otvory pro přívod vzduchu, které zlepšují pronikání i chlazení. Ke zlepšení přítlaku přispívají také ztenčená zrcátka. Směrová světla zdůrazňují agilní a dynamické tvary vozu. Na spodní straně a pod předními světlomety byly vytvarovány další výstupy vzduchu, které umožňují plynulé proudění vzduchu a opět evokují svět závodění. Další umocnění závodního ducha je zřejmé skrze viditelné ventilátory baterie, které připomínají ventilátory výkonných herních počítačů.
Čelní sklo výrazně přesahuje kapotu, aby zdůraznilo spojení exteriéru s interiérem a plně zvýraznilo centrální pozici řidiče. Poskytuje také jedinečný výhled na přístrojovou desku ve tvaru šípu, inspirovanou přídí vozu Formule 1.

Světelný podpis ve tvaru písmene X
Dvojitý světelný znak „X“ na přední straně modelu A290_β přímo předznamenává sériový model. V některých ohledech je inspirován světlomety kultovního modelu A110 a historických soutěžních vozů. Zadní světla jsou svislá jako světla na vytrvalostním voze A470, zatímco centrální brzdové světlo zasahuje dovnitř skrze zadní okno a splývá s centrální osou světel. Všechny světlomety vozu se řídí barevnými kódy použitými v designu: purpurová barva prochází celým vozem od světlometů až po zadní světla, zatímco modrá barva se nachází ve zpětných zrcátkách a směrovkách.

Tříbarevná kola
Hliníková kola modelu Alpine A290_β vypadají přesně tak, jak budou použity u budoucího sériového vozu. Využívají tři barvy: pudrově bílou, nazvanou „Snow Alpes“, shodnou s barvou karoserie, klasickou lesklou minerální černou, která dodává intenzitu spodní části vozu, a modrou barvu ráfku, čímž vytvářejí ráfek, specifický pro tento vůz. Uprostřed těchto 20palcových kol je do kulatého tvaru kola zasazen čtvercový výřez.

Pneumatiky
Specifické pneumatiky byly vyvinuty výhradně pro tento model ve spolupráci se společností Michelin v rámci obnoveného partnerství. Budou montovány na všechna vozidla v garáži Alpine Dream. Název Michelin, výrazně vyvedený v bílé barvě na bočnici, doplňuje design a zdůrazňuje partnerství s francouzským výrobcem. Francouzský výrobce bude dodávat 19palcové vysoce výkonné pneumatiky, které splňují požadavky Alpine na výkon. Pneumatiky budou označeny výhradně pro Alpine.

Barva

Karoserie je lakovaná v pudrově bílé barvě a odhaluje při přiblížení světla odlesky sněhu. Tento krystalický efekt, připomínající čerstvé sněhové vločky, se na karoserii díky strukturovanému laku třpytí a jiskří. Všechny spodní části – prahy, přední lišta, spodní část vozu – jsou vyrobeny z kovaného karbonu s modrým elementem, který umocňuje ultra-technickou stránku vozu. Dvoubarevný výřez s černou metalízou na střeše a kapotě zdůrazňuje charakter vozu a dává do popředí centrální řízení

Interiér

Zatímco exteriér předváděcího vozu Alpine A290_β předznamenává sériový vůz, interiér je mnohem koncepčnější a je postaven na architektuře, která staví řidiče do centra. Tuto jedinečnou pozici řidiče umocňují dvě světelné osy, purpurová a modrá.

Mezi interiérem a exteriérem vozu existuje úzký vztah, který je zdůrazněn širokým přesahem čelního skla na kapotě, jenž plně zvýrazňuje centrální pozici řidiče. To umožňuje jedinečný pohled na přístrojovou desku ve tvaru šípu, inspirovanou přídí vozu Formule 1. Přístrojová deska ve tvaru šípu se táhne přes celou šířku kabiny a spolu se zrcátky zasahuje i do vnějšího prostoru. Dále se rozšiřuje podél vodorovné osy vozu ve spodní části kapoty a v zadní části, kde spoiler zasahuje do páteře podvozku. V této ose jsou sladěny všechny jízdní funkce.

Interiér je inspirován soutěžními vozy a jeho sportovní a minimalistický kokpit je věnován výkonu a efektivitě. Příkladem je volant s mnoha prvky inspirovanými závodními vozy, stejně jako skořepinová sedadla a bezpečnostní pásy.

Centrální pozice řidiče
Sportovní městský vůz inspirovaný automobilovými závody a koncepčním vozem Alpenglow: to je krédo modelu A290_β. Jeho architektura se třemi sedadly a středovým řízením je toho dokonalou ilustrací. Záměrem je, aby řidič splynul s vozem a zároveň umožnil cestujícím maximální zážitek. Řidič je spojen s vozovkou a zůstává soustředěný na jízdu. Cestující, kteří jsou považováni za spolujezdce, ho sledují při práci a prožívají přitom tytéž pocity.

Díky telemetrickému volantu a obepínajícím skořepinovým sedadlům, optimalizovaným aerodynamickým tvarům a přívodům vzduchu pro lepší chlazení, centrálnímu místu řidiče a hydraulické ruční brzdě je A290_β důstojným dědicem závodních vozů Alpine.

Karbonová skořepinová sedadla
Skořepinová sedadla se 100% karbonovou strukturou jsou vybavena soutěžními bezpečnostními pásy Sabelt. Sedadlo řidiče je potaženo technickým retroreflexním materiálem zvaným „ultralumen“. Klika umístěná u nohou řidiče, speciálně navržená pro tento výstavní vůz ve spolupráci s řidičem Alpine, umožňuje rychlé otevření dveří za méně než 7 sekund. Jedná se tedy o neotřelý designový objekt, který zároveň obsahuje prvky zajišťující vysokou úroveň bezpečnosti.

Přístrojová deska ve tvaru šípu
Přístrojová deska vozu Alpine A290_β má výrazný výřez ve tvaru šípu, který zvýrazňuje centrální pozici řidiče, ale také zdůrazňuje rychlost a výkonnost a dává řidiči pocit naprosté kontroly nad vozem. Tato stylistická výpůjčka nabízí ještě větší dynamiku kabiny předváděného vozu, kde je každý detail dotažen do krajnosti.

Minimalistický a funkční kokpit
Všechny funkce vozu jsou umístěny v centrální části u řidiče. Konzole umístěná na střeše umožňuje rychlý přístup k několika funkcím: blinkrům, nastavení světel atd. Zvláštností tohoto předváděcího vozu je to, že uvnitř není žádná obrazovka, a to se záměrem umožnit řidiči soustředit se výhradně na řízení a závodění. Má však velmi tenký head-up displej na volantu, který zobrazuje informace související s vozem, jako je rychlost a úroveň nabití baterie.

Řidič má k dispozici přilbu s dalším zobrazovacím systémem, který mu poskytuje živé informace o závodě: případné vlajky od závodních komisařů, podmínky na trati, informace o ostatních vozech atd. Propojení s motoristickým sportem se stává zřejmým a nutí řidiče i spolujezdce prožít tento jedinečný zážitek.

Kokpit sériového vozu bude orientován na řidiče, a to jak fyzicky, tak i z hlediska multimediálního systému a souvisejících virtuálních rozhraní, jako je palubní telemetrický systém a animace Alpine.

Tlačítko „pro předjíždění“ jako na závodním volantu
Volant modelu A290_β je přímo inspirován volanty soutěžních vozů Alpine, A470 LMP2 a A523 F1. Jeho geometrický design ve tvaru joysticku v sobě integruje velmi přesné funkce, jako je červené tlačítko označené „OV“ pro „předjíždění“, které umožňuje velmi rychle získat dodatečný výkon, a to na 10 sekund. Podmínky použití tohoto tlačítka byly definovány tak, aby se optimalizovala bezpečnost: lze jej aktivovat pouze na suché trati a znovu použít po čekací době, která je minimálně stejná jako doba jeho použití.
Toto tlačítko pro předjíždění bude přítomno ve všech modelech budoucí řady Alpine, která tak bude přímo odkazovat na automobilové závody a F1. Další funkce, jako je rádio, volič jízdních režimů, nastavení ABS a tlačítko pro omezení rychlosti zastávek v boxech, jsou rovněž ergonomicky integrovány do volantu pro lepší kontrolu nad řízením. Volant budoucího sériového sportovního vozu bude obsahovat některé z těchto funkcí, například tlačítko pro předjíždění, nabíjení a volič jízdních režimů.

Hliník je použit uvnitř i zvenčí. Například ruční brzda je vyrobena z pískovaného hliníku a je potažena kůží. Tento pískovaný hliník využívají i další díly, jako jsou opěrky nohou, ozdobné vložky ve dveřích a lamely na konci palubní desky.

Výkon

Výstavní vůz disponuje technologií Torque Vectoring, která umožňuje řídit točivý moment přenášený na každé kolo zvlášť. Výsledkem je stav, který podporuje nejlepší možný výkon jak v přímém směru, tak v zatáčkách. Sériový vůz bude rovněž vybaven systémem řízení točivého momentu, přizpůsobeným jeho konstrukci.

Nové víceprvkové zadní zavěšení zaručuje nejlepší kompromis mezi dynamikou a komfortem a je u vozů této kategorie vzácnou výsadou.

Nastavení
Podvozek modelu Alpine A290_β byl upraven tak, aby se předváděný vůz choval velmi „hravě“ při nízkých a středních rychlostech. Při vysokých rychlostech je vůz velmi stabilní, což zajišťuje intenzivní a zároveň klidnou jízdu. Tlumiče, pružiny zavěšení a přední i zadní stabilizátory byly optimalizovány tak, aby vznikl vůz, s nímž je radost jezdit na jakékoli silnici.

Rozsáhlým vývojem prošly také brzdové a chladicí systémy, aby byla zajištěna jejich optimální účinnost. Malý sportovní elektromobil bude vybaven také vysoce výkonným čtyřpístkovým brzdovým systémem Brembo, který je identický s brzdovým systémem modelu A110.

Po vzoru svého předchůdce bude také vybaven hydraulickými nárazníky odpružení, které budou lépe tlumit nárazy a zajistí jak špičkovou ovladatelnost vozu za všech podmínek. Tato technologie umožní specifické vyladění tlumičů tak, aby poskytovaly vynikající komfort.

Tři jízdní režimy pro všechny typy tratí
Několik nastavení je přístupných přímo pomocí tlačítek na volantu, aby bylo možné optimalizovat chování předváděcího vozu v reálném čase. Systém ABS lze nastavit prostřednictvím 11 poloh s různými reakcemi v závislosti na přilnavosti k vozovce.
K dispozici jsou také tři jízdní režimy specifické pro danou trať: „mokrý“, „suchý“ a „plný (full)“. Tyto tři strategie byly optimalizovány a parametrizovány tak, aby bylo možné chování vozidla přizpůsobit povětrnostním podmínkám. Na mokré trati je reakce vozu v režimu „mokro“ mnohem plynulejší a nabízí větší trakci a stabilitu. V režimu „sucho“ je chování vozidla zcela odlišné, s větším prokluzem a agresivitou na kolech. A konečně verze „full“ umožňuje, stejně jako tlačítko „overtake“, přístup k maximálnímu výkonu elektromotorů.

Model A290_β je představou výrobce o podobě sériového městského sportovního vozu, který se bude vyrábět od roku 2024 v továrně v Douai v rámci projektu ElectriCity na platformě CMF-B EV Aliance určené pro elektromobily segmentu B. Jeho elektromotor se bude rovněž vyrábět ve Francii, v továrně Megafactory ve městě Cléon.

 

Zdroj: Renault Česká republika

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code