Stáří aut stále roste a prodeje nových stále padají
Počet evidovaných osobních automobilů na českých silnicích loni, přes dopady opatření proti koronaviru, vzrostl o 2,34%. Překročil tak poprvé šest milionů, dokonce o téměř 130 tisíc.
Většina tohoto nárůstu je způsobena dovozy ojetin. Tím došlo k dalšímu zvýšení průměrného stáří vozů z 14,93 roku před rokem na aktuálních 15,28 roku. Na stárnutí má totiž velký vliv skladba dovozu ojetých vozidel. Již více než 54% je starších 10 let a 23,5% starších 15 let.
Celkový počet silničních vozidel včetně nákladních a užitkových pak v loňském roce vzrostl o 185 058 vozidel na celkových 8 337 317. Jeho průměrné stáří dosáhlo 18,28 roku, což je o 0,37 roku více než před rokem, přičemž k nárůstu stáří došlo ve všech kategoriích. Od roku 2011, kdy se tyto parametry začaly sledovat, se stáří vozového parku zvýšilo již o 3 roky.
Dopady opatření na ekonomiku, zejména cestování, se nejvíce projevily u autobusů, kde došlo k poklesu celkového počtu o výrazných 9,42%.
Za letošní leden uvádí Svazu dovozců automobilů další meziroční pokles registrací nových osobních automobilů o 22,67 %. Moc nefunguje ani zcela nekritická podpora elektromobility. Počet registrovaných osobních automobilů s čistě elektrickým pohonem poklesl meziročně dokonce o 40 %.
Je nutné ale uvést, že v absolutních číslech se jedná o pokles z 371 na 204 aut, což je zcela zanedbatelné množství. Potvrzuje to průzkum banky ING uvádějící, že Češi jsou k možnosti přechodu na elektrické varianty aut spíše zdrženliví. A s ohledem na stav nutné infrastruktury se tomu není co divit.