Test Dacia SANDERO Stepway Extreme TCe 100 ECO-G. Maratónec na benzín i plyn

Dacia Sandero je auto, které by se jednoduše dalo označit jako malé a šikovné. Obratné auto, které dokáže jet i velkou rychlostí, při které je na silnici stabilní, takže nijak nezaostává na dálnici a v městském provoze skýtá výhodu malých rozměrů, díky kterým zaparkuje prakticky všude.

Zároveň ukazuje, jak velký kus cesty ušla značka od dob modelu 1300. Dnešní provedení je již třetí generací vozu, představené koncem roku 2020.

Sandero Stepway je model, který doplňuje základní provedení Sandero prvky, zaměřenými na pohyb v lehčím terénu. Především a na první pohled světlou výškou, zvětšenou ze 162 na 201 milimetrů a oplastovanými podběhy kol a prahy.

Exteriér

Pokud jde o exteriér, tak ten je u vozu, který výrobce řadí mezi crossowery, zcela na úrovni dnešních trendů. Ambice vozu, ochotného a schopného vydat se i mimo jistotu asfaltového koberce, dokládají plastové doplňky, chránící části karoserie, ohrožené při jízdě terénem. Pozorný divák si všimne i – jak je uvedeno v úvodu – mírně zvýšeného podvozku a větších pneumatik. Necelé čtyři centimetry by se nemusely zdát nic podstatného, ale v terénu mohou lehce znamenat rozdíl mezi tím, zda budete pokračovat v cestě, nebo hledat někoho, kdo vás vytáhne ze šlamastiky.

Linie vozu jsou svým tvaroslovím pro značku typické, zároveň ale moderní a zajímavé. A nezaměnitelné, ať už se koukneme na přední, nebo zadní světlomety s charakteristickou kresbou denního svícení. Praktický uživatel ocení také to, že linie vozu s koly umístěnými v rozích karoserie využívají půdorys maximálně možným způsobem bez toho, že by rezignoval na estetiku designu.

Změnou, kterou každý zaznamená, je i nová maska chladiče, vyvolaná změnou loga značky. Ta nyní působí více sebejistě, až ultimativně.

Boky vozu chrání v tomto provedení široká plastová lišta, uprostřed zadních dveřích, stejně jako u jiných modelů (Duster) nahradil velký nápis Dacia malé logo značky. Označení modelu je pak řešeno malou nálepkou vlevo dole.

Velkou vychytávkou, kterou nesmím zapomenout zmínit, jsou střešní lišty. Ty jsou v základním nastavení podélně a je možné na ně uchytit příčníky nosiče.

Pokud ale nosič nemáte a potřebujete něco na střeše odvézt, stačí jednoduše pomocí klíče z příslušenství povolit 4 šrouby a střední část lišt otočit o 90 stupňů. Vznikne tak elegantní a funkční střešní nosič, na kterém můžete odvézt to, co potřebujete.

Interiér

Interiér vozu je kompaktní, ale poskytuje dostatek místa pro čtyři cestující, nebo v případě že vzadu budou děti, pak třem dětem. Celý prostor je kombinace mezi snahou o co nejnižší náklady na výrobu a dosažením co největšího efektu pro uživatele. Jako příklad mohou posloužit efektní oranžové linky na výdeších klimatizace, doplněné vylisovaným znakem na předních opěradlech. V interiéru je místo pro 4 dospělé cestující, ke kterým se vzadu může přidat jedno dítě. Problém budou mít vzadu vyšší cestující, místa pro nohy zde moc není.  Sedačky jsou příjemně tvrdé, neunaví ani na delší cestě. Boční vedení předních sedaček je více vizuální, než faktické, ale svou roli při běžné jízdě, kdy se nesmýkáte zatáčkami, splní. Komfortní výbavou je i jejich vyhřívání.

Přístrojová deska má klasické uspořádání. Kaplička před řidičem i prostřední panel jsou na obvyklém místě. Na něm najdete i čtyři výdechy klimatizace. Infotainment nabízí dnes již klasiku, která se prolíná všemi řadami modelů Dacie, potažmo i sesterských Renaultů, se kterým značka mnoho komponent sdílí.

Sdíleným dílem je u tohoto modelu a výbavy i bezklíčkové dálkové zamykání. To je příslušenství, které nenajdete ani u vyšších výbav jiných renomovaných značek.

Tento model je vybaven prakticky vším, co bychom čekali ve velkých vozech, to znamená tempomat, veškerá konektivita. Oddělená klimatizace s digitálními ukazateli hodnot je tam, kde ji potřebujete.

Šikovnou vychytávkou některých modelů Dacia je držák na mobil, umístěný vlevo vedle prostředního panelu. V případě potřeby tak máte mobil pěkně po ruce, a přestože je propojitelný s infotainmentem, můžete ho například využít, když potřebujete navigaci a chcete přitom poslouchat i rádio. Výrobce myslil na vše, hned vedle držáku je i šikovně umístěna USB zásuvka na dobíjení mobilu.

Ovládání rádia je klasické, jak je u všech modelů ze stáje Renault, palcem pod volantem. Na něm jsou intuitivně ovladatelná tlačítka pro ladění i nastavení hlasitosti. V tomto případě mi jednoduchý ovladač pod volantem v místě, kam nevidím, nevadí, na rozdíl od ovládání tempomatu, které jiná francouzská značka také umístila pod volant, ale jehož ovládání je tak složité, že ho odmítám z důvodů bezpečnosti používat.

Šikovná je i možnost vypnout systém Start/stop přímo pomocí tlačítka na pomocném panelu uprostřed přístrojové desky a šetřit tak motor, baterii i nervy při rozjezdech ve městě. Vedle tohoto tlačítka je i odemykání dveří a zapínání varovných světel.

Ovládání na volantu je intuitivní, přehledné, stejně tak ovládání všech nastavení na prostředním panelu, který kromě vlastního infotainmentu nabízí i možnost zrcadlení mobilního telefonu.

Pro ty, kteří rádi jezdí na spotřebu, je proto užitečná možnost zobrazit si informace o tom, jak umí šetřit. To vám ukážou statistiky, zobrazující na prostředním panelu, jak umíte citlivě zrychlovat, nebo jak jste dobří v předvídání jízdních situací a v přizpůsobování rychlosti jízdním podmínkám. Auto vám na závěr jízdy může vystavit vysvědčení, které obsahuje údaje o jízdě a pokud vás to zajímá, tak kromě hodnocení můžete dostat i některá doporučení pro to, jak se v budoucnu ještě více zlepšit.

I když je v technickém průkazu jako údaj o počtu cestujících číslo 5, je na zadních místech dost prostoru spíše pro dva cestující, možná i jedno dítě. Hlavu ale nemusí krčit ani vyšší člověk.

Pokud jde o nabíjení, vepředu mají řidič se spolujezdcem k dispozici jednu 12V a jednu USB zásuvku, vzadu pak najdeme také jednu 12 V zásuvku, kterou lze v případě více potřebných řešit cigaretovou USB rozdvojkou, kterou si ale musíte pořídit sami.

Kufr je pro velikost modelu dostatečně velký, dáte do něho i větší nákup. Podlážka kufru je výškově stavitelná ve dvou úrovních podle toho, zda máte, nebo nemáte sklopeny zadní sedačky. Ve spodní poloze nabízí maximum místa pro přepravu vyšších předmětů, v horní poloze pak nabízí možnost vytvořit rovnou nakládací plochu po sklopení zadních sedadel a snadnější nakládání delších věcí.

Pod podlážkou kufru ale již bohužel nenajdeme rezervní kolo. Místo něho je umístěna nádrž na plyn. A jako první pomoc pro pneumatiky je zde lepicí sada, dodávaná dnes jako náhrada rezervy, takže nezbývá než doufat, že vás větší defekt mine.

Pokud by nestačil prostor uvnitř vozu, je zde ještě jedna šikovná vychytávka. Střešní ližiny.

Ty lze velmi jednoduše s použitím imbusového klíče uvolnit, otočit o 90 stupňů a použít pro přepravu nákladu bez toho, že byste si museli kupovat a montovat samostatné nosníky. Za to patří konstruktérům z Dacie opravdu potlesk.

Pohon

Nabídka pohonných jednotek představuje kombinaci benzínových motorů a manuální, nebo automatické převodovky. Výrobce jako součást označení pohonných jednotek používá údaj výkonu motoru v koňských silách. V nabídce tak jsou jednotky TCE 90, TCE 110. Všechny motory přitom mají stejný objem 0,999 litru.

Naším testem už dříve prošel model se nejsilnějším motorem 110 koní a mechanickou šestistupňovou převodovkou. Nyní se nám do rukou dostal motor TCE 100 ECO-G, což je jednotka poháněná plynem. Hlavním bonusem tohoto provedení je větší dojezd, daný kombinací benzínu a plynu. Výkon pak na vozovku přenáší oblíbená mechanická šestistupňová převodovka. Její ovládání je pohodlné, páka převodovky chodí v přesných drahách a při řazení má příjemnou mechanickou odezvu.

Samotný motor potvrdil při pohonu na benzín dřívější výsledky, když průměrná spotřeba dosáhla podle mixu jízdního stylu a typu vozovky 5,4 až 5,7 litrů. Při pohonu plynem pak spotřeba dosáhla hodnoty 7,4 litru na 100 kilometrů. Tyto hodnoty tak potvrzují údaj výrobce, podle kterého na obě nádrže dokáže vůz v pohodě ujet 1240 kilometrů. To z něho dělá přeborníka, na kterého nemá většina aut se spalovacím motorem, o baterkových ani nemluvě.

Jízdní vlastnosti

Možná je to subjektivní pocit, možná je to nastavením, ale u tohoto provedení se mi zdálo, že je o něco tvrdší, než u modelu poháněného čistě benzínovým motorem. Přesto ale pocitově vyhovuje při jízdě po rozbitých kostkách města, okreskách na venkově, nebo polních cestách při jízdě na chatu nebo za zážitky. Na to je auto výborně stavěno. Při vyšších rychlostech by ale mohl být ještě o trochu tvrdší, aby auto neztrácelo jistotu. Takto na dálnici jízda při maximálně povolené rychlosti přestává být komfortní. Po řidiči vyžaduje větší koncentraci na chování vozu, než by bylo nezbytně nutné a stává se tak více únavnou.

Měkčí je i řízení, které je komfortní při jízdě po městě a pomalejší rychlosti. Při rychlejší jízdě bych ocenil větší ztvrdnutí tak, aby vedení vozu bylo jistější a auto tak bylo při manévrech stabilnější.

Jistým prvkem vývoje výbavy je i elektrická ruční brzda. V běžném provozu je to věc, zvyšující pohodlí, při jízdě v terénu by ale zkušenější řidič ocenil klasickou ruční brzdu. U tohoto typu vozu, vhodného i pro náročnější terén, dává ruční brzda třeba na sněhu nebo v blátě možnost použít ji jako náhradu uzávěrky diferenciálu a vyhrabat se z hlubší vrstvy.

Závěr

Je třeba ocenit, jak se výrobci daří umístit jednotlivé modely svými užitnými vlastnostmi a cenou tak, aby vyšli vstříc prakticky každému. Přitom se to daří společně se zásadním zvýšením kvality a rozšíření nabídky. To, že tato zkušenost neunikla více řidičům, dokazují prodejní čísla a pozice značky na trhu.

Stepway patří mezi vozy, které zaujmou svými vlastnostmi a přitom neodradí svou cenou. Ta se, s ohledem na vnější vlivy bohužel vyvíjí, vyvíjí se ale i výbava. Příplatková výbava přitom umožňuje nakonfigurovat si auto tak, jak potřebujete, s tím, že cena jednotlivých doplňků neutrhne kapsu.

Pro představu, model začíná nyní u verze Essential na ceně 360 900,- Kč. Testovaná verze nesla v době testu označení Expression a cenovka začíná na sumě 421 900,- Kč. Zajímavým detailem pak je skutečnost, že tento pohon je levnější, než pohon čistě benzínovým motorem.

Text a foto: Jan Švéda   

Galerie:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code