Veletrh technologií CES v Las Vegas nabídl mnoho novinek. Svou vizi budoucnosti představil i Peugeot

O letošním veletrhu technologíí CES jsme již psali v souvislosti s představením konceptu ID7 značky Volkswagen.

Svou vizi budoucnosti značky, Inception Concept, představil také Peugeot. Má jít o optimistickou vizi, ztělesňující její hodnoty a ukazující, kam značka směruje. Vizi popisují tři pojmy –  Allure, Emotion a Excellence a výrobce prezentuje, co si pod jednotlivými pojmy představuje.

ALLURE

„Peugeot Inception Concept otevírá svým novým pojetím designu novou éru a ztělesňuje vizi značky z hlediska budoucích elektromobilů. Nový design zdůrazňuje atraktivní vzhled šelmy. Revoluční vzhled interiéru naznačuje nevídané jízdní zážitky. Peugeot Inception Concept, vytvořený design centrem Peugeot pod vedením Matthiase Hossanna, je symbolem proměny značky.“

 EMOTION

„Peugeot Inception Concept vyjadřuje vizi značky čelit výzvám zítřka. S novou generací místa řidiče i-Cockpit® a řídicím systémem Hypersquare přináší revoluční požitek z jízdy a nový intuitivní způsob ovládání vozu. Inovativní koncepce panoramatické prosklené plochy Skyspace poskytuje nové pocity. Kabina vozu vytváří nový vnitřní prostor s inovativní architekturou a materiály, které si pohrávají s barevnými odlesky, a zároveň díky novým technikám zaručují mimořádnou trvanlivost.“

 EXCELLENCE

„Peugeot Inception Concept otevírá nové perspektivy prostřednictvím odvážné architektury odvozené od generace platforem „BEV-by-design“ a nabízí velkorysé rozměry, které podtrhují dokonalost jeho inovací.“

Přestože jde o marketingové, poněkud bezobsažné konstatování, Linda Jackson, generální ředitelka značky Peugeot je o něco více konkrétní: „Peugeot se zavázal k elektrifikaci své modelové řady. Od roku 2023 bude 100 % vozidel v nabídce elektrifikováno a v následujících dvou letech bude uvedeno na trh pět nových 100% elektrických modelů. Naše ambice je zřejmá: do roku 2030 se Peugeot stane největší elektrickou značkou v Evropě. Tento cíl a ambiciózní vize připravují půdu pro radikální proměnu značky. Tuto změnu dnes ztělesňuje Peugeot Inception Concept, který představuje začátek nové éry. Otevře dveře do světa lepších automobilových zážitků, který jsme našim zákazníkům slíbili.“

Základem je nová platforma STLA „BEV-by-design“

Peugeot Inception Concept postavený na platformě STLA Large, má siluetu nízkého (134 cm) a výkonného hatchbacku dlouhého 500 cm. Tato velikost byla zvolena záměrně, aby vyniklo množství inovací vozu.

Použití platformy umožní nasazení technologických modulů, řízených umělou inteligencí: STLA Brain, STLA SmartCockpit a STLA Autodrive.

EXTERIÉR

Koncept Peugeot Inception Concept představuje kabinu navrženou jako skleněná kapsle, která je protažená až před nohy řidiče a spolujezdce.

Při bočním pohledu si design zachovává principy štíhlého hatchbacku Peugeot, zatímco z ptačí perspektivy nás zavádí do blízké budoucnosti elektromobilů postavených na speciálních platformách. Kouzlo vozu Peugeot Inception Concept spočívá v odvážném a dokonale plynulém přechodu mezi designem exteriéru a interiéru, a to zejména díky svému prosklení.

INTELIGENTNÍ PROSKLENÍ

Cestující obklopuje 7,25 m2 prosklené plochy. Veškeré prosklené části (čelní sklo, boční okna a okna u zadních sloupků) jsou vyrobeny ze skla určeného pro stavebnictví. Pro Peugeot Inception Concept bylo speciálně upraveno. Zachovává si výjimečné tepelné vlastnosti a prošlo multichromovou úpravou (ošetření oxidy kovů), což je postup, který NASA původně používala pro hledí přileb astronautů v NASA. Toto sklo NARIMA® má teplejší odraz ve žlutých barvách a spíše chladnější propustnost v namodralých tónech. Skleněný povrch zvenčí se odráží na barvě karoserie, uvnitř pak rozptyluje odrazy světla na materiály a neustále mění jejich odlesky a odstíny. Úprava multichromového skla také řeší aspekty tepla a ochrany proti UV záření.

EXKLUZIVNÍ ODSTÍN KAROSERIE

Odstín karoserie vozu Peugeot Inception Concept se skládá z velmi jemných kovových pigmentů a je jednovrstvý, což znamená, že se při jeho aplikaci spotřebuje mnohem méně energie. Jeho vzhled zvýrazňuje křivky karoserie a stejně jako prosklení se zabarvuje podle vnějšího prostředí.

PŘEDNÍ ČÁST, „FUSION MASK“

Přední nárazník nabízí zcela nový světelný podpis Peugeot, který tvoří tři ikonické drápy. Tato pro značku velmi charakteristická přední část propojuje mřížku chladiče a světelný podpis do jediného objektu, v němž jsou rovněž umístěny senzory. Celek je tvořen jedním kusem skla s logem uprostřed, které podtrhuje 3D luminiscenční efekt. Přes tuto masku probíhají tři tenké vodorovné proužky protnuté třemi drápy. Všechny čtyři optické moduly jsou umístěny pod skleněnou maskou, která sama o sobě vytváří zrcadlový efekt. Je vytištěna digitální technologií INKJET.

KOMUNIKUJÍCÍ DVEŘE

Vodorovně přes plášť dveří prochází lišta TECH BAR. Tato zapuštěná obrazovka vysílá různá hlášení mimo vozidlo, jakmile se k němu řidič a cestující přiblíží. Umělá inteligence, kterou je Peugeot Inception Concept vybaven, rozpozná řidiče a provede nastavení prostředí podle jím zadaných preferencí (poloha sedadla, teplota, jízdní režim a multimedia). TECH BAR nabízí kromě ukazatele stavu nabití baterie i obvyklé uvítací a rozlučkové zprávy a zahrnuje řadu senzorů a radarů spojených s delegováním řízení, takže karoserie je díky absenci těchto technických prvků zcela hladká. Spodní část dveří se pro dosažení lepší aerodynamiky rozšiřuje a výrazně vystupuje.

EXPRESIVNÍ ZÁĎ

Tři ikonické lví drápy vytvářejí spolu s dvěma vrstvami skla magicky působivý efekt. Záď vozu zdůrazňuje jemné tvarování blatníků, vyznačující se jednoduchou linií, která se rozšiřuje do plné křivky.

AERODYNAMICKÁ KOLA

Kola AERORIM v sobě kombinují aerodynamiku a estetiku. Zakládají se na osové symetrii, stejně jako 20palcová kola nového Peugeotu 408. Vložky z textilie protkané kovovými vlákny přispívají k aerodynamickému výkonu, zatímco hliníkové vložky s mikroperforací podtrhují moderní vzhled. Podsvícené logo lva zůstává při otáčení volantem statické. Uvnitř kola je brzdový třmen krytý zrcadlovým sklem.

INTERIÉR

Peugeot Inception Concept nabízí novou vizi interiéru vozu vyšší střední třídy. Představuje nové, protáhlejší pozice k sezení. První řada sedadel je posunutá dopředu a nabízí výjimečný výhled na silnici. Vysoká linie bočních oken poskytuje bezpečnostní výztuž.

Cestující ve druhé řadě mají díky velkorysým proskleným plochám a novým proporcím sedadel lepší výhled. Skleněné plochy na zadní straně předních sedadel poskytují cestujícím ve 2. řadě možnost nastavit si vlastní vlastnosti prostředí a parametrů. Každý materiál v kabině byl upraven podle toho, jaký odraz poskytuje. Barva interiéru vozu Peugeot Inception Concept se tak vyvíjí podle prostředí, ve kterém se pohybuje, a mění se v závislosti na světle, které ho obklopuje. Prostor, pohodlí a emoce na palubě jsou tak mimořádně působivé.

POHLCUJÍCÍ SEDADLA

Sedadla byla přepracována z hlediska proporcí a jsou tak širší a pohodlnější. Sedadlo Comfort Fit se přizpůsobí tělesné stavbě každého cestujícího. Nejde již o sezení na automobilovém sedadle, ale o usazení do nového typu komfortního vybavení vozu, které je adaptováno na podmínky dynamické jízdy, nebo nabízí možnost relaxovat, pokud je řízení delegováno. Široká sedadla vozu Peugeot Inception Concept poskytují komfortní polohu Comfort Fit s opěrkami hlavy, které nepřesahují linii bočních oken. Tuto originální architekturu umožňuje nízká výška sedadel, která uvolňuje prostor.

PŘÍSTROJOVÁ DESKA MIZÍ

Na palubě vozu Peugeot Inception Concept je veškeré zařízení umístěno níže než u běžného vozu. Naproti sedadlům je ovládací panel, který je vyhrazen pouze řidiči a při automatickém řízení ho lze zasunout. Přístrojová deska mizí, stejně jako příčka a čelní stěna oddělující motor. Díky tomuto zcela otevřenému výhledu na silnici získávají cestující nové perspektivy a zážitky, což mnohonásobně zvyšuje emoce na palubě.

Hi-Fi SYSTÉM PREMIUM FOCAL

Peugeot Inception Concept je vybaven Hi-Fi systémem Premium FOCAL od prestižního francouzského výrobce. Výsledkem je umocněný zážitek, k němuž přispívá prostorové uspořádání zvuku v interiéru, které je díky rozmístění komponentů na míru optimální. Systém se skládá ze zesilovače, několika soundbarů (každý s několika koaxiálními reproduktory s průměrem 100 mm) umístěných ve dveřích a v přední části kabiny. Dva subwoofery jsou také zabudovány v podlaze. Systém vyrobený ve spolupráci obou značek nese podpis „Peugeot- FOCAL“, který je vyrytý na mřížkách soundbarů.

Materiály s promyšlenou trvanlivostí

Naprosto se upustilo od černého odstínu ve prospěch nové atmosféry vytvořené kombinací světla filtrovaného multichromovým sklem a materiálů s relativně neutrálními kovovými odstíny, které jsou schopny měnit atmosféru kabiny jen díky odleskům. Peugeot Inception Concept je ukázkou nových technik, které Peugeot zavede.

STEER-BY-WIRE

Před vývojem vozu Peugeot Inception Concept značka testovala a integrovala technologii Steer-by-Wire s cílem vyvinout tuto inovaci a posunout hranice snadnosti řízení, bezpečnosti a spolehlivosti použití v rámci předpisů. Zmizel fyzický sloupek řízení, takže bylo možné na palubě vozu uplatnit novou architekturu.

i-Cockpit®

Počet vozů vybavených kabinou i-Cockpit® překročil už 9 milionů. Tato nová architektura kokpitu se poprvé objevila u první generace vozu Peugeot 208 před deseti lety. Peugeot Inception Concept ji přepracoval za použití ověřených technologií. Designéři se rozhodli pro zcela novou architekturu a odstranili volant a klasické ovladače. Řízení Hypersquar vzniklo v digitální podobě a inspirovalo se od videoher.

Jediným dotykem prstu ovládáte všechny parametry jízdy a díky technologii steer-by wire je řízení instinktivnější a jednodušší jako ve videohře, která je však přenesená do reálného života. Klasický volant je nahrazen volantem Hypersquare, jehož dokonalá ergonomie vytváří nový, přirozený, jednodušší a bezpečnější způsob řízení.

Systém Hypersquare s digitálním elektrickým ovládáním tvoří displej s kruhovými buňkami v každém ze čtyř rohů. Buňky zajišťují několik funkcí:

  • Zcela přirozený a univerzální způsob uchopení ovládání řízení,
  • Pohodlí při řízení pomocí prstů,
  • Aktivace ovládacích prvků vozu jen stisknutím palce.

Podobné pohyby denně používáme při ovládání telefonů. Intuitivní aspekt vede k vysoké úrovni bezpečnosti.

Uprostřed systému Hypersquare je displej tabletového typu určený k předávání informací o řízení. Piktogramy pro různé funkce (klimatizace, hlasitost rádia, asistenční systémy řízení atd.) jsou zobrazeny na dvou bočních panelech, což usnadňuje přístup k vybranému ovládacímu prvku. Ten se nachází uvnitř kruhových buněk a je přístupný pouze pohybem palce, bez nutnosti sundat ruce z ovladače řízení.

Ovládací systém Hypersquare je propojen s pružnou obrazovkou v pozadí, která zobrazuje veškeré informace o jízdě nebo infotainmentu. K externí komunikaci slouží HALO CLUSTER. Ten je opatřen kruhovým displejem a přináší informace cestujícím, kteří se přiblíží k vozu. Externí komunikace posiluje koncepci sdílení a nového pojetí automobilu. Při přechodu na 4. úroveň delegace řízení (STLA AutoDrive) se HYPERSQUARE zasune a z podlahy se vysune velká panoramatická obrazovka.

Ambicí značky Peugeot je používat systém Hypersquare v nové generaci vozů ještě před koncem desetiletí.

Pohon

Elektromobil Peugeot Inception Concept je vybaven technologií 800 V. Jeho baterie s kapacitou 100 kWh umožňuje ujet na jedno plné nabití 800 km, což je vzdálenost z Paříže do Marseille nebo z Bruselu do Berlína. Jeho spotřeba je 12,5 kWh na 100 km. Baterie se nabije na vzdálenost odpovídající 30 km za jednu minutu, tedy 150 km za pět minut. Peugeot Inception Concept se nabíjí indukčně čili jednodušeji, bez nutnosti používat kabel.

Dva kompaktní elektromotory, jeden vpředu a druhý vzadu, dělají z vozu Peugeot Inception Concept vůz s pohonem všech 4 kol, který umožňuje dokonalou a plně kontrolovanou dynamickou jízdu. Kombinovaný výkon se blíží 680 k (500 kW). Zrychlení z 0 na 100 km/h je dosaženo za méně než 3 vteřiny.

V konceptu Peugeot Inception je použit systém Steer-by-Wire. Z vozu mizí volant, jak jsme ho znali po desetiletí, a místo něj je zde ovládání Hypersquare, u něhož mechanické spoje nahrazuje digitální elektrické ovládání.

Peugeot v příštích dvou letech uvede na trh pět nových 100% elektrických modelů. Od roku 2030 plánuje, že všechny vozy Peugeot prodávané v Evropě budou výhradně elektrické.

Zdroj: Peugeot, P Automobil Import

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code