Víte, že i potah sedačky má vliv na hluk v autě?

Zatímco kdysi na sebe museli cestující v autech křičet, aby se ve vyšší rychlosti slyšeli, moderní automobily jsou oproti minulosti oázami klidu. Rozhovory jsou dnes slyšet dobře, stejně jako hudba. Aby to bylo možné, musely ale automobilky udělat spoustu opatření, leckdy i zdánlivě nepochopitelných. Boj o snížení celkové hladiny hluku v interiéru jde cestou mnoha dílčích zlepšení po celém voze a každá automobilka má svůj recept. V tomto textu nám ten svůj prozradí Ford, který jej nazývá „strategií šepotu“.
Strategie šepotu
Tento recept si ukážeme na voze nové generace SUV Kuga, kde se Ford zaměřil na nejrůznější zdroje hluku od podvozku až po těsnění dveří.
. Například perforováním koženého čalounění sedadel Kugy Vignale se snížila celková plocha povrchů v interiéru, čímž poklesla i míra akustické odrazivosti. Aerodynamické zakrytování spodních partií vozu kromě jiného snižuje pronikání aerodynamického i valivého hluku do prostoru pro cestující. Technici Fordu déle než dva roky testovali více než 70 různých pneumatik na nejrůznějších površích od hladkého asfaltu přes drsný beton až po dláždění, za sucha i za mokra, a v různých rychlostech, aby našli specifikaci pláště, která zajišťuje nejnižší možný hluk při vysoké úrovni komfortu a přilnavosti. Také kanály, jimiž je vedena elektroinstalace a další komponenty, jsou menší a užší. Tím se omezuje proudění vzduchu uvnitř karoserie.
Elektrická kultivovanost
Jízda hybridního vozu bez spuštěného spalovacího motoru je mnohem tišší než u klasického pohonu. Kuga Plug-in Hybrid kombinuje zážehový motor s elektromotorem/generátorem a 14,4 kWh lithium-ion baterií, což jí umožňuje jízdu jen na elektrický pohon. Po aktivaci režimu EV Now se vypne spalovací motor a vůz je poháněn výhradně elektromotorem. Hlučnost vozu v takovém módu je podle zkoušek v kontrolovaném prostředí pouhých 52 dB(A), což odpovídá mírnému dešti. Kuga Plug-in Hybrid Vignale disponuje rovněž technologií aktivního potlačování hluku. Ten funguje stejně jako ve sluchátkách ­– prostřednictvím strategicky rozmístěných mikrofonů detekuje nežádoucí složky akustického spektra a vysílá proti nim zvukové vlny s opačnou fází z reproduktorů audiosystému B&O.
Generační propast
Test provedený Fordem ukázal, že cestující v novém Fordu Kuga Plug-in Hybrid jsou vystaveni o tři čtvrtiny nižšímu hluku než jejich prarodiče, kteří jezdili Fordem Anglia modelového roku 1966. Většina lidí vnímá konkrétní zvuk jako dvakrát hlasitější než jiný, pokud je mezi nimi rozdíl přibližně 10 decibelů. Hladina vnitřního hluku v rychlosti přibližně 50 km/h, měřeno na 3. rychlostní stupeň (ve vozech s manuální převodovkou):
Vůz Hlučnost dB(A)
1966 Ford Anglia 89 (89,4)
1970 Ford Cortina 81 (80,9)
1977 Ford Granada 83 (82,5)
1982 Ford Cortina 79 (78,5)
2000 Ford Mondeo 77 (77,3)
2020 Ford Kuga Plug-in Hybrid 69 (69,3)
Zdroj: FORD MOTOR COMPANY

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code