Test Lexus NX 450h+ AWD F-Sport. Sportovec ve smokingu
Model NX je druhým SUV v pořadí z hlediska velikosti a zároveň druhým v pořadí objemu jejich prodeje. Letos tento model slaví desáté narozeniny. Za uplynulou dekádu stihl projít generační obměnou i faceliftovými kůrami. Aktuálně je nabízen ve dvou provedeních podle síly motoru, dále se lišících podle toho, zda jde o čistý hybrid, nebo plug-in hybrid. Pro každou variantu je pak na výběr několik výbavových stupňů.
Testovaný vůz 450h+ AWD disponoval silnějším motorem, pohonem všech 4 kol a výbavě F SPORT, která patří na horní konec nabídky.
Exteriér
Model NX je o něco větší než model UX, které jsme testovali nedávno. Základní rysy jsou shodné a jednoznačně model identifikují jako Lexus. Na druhý pohled je ale vidět spoustu odlišností. Když to vezmeme popořadě zepředu dozadu, provedení F SPORT se od nižších výbav liší předním nárazníkem s výrazně většími nasávacími otvory pro přívod chladicího vzduchu k brzdám.
Oproti předchozí generaci je exteriér vozu více zahraněný, i když oblin si ponechal poměrně dost. Vepředu je výraznější maska chladiče. Přišla o ustupující horní část, která se napřímila a celá maska tak tvoří ultimátní kolmou plochu, která se staví do cesty chladicímu vzduchu. Výrazně se zvětšily světlomety, které dostaly novou LED techniku. Díky Jejich velikosti jsou v nich integrovány i světlomety denního svícení, které byly u předchozí generace samostatně.
Při bočním pohled určitě nepřehlédnete velká 20´´ kola na elegantních tmavých discích, které ladí s plastovými lemy podběhů. Auto je postaveno na nové platformě, což znamená, že je o 2 centimetry delší a mezi nápravami vzrostla vzdálenost o tři centimetry. Více prostoru přinesly i dva centimetry na šířku.
V případě plug-in hybridu najdete na zadních blatnících dvě víčka. Pod jedním je stejně jako u modelu UX zásuvka pro nabíjení, ale pod druhým je hrdlo palivové nádrže. Tato kombinace dává větší prostor pro mobilitu tím, že jakmile dojde elektřina, pokračujete na benzín a nemusíte hledat volnou zásuvku.
V partii prahů pak zmizel ostrý prolis, dynamiku naopak zvýraznil nástup zadní odtokové hrany, která výrazně zasahuje až nad zadní kola. Jakoby podvěšeny jsou na ní zadní světlomety, spojené napříč celým vozem úzkou světelnou lištou. Ze zádi pak zmizel znak Lexusu, který byl, podobně jako tomu je i u některých jiných značek, nahrazen názvem značky.
Interiér
Při vstupu dovnitř vozu si všimneme ještě jedné věci, na první pohled nepostřehnutelné. Kliky dveří jsou pevná madla, která se nepohybují a otevírání zajišťují tlačítka na vnitřní ploše madla. Otevírání dveří je totiž elektrické. Takže si musíte zvyknout na to, že za páčky otevírání dveří uvnitř vozu se netahá, ale musíte na ně zatlačit. Jistou výhodou tohoto řešení je, že zámek dveří spolupracuje s kamerami hlídajícími mrtvý úhel. Ty nedovolí, pokud je v prostoru auto nebo cyklista, otevření dveří a zabrání tak kolizi. Je to určitě příjemnější řešení, než otevírat dveře tzv. holandským hmatem, tj. otevírat je pravou rukou. Tento cirkusový výkon nutí řidiče otočit se proti směru jízdy. Podle autorů návrhu by si tím měl všimnout přijíždějícího cyklisty, v praxi si spíše všimne svých seknutých zad.
Přes velkou výšku auta jsem se musel se svými 190 centimetry při nastupování do vozu hodně krčit. Je to dáno tím, že oblouk předního skla prakticky plynule navazuje na střešní oblouk a při vysoké poloze sedačky už moc prostoru v rámu dveří pro vměstnání těla nezbývá.
Sedačky samotné ale odpovídají sportovnímu charakteru vozu a působí zeštíhlujícím dojmem. Kůže, ze které jsou ušity, kombinuje bílou a černou ve střihu, který do jisté míry imituje tvar postavy. V zimě lze přední i krajní sedačky vzadu vyhřívat, v létě naopak cestující vepředu ocení jejich perforovaný povrch, který umožňuje jejich odvětrávání. Sedák má poměrně vysoké a široké boky, takže na prostřední část sedačky už nezbývá moc místa a mít větší pozadí, asi bych nezapadl.
Posaz za volantem je kompletně elektricky nastavitelný. Motory ovládají nejen posuny sedačky, ale i volantu. Rozsah posunu je dostatečný a měl by vyhovět všem řidičům od těch nejmenších až po čahouny.
Pracoviště řidiče prošlo také několika změnami. Prvních si všimnete hned poté, co chytíte volant do rukou. Ovládací prvky na něm jsou uspořádány jako šipky kurzoru na jedné destičce, ovládané tlakem na jednotlivé strany. Osobně se domnívám, že jde o pokus, který v budoucnu z vozu zmizí. Na rozdíl od samostatných tlačítek vyžaduje větší soustředění na polohu prstu na destičce a odvádí tak pozornost od vozovky. Problém trochu eliminuje zobrazení tlačítek na head-up displeji, ale řešení problému to není.
Displej před řidičem je přehledný, zobrazuje všechny nutné informace, během jízdy na něho ale nemusíte vůbec koukat. Je to díky již zmíněnému head-up displeji.
Prostřední displej má opravu slušné rozměry. To samé lze říci i o grafice. Zajímavým řešením je integrovaná dvouzónová klimatizace. Ta se ovládá dvěma velkými kruhovými ovladači teploty, zobrazované uvnitř ovladače. Ostatní prvky jsou dotykové, nicméně nechybí žádný důležitý. Dalším zajímavou funkcí klimatizace je, že v teplých dnech upravuje nastavení v závislosti na tom, která sedadla jsou skutečně obsazena nebo kam dopadají sluneční paprsky.
Infotainment má velký a přehledný displej. Zpočátku jsme měli problém propojit ho s telefonem vybaveným systémem Android, ale to se po několika cestách srovnalo, když si na sebe auto a telefony zvykli.
Další ovládací prvky jsou umístěné u řadicí páky. Kromě tlačítek pro vypínání stabilizačních systémů je zde mimo jiné i užitečné tlačítko Hold, které šetří nohu na pedálu brzdy.
Cestující na zadních sedadlech mají díky zvětšené vzdálenosti mezi nápravami více místa pro nohy. Komfort zvyšuje i vyhřívání krajních sedadlech.
Konektivita je řešena dostatečně, dvě USB zásuvky vepředu a dvě vzadu doplňuje jedna 12V cigaretová zásuvka. Ta je bohužel vzadu, takže abychom si zapnuli palubní kameru, museli jsme napájecí kabel táhnout napříč celým vozem.
Kufr o velikosti 545 litrů je odpovídající rozměrům vozu. Pod jeho podlážkou ale není rezervní kolo. Kromě baterie je zde prostor pro nabíjecí kabely. Přesto se zde našlo místo pro jeden zajímavý nápad. Je jím skládací kryt zavazadlového prostoru, který po složení nezabírá tolik prostoru a usnadňuje manipulaci.
Pohon
Pohonná jednotka je pod kapotou Lexusu novinkou. Je složena z 2,5 litrového čtyřválcového motoru a dva elektromotory, každý na jedné nápravě. Celkový maximální výkon této soustavy je úctyhodných 306 koní. Energie pro motory se ukládá do baterie o celkové kapacitě 18,1 kWh.
Energie se ukládá nejen díky rekuperaci při brzdění, ale – jak napovídá znaménko plus v názvu modelu – i pomocí externího nabíjení. Na baterii by auto mělo ujet podle výrobce až 76 kilometrů. Na nabíjení si ale musíte udělat čas. Auto disponuje totiž jen AC zásuvkou, umožňující nabíjení na 20 kW nabíječkách. V našem obvyklém desetiminutovém testu auto nabilo 1,08 kWh, což je opravdu velmi málo, takže nabíjení po cestě nedává smysl. Použitelné může být pro ty, kteří mají možnost nabíjet přes noc doma, nebo přes den v práci.
Motor je potřeba pochválit. Nabízí opravdu výraznou dynamiku, umožňující nejen vysokou cestovní rychlost na dálnici, ale díky zrychlení z 0 na 100 km za 6,3 vteřin i bezpečné předjíždění ve složitých situacích.
Hodnoty spotřeby je možné uvést dvě. Ta první se týká spotřeby elektřiny při jízdě na elektromotory a je 24,3 kWh. Druhá dosažená průměrná spotřeba byla 7,0 litrů benzínu. K ní je potřeba doplnit, že pro ověření spotřeby spalovacího motoru bez ovlivnění elektrickou pomocí jsme nedobíjeli. Výsledné hodnoty proto nepatří k nejnižším, při častějším nabíjení věřím, že reálná spotřeba se může pohybovat mezi 5 a 6 litry.
Jízdní vlastnosti
Přes opravdu velký výkon pohonné soustavy je auto určeno spíše pro komfortní jízdu. Přebytek výkonu se tak uplatní při předjížděcích manévrech, při kterých oceníte i stabilitu podvozku a velmi malé náklony při rychlých změnách směru. Těmto charakteristikám napomáhají i velká 20 palcová kola.
Na druhou stranu, pokud při výběru zvolíte jiný výbavový stupeň a 18 palcové disky, můžete dosáhnout na vyšších pneumatikách většího pocitu komfortu při přejíždění nerovností, kterých na našich silnicích není málo.
Řidič, který chce využít sportovní specifikaci vozu, může pomocí pádel pod volantem zasahovat do činnosti převodovky. Bezestupňovou převodovku lze také ovládat klasicky, po přepnutí řadicí páky do manuálního módu. Na druhou stranu při jízdě, při které nepotřebujete vyplavovat adrenalin, je možné se spolehnout na automat a na páky zapomenout.
Závěr
Lexus NX 450h+ F-Sport je vůz, jehož pohonná jednotka může svému majiteli nabídnout jistý sportovní zážitek, svým charakterem ho ale k němu nijak nevybízí. Poměrně velká baterie nabízí slušný elektrický dojezd. Pokud ale nemáte za zády zásuvku, stojí za zvážení, zda nevyužít propracované čistě hybridní technologie, dosahující velmi slušných hodnot spotřeby a ušetřit za investici do technologie, kterou nevyužijete. Plug-in hybridní modely mají totiž smysl opravdu pouze pro ty, kteří pravidelně nabíjí a investice do složitější techniky se jim alespoň z části vrátí.
Tím se dostáváme k ceně. Ta začíná u výbavy Executive na částce 1 850 000 Kč a může se vyšplhat až na 2 270 000 Kč u verze Luxury Top. Testovaná verze F Sport je v ceníku za 2 120 000 Kč. Pro srovnání, čistě hybridní model NX 350h je v nejvyšší výbavě Executive Top za 1 749 000.