Vodík jako palivo se dostal i do automobilových soutěží

Automobily s hybridním, mild-hybridním, plug-in hybridním, nebo čistě elektrickým pohonem známe. Potkáváme se s nimi běžně na silnicích. Jako další zdroj energie, který nechce vzdát souboj se silně protežovanou bateriovou elektromobilitou, je vodík. Vozy, využívající tento plyn jako zdroj energie, který se mění v palivovém článku na elektřinu, již jezdí. Jinou, poměrně exotickou variantou, je využití vodíku jako paliva v „klasickém“ spalovacím motoru.

Pokusy s tímto pohonem probíhají již delší dobu a nezůstalo pouze u pokusů. Kde jinde je možné otestovat technologii lépe, než při automobilových soutěžích? Této příležitosti se chopila Toyota, která je se svým výzkumem vodíkového pohonu snad nejdále mezi všemi automobilkami. Toyota je přesvědčena, že je zatím příliš brzy zaměřit se na jediné řešení, a tudíž společně s technologiemi bateriových elektromobilů vyvíjí i technologie vodíkových palivových článků a spalování vodíkového paliva.

Spalovací motory na vodík v motoristickém sportu

Toyota se letos v Japonsku prostřednictvím závodního týmu Rookie Racing zúčastnila všech vytrvalostních soutěží Super Taikyu, kde nasadila model GR Corolla H2 se spalovacím motorem na vodíkové palivo. Volantu se v každém z těchto závodů chopil i prezident Toyoty Akio Toyoda pod pseudonymem jezdeckého mistra ‚Morizo‘, aby vyhodnotil vývoj a osobně k němu přispěl.

Mimo území Japonska se pak letos v srpnu na evropských veřejných komunikacích poprvé objevil vůz Toyota se spalovacím motorem na vodík GR Yaris H2, jenž ukázal svoji rychlost při předváděcí jízdě v podniku světového rallyového šampionátu v belgických Yprech.

Tyto aktivity v motoristickém sportu pomáhají značce urychlit vývoj i dosažený technický pokrok. Například v průběhu jednoho seriálu Super Taikyu dokázala Toyota o 24 % zvýšit výkon spalovacího motoru na vodík, resp. točivý moment o 33 procent, a poprvé tak dosáhla dynamických schopností na úrovni srovnatelných benzínových motorů.

Kromě toho se přibližně o 30 procent prodloužil dojezd a zkrátila doba tankování z dřívějších cca pěti minut na jednu a půl minuty. Vedle samotného využívání vodíku Toyota spolupracuje s řadou dalších subjektů v oblasti výroby a dopravy zeleného vodíku. Náročné prostředí motoristického sportu zde slouží jako zkušebna. Vzniká tak řada nových neformálních svazků nad rámec odvětví s potenciálem podpořit vznik uhlíkově neutrální společnosti.

Studie Corolla Cross H2 Concept pro běžný provoz

V návaznosti na dosažený technologický pokrok získali konstruktéři z Toyoty sebejistotu k vytvoření prototypu vozu do běžného provozu – studie Corolla Cross H2 Concept.

Koncepční model používá přeplňovaný tříválec 1,6 litru ze sériového modelu GR Corolla s technologií vysokotlakového přímého vstřikování vodíkového paliva (původem z motorsportu) a je vybaven vodíkovým zásobníkem s využitím know-how získaného při vývoji modelu Mirai. Výsledkem je prototyp Corolla Cross H2 na vodíkové palivo, schopný pojmout 5 cestujících se zavazadly. V současnosti probíhá vyhodnocování za reálných podmínek souběžně s pokračujícím digitálním vývojem; zanedlouho bude zahájeno zimní testování vozu na severu Japonska.

K hlavním výhodám spalování vodíkového paliva patří schopnost efektivně využívat existující technologie spalovacích motorů, rychlé tankování a jednoznačně nižší spotřeba (nebo úplná absence) prvků s omezenou dostupností, jako jsou např. lithium nebo nikl.

Na cestě k obchodnímu využití produktů reprezentovaných modelem Corolla Cross H2 Concept je Toyota přibližně ve fázi 40 procent. Není tak zatím možné říci, zda technologie plně vyzraje do fáze homologovaných vozů, nicméně bez jakýchkoli pochybností je jasnou příležitostí ve světě motoristického sportu.

Zdroj: Toyota Central Europe – Czech

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code