Šest rozdílů mezi automobilem před 60 lety a v současnosti
Automobilka Seat, patřící dnes do skupiny Volkswagen, má bohatou historii. Do ní patří i období, ve kterém byla spřízněna s italským Fiatem a vyráběla licenční model Fiat 600, prodávaný pod značkou Seat 600.
Dnes vyrábí značka Seat model Mii, který je následovníkem modelu 600 ve své kategorii. Oba vozy mají přibližně shodné rozměry a jsou považovány za praktické automobily do města. A také jsou reakcí na potřeby v oblasti mobility ve své době.
Za uplynulých 60 let ale došlo k významnému posunu ve všech oblastech výroby i provozování automobilu. Ukažme si šest hlavních rozdílů mezi srovnatelnými vozy tehdy a dnes.
60 let po premiéře modelu 600 bez bezpečnostních pásů a opěrek hlavy mají automobily airbagy a elektronicky řízené bezpečnostní systémy.
Jedním z charakteristických prvků prvních verzí tohoto vozu z 50. let je zavěšení dveří vzadu a jejich otvírání vpředu. Toto řešení bylo sice konstrukčně a výrobně jednodušší, z hlediska bezpečnosti provozu bylo ale velmi problematické. Dalším prvkem výbavy tohoto modelu byla sedadla, která se svým designem a čalouněním podobala pohovce. Se sedadly mělo kontakt pouze 40 % těla sedící osoby a o nějaké podpoře těla si mohli nechat cestující jen zdát.
Přestože jsou rozměry modelu Mii podobné, jeho zavazadlový prostor má celkový objem 238 litrů a je umístěn vzadu, jako u většiny současných automobilů. Prostor již není žádnou překážkou pro pětičlennou rodinu, aby se vydala do vysněné destinace včetně zavazadel na měsíční pobyt. Zavazadlový prostor v přídi modelu 600 byl třikrát menší a měl objem pouze 68,5 litru, takže nutným doplňkem vozu byl střešní nosič.
První vozy SEAT 600 nebyly vybaveny bezpečnostními pásy, ani opěrkami hlavy. Model Mii disponuje nejen oběma uvedenými prvky, ale také čtyřmi airbagy a nejvyspělejšími bezpečnostními systémy a asistenty, jako je funkce nouzového brzdění City, která detekuje překážky a automaticky zabraňuje kolizím. Jedná se o techniku, která v době před více než půl stoletím vůbec neexistovala.
Zaparkování vozu 600 vyžadovalo při otáčení volantem silné paže a obzvlášť pro ženy byl takový manévr velmi náročný. Byla to vyčerpávající činnost, zejména v létě, kdy jediným způsobem, jak se zchladit, bylo otevřít všechna okna, aby mohl do vozu proudit svěží vánek. Úplným opakem je řízení s elektromechanickým posilovačem v modelu Mii, s nímž je řízení plynulé a snadné. S klimatizací je navíc jízda mnohem komfortnější a příjemnější.
Modelu 600, jemuž se přezdívalo „Kulička“, bylo v letech 1957 až 1973 vyrobeno 800 000 vozů. Vzhledem k výraznému nárůstu poptávky po tomto modelu vzrostla v roce 1958 výroba šestinásobně. Výroba jednoho vozu trvala více než 40 hodin, zatímco dnešní model Mii nebo jakýkoli jiný aktuální model vyžaduje v průměru 16 hodin, přestože jsou moderní automobily mnohem složitější.
SEAT 600, uvedený na trh v roce 1957, odstartoval masivní rozšíření automobilů ve Španělsku. Zcela změnil mobilitu střední třídy a umožnil celým rodinám jezdit na dovolenou společně. SEAT Mii byl představen v roce 2011 jako městské vozidlo, s nímž je však možné podnikat také cesty na dlouhé vzdálenosti. Jeho spotřeba paliva je přitom téměř o polovinu nižší než u předchůdce: průměrná hodnota činí 4,5 l/100 km v porovnání se 7,8 až 8,0 l/100 km u modelu SEAT 600.
Zdroj: Seat.cz