Toyota ve světlech Pařížského autosalonu 2018
Toyota letos představila na pařížském autosalonu tyto novinky a modely:
1.) NOVÁ COROLLA TOURING SPORTS (combi)
2.) NOVÁ TOYOTA RAV4
3.) NOVÁ TOYOTA CAMRY HYBRID
4.) TOYOTA YARIS GR SPORT
5.) TOYOTA YARIS Y20
6.) BEZPEČNOSTNÍ PAKET TOYOTA SAFETY SENSE (druhá generace)
NOVÁ COROLLA
Dvě výrazná designová provedení a dva typy hybridního pohonu
Na letošním autosalonu v Paříži se poprvé představuje nová generace modelu Toyota Corolla Touring Sports, která se tak připojí k nové generaci hatchbacku odhaleného letos v Ženevě. Zbrusu nová Corolla – vyráběná v britském závodu Toyota v Burnastonu – zaujme dynamičtějším designem a doposud nejvýraznějšími rozdíly mezi sportovním, kompaktním a dynamickým hatchbackem, resp. elegantním, kultivovaným a všestranným kombi s označením Touring Sports.
NOVÁ TOYOTA RAV4 HYBRID
Původní model RAV4 představila Toyota v roce 1994 jako průkopníka nového typu vozu, který spojuje schopnosti vydat se kamkoli a robustní postoj SUV s kompaktními rozměry a ovladatelností srovnatelnou s klasickým hatchbackem.
Nová Toyota RAV4 je v dané třídě i nadále jedinečná tím, že zákazníkům nabízí hybridní pohon s autonomním dobíjením – pro nějž se rozhodne drtivá většina zájemců ze zemí západní Evropy (85 procent v roce 2018, přes 80 % v ČR). Nové hybridní ústrojí 2,5 litru o výkonu 222 k na platformě. Je zároveň první Toyotou, která těží z výhod dalších prvků bezpečnostního paketu Toyota Safety Sense, který rozšiřuje využití propracovaných technologií chránících před dopravními nehodami a poskytuje účinnější asistenční systémy řidiče, včetně systémů uvádějících určitý stupeň autonomního řízení.
Nejvyšší systémový výkon činí 222 k (163 kW) – oproti 197 k/145 kW u odcházejícího modelu – což svědčí o tom, že nejnovější hybridní technologie Toyota s autonomním dobíjením nebude postrádat potřebnou sílu; vůz zrychluje z 0 na 100 km/h za pouhých 8,1 sekundy. K dispozici bude i nový benzínový motor 2,0 litru v kombinaci s manuální nebo automatickou převodovkou.
Nová Toyota RAV4 Hybrid je vybavena znatelně vylepšeným a schopnějším systémem elektrického pohonu všech kol AWD. Ve srovnání s končícím modelem se možný poměr točivého momentu přenášeného na zadní kola zvýšil o 30 procent, a tak lze v závislosti na jízdních podmínkách rozdělovat hnací sílu mezi přední a zadní nápravu v poměru od 100:0 až po 20:80.
NOVÁ TOYOTA CAMRY HYBRID
Nová Toyota Camry Hybrid posiluje zastoupení značky v evropské střední/vyšší střední třídě (automobilový segment D/E). Představuje díky výkonnému hybridnímu pohonu s autonomním dobíjením jedinečnou nabídku. Novým sedanem se evropská nabídka hybridních vozů Toyota s autonomním dobíjením rozšiřuje na celkem osm modelů.
Zbrusu nová Camry je osmou generací vozu, který si od své premiéry v roce 1982 zasloužil bezpočet ocenění a uznání. Model se prodává ve více než 100 zemích celého světa a jeho celkové historické prodeje již překročily 19 milionů kusů.
S každoročními prodeji na úrovni přes 700 tisíc vozů zůstává Camry celosvětově nejprodávanějším sedanem v automobilovém segmentu D/E.
Zbrusu nová Toyota Camry staví na všech klíčových hodnotách, kterými si vydobyla dnešní popularitu – v dané třídě nejvyšší kvalitě, odolnosti a spolehlivosti, tichém chodu a kvalitě jízdy – společně s novým atraktivním designem exteriéru i interiéru, mimořádným pohodlím a prostorností, nejmodernějšími technologiemi pohonu a znovu nalezeným potěšením z jízdy.
TOYOTA YARIS GR SPORT
Nový Yaris GR SPORT, inspirovaný exkluzivním sportovním hatchbackem Yaris GRMN, zprostředkuje radost z řízení ve sportovním duchu dalším zájemcům o malý vůz od Toyoty. Nový model se představuje ve světové premiéře na autosalonu v Paříži a současně zhmotňuje první model se specifikací GR SPORT uváděný na evropském trhu.
Návrat Toyoty do světového rallyového šampionátu v roce 2017 vedl k vývoji dynamicky zaměřeného modelu Yaris
GRMN, kterému se dostalo pochvalného uznání odborníků a jenž zaznamenal velký prodejní úspěch, kdy si všech 400 vozů zákazníci rezervovali ještě předtím, než se první vůz vůbec dostal do autosalonů.
Úpravy inspirované modelem GRMN se zaměřily na odpružení ve prospěch vytříbených jízdních kvalit a čitelné odezvy. Model používá sportovní tlumiče Sachs Performance (podobné těm z modelu GRMN) a plné stabilizátory (namísto dutých) k dosažení vyšší tuhosti. Vůz se též pyšní sportovním postojem – světlá výška se oproti standardnímu Yarisu snížila o 11 mm a mezera mezi koly a karoserií se zmenšila o 18 mm.
Exkluzivně pro GR SPORT jsou určena černá 17" kola z lehkých slitin, obouvající stejné pneumatiky Bridgestone Potenza RE50 205/45 R17 jako model GRMN. Díky pečlivému výběru volitelné výbavy se podařilo omezit nárůst hmotnosti vozidla.
Yaris GR SPORT je k dispozici výhradně v pětidveřovém provedení se standardním hybridním pohonem 1,5 litru s autonomním dobíjením, známým z modelu Yaris hybrid.
TOYOTA YARIS Y20
Toyota vzdává hold původnímu modelu Yaris a uvádí do modelové řady 2019 nový stupeň výbavy Y20 na oslavu 20. výročí od vzniku úspěšného modelu segmentu B, jenž se veřejnosti poprvé představil na autosalonu v Paříži v roce 1998. Během dvou dekád a tří generací se Yaris pevně etabloval jako nejlépe prodávaný model značky Toyota v Evropě, kde se zároveň i vyrábí.
Modernizovaná řada Yaris, uváděná v premiéře na autosalonu v Paříži, nabídne novou multimediální soustavu. V nabídce bude standardní jednobarevné i dvoubarevné lakování; v případě dvoubarevného provedení
lze kombinovat stříbrný, perleťový nebo černý odstín karoserie s novým tmavě šedým lakováním střechy.
Exteriér zaujme tmavě šedými prvky, kterými se Y20 odliší od modelové řady Yaris.
Jedná se např. o desetipaprsková kola z lehkých slitin v šedém odstínu s broušenými povrchy, tmavě šedé boční ochranné lišty, masku chladiče, kryty vnějších zpětných zrcátek a lemování kolem mlhových světel (s chromovými akcenty). Y20 dále používá anténu ve tvaru žraločí ploutve (barevně sladěnou s lakováním střechy), výrazně tónovaná zadní okna a speciální označení Y20 na zádi vozidla.
Tmavě šedý motiv se promítá i do interiéru, konkrétně do oblasti středového panelu, obkladů na volantu a nového látkového čalounění s kostkovaným vzorem. Vysokou úroveň kvality v interiéru napomáhá evokovat matně chromové lemování kolem výdechů ventilace, reproduktorů, palubních přístrojů a hlavice řadicí páky, dále černé koberečky se stříbrným obšitím nebo logo Y20 na přístrojovém panelu a předních sedadlech.
BEZPEČNOSTNÍ PAKET TOYOTA SAFETY SENSE
Od roku 2015 bylo paketem Toyota Safety Sense vybaveno již přes 8 milionů vozů Toyota po celém světě. Výsledkem je pokles nehodovosti v reálném provozu, např. cca 50% pokles případů nárazů do vozidla zezadu, resp. cca 90% omezení těchto nehod v kombinaci s inteligentním ultrazvukovým lokátorem (ICS).
Toyota nyní uvádí druhou generaci paketu Toyota Safety Sense, čímž se opět o krok přiblížila k vytvoření bezpečné mobilní společnosti s nulovou nehodovostí. Součástí modernizovaného paketu technologií aktivní bezpečnosti je monokulární kamera a radar pracující v pásmu milimetrových vln. Vylepšením schopností obou systémů se podařilo rozšířit rozsah rozpoznávání rizik a současně zlepšit funkčnost.
Nová jednotka je kromě toho menší, což napomáhá ke snazší instalaci v rámci celé modelové řady vozů Toyota.
Bezpečnostní paket Toyota Safety Sense nyní obsahuje modernizované verze bezpečnostního systému pro předcházení kolizím (PCS), adaptivního tempomatu (ACC), systému pro hlídání jízdních pruhů (LDA), systému rozpoznávání dopravních značek (RSA) a automatického přepínání dálkových světel (AHB). Kromě toho uvádí nový
asistent pro sledování jízdních pruhů (LTA) jako pokročilý systém na podporu řízení.
PŘEDKOLIZNÍ BEZPEČNOSTNÍ SYSTÉM (PCS)
Modernizovaný systém PCS, který je součástí výbavy všech vozů Toyota s druhou generací bezpečnostního paketu Toyota Safety Sense, nyní rozpoznává vozidla jedoucí vpředu (při rychlostech přibližně od 10 do 180 km/h) a snižuje riziko nárazu do jejich zadní části. Pokud hrozí kolize, PCS upozorní řidiče (akusticky i opticky), aby začal brzdit. Rovněž zvýší tlak v brzdové soustavě s cílem posílit účinek brzd ve chvíli, kdy řidič sešlápne brzdový pedál. Pokud řidič nereaguje včas, systém PCS začne brzdit automaticky, a sníží tak rychlost jízdy přibližně o 50 km/h, případně vůz zcela zastaví, aby se střetu předešlo, nebo alespoň snížila energie nárazu.
Vylepšení se týká i provozních podmínek systému PCS, který je schopen odhalit riziko střetu s chodci za denního světla i v noci, resp. cyklistů ve dne; v takovém případě se automatické brzdění aktivuje při rozdílu rychlostí v rozpětí od 10 do 80 km/h, přičemž rychlost jízdy se může brzděním snížit cca o 40 km/h.
ADAPTIVNÍ TEMPOMAT
Adaptivní tempomat (ACC) pomáhá řidiči udržovat bezpečný odstup za vozidlem vpředu. Dokáže rozpoznat vpředu jedoucí automobil i určit jeho rychlost. Systém následně přizpůsobí rychlost vlastního vozidla tak, aby se udržoval bezpečný odstup mezi oběma automobily. Výhodou modernizovaného adaptivního tempomatu je vylepšené řízení akcelerace a zpomalování s ohledem na lepší schopnosti a vyšší pohodlí, stejně tak jako snadné ovládání pomocí nových prvků na volantu.
ACC nyní podporuje funkci pomalé jízdy za jiným vozidlem a postupné zastavování a rozjíždění v rozsahu od 0 do cca 30 km/h. Pokud se vpředu jedoucí vozidlo v dopravní koloně zastaví, systém ACC zajistí automatické zastavení automobilu s přiměřeným odstupem od vozidla vpředu. Následně se řidič rozjede buďto sešlápnutím akceleračního
pedálu nebo stiskem spínače na volantu, čímž systém ACC opět aktivuje.
K hladkému předjíždění vozidel vpředu za rychlostí přes 70 km/h pomáhá systém propojený s ukazateli směru. Jedete-li za jiným vozidlem, které se pohybuje pomaleji, než činí nastavení rychlosti jízdy a vy použijete ukazatel směru k přejetí do jiného jízdního pruhu, systém v předstihu začne zrychlovat. Pokud je však v pruhu určeném k předjetí rozpoznáno vpředu jedoucí vozidlo, systém zrychlování zablokuje, aby se zabránilo náhlému dojetí vpředu jedoucího vozidla pro bezpečnější pocit při předjíždění.
K dispozici je nyní i nový inteligentní adaptivní tempomat (iACC), jenž spojuje funkci adaptivního tempomatu (ACC) se systémem rozpoznávání dopravních značek (RSA).
Pokud se vozidlo pohybuje ustálenou rychlostí v souladu s hodnotou nastavenou řidičem a RSA rozpozná značku rychlostního omezení, řidič může pomocí spínačů na volantu snadno přenastavit rychlost vozidla podle nového rychlostního omezení.
SYSTÉM PRO HLÍDÁNÍ JÍZDNÍCH PRUHŮ
Systém LDA za rychlostí nad 50 km/h zamezuje nehodám a čelním střetům, k nimž často dochází vyjetím z jízdního pruhu. Pokud se vozidlo začne odchylovat od původní trajektorie mezi jízdními pruhy (aniž by dal řidič znamení o změně směru jízdy), systém LDA řidiče upozorní (akusticky i opticky) a zásahy do řízení pomáhá vrátit se do požadované stopy. Modernizovaný systém nyní dokáže rozpoznávat okraje rovných silnic i za situací, kdy vodorovné pruhy na vozovce chybějí.
Funkce upozorňování na únavu řidiče dokáže rozpoznat nežádoucí vybočování vozidla při poklesu pozornosti nebo únavě řidiče a upozorní jej (zvukovým a vizuálním znamením), že je čas udělat si přestávku.
ASISTENT PRO SLEDOVÁNÍ JÍZDNÍCH PRUHŮ
Zavádí se pokročilý systém podpory řízení v podobě asistenta pro sledování jízdních pruhů (LTA) – nového systému, jenž pomáhá snižovat únavu řidiče na dlouhých cestách. Je-li zapnutý adaptivní tempomat (ACC) se systémem LTA, technologie pomáhá řidiči udržovat vozidlo uprostřed jízdního pruhu jemnými zásahy do řízení, a to i v táhlých
obloucích na dálnici.
Systém LTA pracuje v rozsahu od dálničních rychlostí jízdy prakticky až do zastavení, aby vypomáhal i v případě dopravní zácpy. A pokud je pro systém nemožné nebo obtížné rozpoznat vodorovné pruhy na vozovce, například jsou-li již vybledlé, vůz se bude řídit trajektorií vpředu jedoucího automobilu, detekované kamerou a milimetrovým radarem.
Vozidla vybavená systémem LTA rovněž podporují funkce systému pro hlídání jízdních pruhů (LDA).
AUTOMATICKÉ PŘEPÍNÁNÍ DÁLKOVÝCH SVĚTEL
Automatická dálková světla se starají o vynikající osvětlení vozovky před automobilem za jízdy v noci. Systém AHB dokáže rozpoznat světlomety vozidel blížících se v protisměru nebo koncové svítilny automobilů jedoucích vpředu; v takových případech automaticky přepíná na potkávací světla, aby se předešlo oslňování ostatních řidičů. Díky častějšímu využití dálkových světel umožňuje dřívější rozpoznání chodců nebo jiných překážek na silnici.
SYSTÉM ROZPOZNÁVÁNÍ DOPRAVNÍCH ZNAČEK
Systém RSA podporuje řízení tím, že dodává nejlepší možné informace, a to i v případě, že řidič některou dopravní značku zcela přehlédne. Stav systému se společně s výstražnými informacemi zobrazuje na multifunkčním TFT displeji na panelu přístrojů. V případě rychlostních omezení pak systém dokáže řidiče upozornit (akusticky i opticky) na případné překročení povolené rychlosti.
Systém nyní dokáže rozpoznat širší spektrum dopravních značek, jako např. rychlostní omezení, zákazy předjíždění, upozornění na stav vozovky, příkazy k zastavení a zákazy vjezdu, začátky a konce dálničních úseků, městské a rezidenční zóny nebo značky konce všech omezení.
Druhá generace bezpečnostního paketu Toyota Safety Sense se bude postupně zavádět do celé modelové řady vozů Toyota, počínaje novou Toyotou RAV4 a novou Toyotou Corolla.