Stellantis otevírá první továrnu na vodíková užitková auta na světě

Jedním ze závodů koncernu Stellantis (Peugeot, Citroën, Opel, Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, DS Automobiles, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Ram, Vauxhall, Free2move a Leasys) je závod v Hordainu, otevřený v roce 1994 jako součást divize užitkových vozidel skupiny. V Hordainu se vyrábějí lehké užitkové modely řady „K-Zero“ (Peugeot Expert, Citroën Jumpy, Opel Vivaro).

Carlos Tavares, šéf koncernu Stellantis, oznámil během své návštěvy v tomto závodě, že se zde rozjede velkosériová výroba lehkých užitkových modelů řady „K-Zero“ (Peugeot Expert, Citroën Jumpy, Opel Vivaro) poháněných vodíkovými palivovými články.

Vodíkové verze Peugeot Expert, Citroën Jumpy a Opel Vivaro představil koncern Stellantis už v roce 2021 a stal se tak prvním automobilovým producentem na světě, který uvedl vodíkem poháněné modely této kategorie na trh. Vodíkovými palivovými články poháněné užitkové modely Peugeot Expert, Citroën Jumpy a Opel Vivaro jsou určeny především pro přepravu nákladů na delší vzdálenosti. Jejich akční rádius činí více než 400 km, nádrže lze doplnit už během třech minut. Velmi pozitivní je, že vodíkový pohon nijak neomezil užitné vlastnosti nových modelů, které uvezou až 1000 kg nákladu.

Tyto vodíkem poháněné vozy budou kompletovány na stejné lince, ze které dnes sjíždějí modely poháněné spalovacími motory a elektromotory. Zesílená multi-energetická platforma vodíkových verzí s okovenou karoserií projde nejprve standardní lakovnou a kompletační linkou, tak, jako běžné modely s elektrickým pohonem nebo spalovacími motory.

V nově vybudované hale o rozloze 8000 m2 se vodíkové verze zkompletují s pohonným agregátem a palivovými články. Nainstalují zde zásobníky paliva, doplňkové akumulátory i sady vodíkových článků. V porovnání s dosavadní malosériovou výrobou vodíkových verzí „K-Zero“ v prototypové dílně v německém Rüsselsheimu se zavedením sériové výroby v Hordainu zkrátí doba konverze vodíkových modelů asi na polovinu.

Továrna v Hordainu zaměstnává ve třech směnách na 2440 pracovníků, denní produkce činí 628 automobilů. V roce 2021 se v Hordainu vyrobilo 144 650 automobilů, v létě roku 2022 vyjel ze závodu miliontý vůz řady „K-Zero“. Úpravy závodu v Hordainu pro rozjezd sériové výroby vodíkových modelů si vyžádaly investice ve výši 10 milionů EUR, přičemž projekt finančně podpořila i francouzská vláda. Z továrny v Hordainu dosud vyjížděly modely značek Peugeot, Citroën, Opel, Vauxhall, Fiat a Toyota, přičemž podíl elektrických verzí na produkčním mixu činil asi 43 %.

Zdroj: Stellantis, P Automobil Import

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code