Silnice osychají, sluníčko svítí a láká na motorku. Je ale potřeba se rozhýbat
Letošní březen začal opravdu jarně a mnoho motorkářů neodolalo a vyrazilo. Další se na osedlání motocyklu nebo skútru a zahájení moto sezóny s prvními dny prvního jarního měsíce chystají. Odborníci však před tímto unáhleným startem moto sezóny motorkáře varují.
Nejde jen o promrzlé silnice a cesty s minimální přilnavostí, ale především o celkovou nepřipravenost jezdce. Po půlroční pauze si motorkář potřebuje opět oživit správné návyky. Rozhýbat se a rozjezdit se, připomenout si ideální chování na motocyklu. A celkově zlepšit své reakce, které jsou pro bezpečnou jízdu nezbytné. Jen za loňskou sezónu se stalo obětmi dopravních nehod 81 motorkářů. Meziročně vzrostl počet usmrcených motorkářů o více jak 15 %, což je alarmující číslo.
Roli sehrál nejen brzký start moto sezóny, ale i celková nepřipravenost jezdců a nedostatečné jízdní schopnosti. Na prvním místě by tak pro motorkáře měla být včasná příprava na sezónu, správný trénink a rozježdění se ještě před tím, než prvně vyjedou do provozu. Jen tak je možné přispět k tomu, aby letošní motocyklová sezóna byla bezpečnější než ty předešlé a účinně tak ochránit zdraví a životy.
Před startem moto sezóny je nutné rozcvičení
Svoboda, volnost, životní styl, vítr ve vlasech nebo dokonalý relax a vyčištění hlavy od stresu a starostí – tak většina motorkářů popisuje svojí motivaci a důvod proč na motocyklu jezdí. Aby si tak mohli užívat sezónu přesně podle svých představ a vždy bezpečně a bezstarostně dojeli do cíle, je nezbytné nepodcenit přípravu, která by měla přijít ještě před samotným startem sezóny.
„Půlroční pauza, od konce staré moto sezóny do začátku nové, dovede udělat strašně moc. Nejste dostatečně rozhýbaní, v sedle motocyklu jste ztuhlí, jezdíte křečovitě, a kromě správného ovládání a pohybu na motocyklu si musíte zvykat i na silniční provoz a na auta, která na vás za půl roku skoro už zapomněla.
Rozježdění před sezónou, kdy se opět na motorce rozhýbete, znovu si oživíte správný posez a chování v sedle, potrénujete řešení krizových situaci jako je brždění na přesnost nebo krizové brždění a zlepšíte i své reakce a reakční čas, které jsou v samotném provozu zásadní, by mělo být prvním krokem každého motorkáře,“ vysvětluje Jiří Matela, majitel motocyklového areálu Pitland a instruktor bezpečné jízdy v jedné stopě.
Rozjezdit se je lepší mimo silnici
Samotný motocyklový trénink před tím, než motorkář poprvé v sezóně vyjede do provozu je tak skutečně alfa omega. Myslet je ale třeba i na bezpečnou formu a místo, jak a kde se na sezónu připravit. Představa, že na motorce objedeme několik koleček okolo domu nebo přilehlých ulic a jsme připraveni je sice pro motorkáře častou realitou, z hlediska bezpečnosti ale nemá s relevantní a zodpovědnou přípravou a rozježděním nic společného.
Rozhodně není vhodné pojmout jako takzvané rozježdění se první jízdu v provozu, kdy si řekneme, že pojedeme pomaleji a opatrně. A ideální formou není ani pomyslný trénink na opuštěných parkovištích, odlehlých prostranstvích a podobných místech. Skutečně efektivní trénink, který nám něco dá a u kterého můžeme říct, že jsme se před sezonou rozjezdili, by měl vždy probíhat pod vedením profesionálů. A především na bezpečném místě, mimo silniční provoz.
Největší problém dělá po zimě správný průjezd zatáčkou
Právě náklony a správný průjezd začátku je to, co dělá jezdcům největší problémy. Po sezóně jsou ještě takzvaně ztuhlí. Bojí se jít do větších náklonů, jezdí křečovitě a na motorce se prakticky nehýbou. Anebo jsou naopak namotivováni, jdou rychle do vysoké rychlosti. Ta je ale často překvapí a nedovedou jí přizpůsobit právě odpovídající náklon.
Motorkář se potřebuje po půlroční pauze v klidu a bezpečně na motorce opět rozhýbat, oživit si správné návyky a natrénovat vše potřebné. To znamená od ovládání motorky v pomalých rychlostech a celkové práce se stabilitou, přes krizové brzdění až po vhodný posez. Patří sem i oživení optimální jízdní pozice na motorce i způsobu ideálního průjezdu zatáčkou, včetně obávaných náklonů. A to vše na bezpečném místě, mimo běžný provoz.
Zdroj: Pitland