Vodíková auta mohou vyrazit na české silnice

Vodík jako palivo pro auta je téma, které není ani nové, ani ryze teoretické. Technologie, umožňující použít vodík buď jako přímo spalované palivo, nebo jako zdroj energie, která se v palivových článcích transformuje na elektřinu, již existují. Některé automobilky zatím vodík neřeší, jiné jsou dále. Své vozy již představilo více automobilek, například Hyundai, o možnosti využití pro užitková vozidla Citroen jste si již mohli přečíst, své plány představil i Renault. Mezi ty, které mají zvládnuty oba způsoby využití vodíku, také patří Toyota.

Není to dávno, co jsme publikovali článek o závodním automobilu, spalujícím jako palivo vodík, běžnější jsou ale vozy s vodíkovými palivovými články.

Tím zřejmě u nás nejznámějším je model Mirai automobilky Toyota. Těch již v České republice prvních deset jezdí. A další jsou k dispozici skladem. Mirai se vyrábí v Japonsku a do Česka je k dodání ve standardní lhůtě do pěti měsíců. Mirai druhé generace je nejprodávanějším sériovým vozem na vodík. Sedan o délce téměř pět metrů disponuje výkonem 182 koní, ujede na jedno natankování 650 km a doba doplnění vodíkových nádrží nepřekračuje pět minut.

Zásadní překážkou prodeje vozů, poháněných vodíkem, byla dosud neexistence veřejně dostupné tankovací stanice vodíku. Auta proto dosud sloužila především k propagačním a testovacím účelům. Mirai tak využívali například Výzkumné energetické centrum (VEC) při Vysoké škole báňské v Ostravě nebo společnost Orlen. Ta jich má v současnosti v tuzemsku nejvíce.

Nyní ORLEN Benzina otevřela první samoobslužnou čerpací stanici na Barrandově, která je přístupná široké veřejnosti v non-stop režimu a vhodná pro plnění osobních i nákladních aut a autobusů.

Další vodíková pumpa by měla vzniknout opět v síti čerpacích stanic ORLEN Benzina v Litvínově. Do roku 2030 chce mít jen skupina Orlen Unipetrol ve své síti Orlen Benzina v Česku tři desítky stanic, celkem by jich mohlo být podle plánu ministerstva dopravy zhruba 80.

V Evropě bylo ke konci roku 2021 celkem 136 plnicích vodíkových stanic. Lídrem je Německo, následuje Francie a Nizozemsko. Podle dohody evropských ministrů dopravy by na hlavních tezích EU měly být vodíkové čerpací stanice každých maximálně 200 kilometrů.

„Toyota je průkopníkem vodíkových technologií ve světě. V Česku jsme se dosud potýkali zejména s problémem tankování vodíku, protože donedávna chyběla jakákoliv infrastruktura. To se dnešním dnem konečně začíná měnit a věříme, že nyní rozvoj infrastruktury nabere obrátky. Vodíkový vůz může být zajímavá alternativa i pro fleetové zákazníky,“ říká generální ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška.

Vedle osobních vozidel na palivové články se Toyota angažuje i ve vývoji nákladních aut, autobusů, ale i vlaků a lodí na vodíkový pohon. Vyvinula rovněž několik vozů, ve kterých testuje spalovací motory na vodík. Vozy se například zúčastnily několika závodů rallye.

Zdroj: TOYOTA CENTRAL EUROPE-CZECH

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code