Volkswagen Passat – ikona střední třídy neztrácí dech
Volkswagen Passat je osobní automobil střední třídy vyráběný od roku 1973 v německém Emdenu. První generace (typ B1) byla odvozena od modelu Audi 80. Dnešní modely patří již k osmé generaci tohoto vozu. V současnosti je k dispozici jako sedan nebo jako praktické kombi Passat Variant. Na platformě Passatu vzniká mnoho dalších modelů značek z koncernu Volkswagen, například model Arteon, dříve označovaný jako Passat CC, nebo Škoda Superb.
Exteriér
Pokud jde o vzhled, prochází Passat spíše evolučním, než revolučním vývojem. Linie striktně respektují styl značky, který je rezervovaný, spíše konzervativní, ale vyvážená a oku lahodící kombinace oblých ploch a ostrých hran.
Facelift, kterým prošla poslední generace v loňském roce, se projevil v drobných změnách předního a zadního nárazníku, masky chladiče, předních LED světlometů a v souladu s koncernovou politikou se název modelu přestěhoval z rohu víka kufru do jeho středu pod logo značky.
Interiér
Také interiér je striktně v ostrých geometrických tvarech, místy pokrytých lesklým klavírovým lakem. Ten je na pohled efektní, ale trochu hůře se udržuje. Také v interiéru došlo k několika faceliftovým inovacím, které zmíním dále.
Celý je pojatý v módní černé antracitové barvě, zpestřené lištami, v testované verzi s metalickým kevlarovým povrchem. Výrazným doplňkem této verze je černá kůže sedadel s výrazným tmavě šedým štepováním a znakem provedení, vyšitým na opěrácích. Sedák i opěrák sedadla řidiče i spolujezdce mají výrazné boční vedení, které drží i při ostřejším průjezdu zatáčkami. Jsou samozřejmě vyhřívané, ta řidičova byla v testovaném provedení dokonce vybavena i masáží zad.
.
Poněkud temnou atmosféru uvnitř auta si můžete zpříjemnit díky ambientnímu osvětlení, dávajícímu na výběr z deseti nebo dokonce třiceti odstínů, prosvětlujícím pomocí světelných lišt interiér. Světla je ale v autě, díky velkým proskleným plochám dost, a pokud by někomu velmi náročnému nestačilo, mohu jen doporučit střešní panoramatické okno, které dává cestování, obzvláště na zadních sedadlech, úplně jiný rozměr.
Změny se dotkly také výplní dveří, do kterých se vejde i velká láhev a ještě zbude místo na svačinu.
Volant je dobře padnoucí do ruky a v nejčastěji používaném pásmu je kůže perforovaná, takže se opravdu příjemně drží v rukách. Samozřejmě je multifunkční. To znamená, že na něm najdete, jak ovládání rádia, tak ovládání tempomatu a listování ve všech funkcích nebo ukazatelích hodnot, které je dobré, aby řidič o jízdě věděl.
Přístrojový panel řidiče v základním provedení nabízí analogový tachometr a otáčkoměr, doplněné uprostřed displejem. Testovaná verze měla příplatkový celoplošný „Digital Cockpit“, po krajích doplněný sloupcovými ukazateli teploty motoru a spotřeby paliva. Jak je u vozidel se sportovními ambicemi zvykem, otáčkoměr je vlevo a tachometr napravo. Uprostřed mezi těmito přístroji je plocha, na které se řidiči zobrazují stavové údaje o jízdě, například digitální hodnota rychlosti, což je šikovné v místech, kde jsou radary, protože podle kruhového tachometru se moc nepořídíte a to co ukazuje, jak spíše symbolické. Kromě rychlosti, hodnoty dojezdu, přehledu o ujeté vzdálenosti, době jízdy, průměrné rychlosti a průměrné spotřebě si můžete také zobrazit teplotu motoru a můžete si zobrazit také ukazatel dopravního značení, který načítá značky v okolí vozu a upozorňuje na omezenou rychlost.
Když jsme u zobrazování důležitých informací, užitečnou věci u Volkswagenů je upozornění na vozidlo ve skrytém úhlu. To je řešení, které opravdu zvyšuje pasivní bezpečnost. Pokud řidič musí věnovat pozornost vozovce před autem, nemůže stále sledovat dění ve zpětném zrcátku. Určitě si tak spíše všimne velkého světla na držáku zpětného zrcátka, než malinké ikonky v jeho vzdáleném rohu, takovou, jaká se zobrazuje u jiných značek. Bezpečnost také jistě zvyšuje příplatkové hlasové ovládání, pomocí kterého můžete zadávat pokyny v češtině, aniž byste přitom museli spustit oči od dění na silnici.
.
Prostřední digitální panel je umístěn v přístrojové desce sice trochu níž, takže při pohledu na něj je potřeba sklopit zrak, ale to není nic nezvládnutelného. Příjemné je, že i v tomto voze je oddělený panel pro ovládání klimatizace a to včetně směrování proudu vzduchu, takže jeho ovládání je rychle dostupné a neodvádí pozornosti od řízení.
Pokud jde o konektivitu, ve voze je podložka jak pro bezdotykové dobíjení, pokud někdo takový telefon má, tak i zásuvky USB-C pro ty, kteří disponují telefonem s takovým nabíjením. Ti ostatní si musí pořídit do auta jiný kabel nebo redukci. Vepředu je jedna zásuvka u řadicí páky, jedna pod područkou. Ta je, jak už je u Volkswagenů zvykem, výškově i podélné stavitelná, takže pohodlnou polohu najde jak velký, tak malý řidič či řidička. Je zde také 12 voltová zásuvka na cigaretový zapalovač.
Vzadu je jak jedna USB-C, 12 voltová cigaretová zásuvka a je tady dokonce i plochá zásuvka na 220 V pro případ, že by si děti chtěly připojit přehrávač, nebo na služební cestě bylo potřeba dobít notebook.
Na zadních sedadlech je dost místa pro tři cestující, i když vyšší postavy kvůli ubíhající střeše nebudou mít moc místa pro hlavu. Moc místa nemá ani prostřední cestující vzadu pro nohy, protože tunel pro hřídel případného pohonu 4×4 je poměrně masivní a vysoký. Vzadu si cestující mohou nastavit i vlastní teplotu vzduchu.
Místo v kufru je neuvěřitelně hluboké. Kufr je prostě obrovský, co se týče jeho plochy. Horší je to u sedanu s využitelností kufru z důvodu malého vstupního otvoru. Takže naložíte velké množství tašek, ale vyšší předmět do kufru nedostanete. Pokud potřebujete odvézt něco nevysokého, ale delšího, na co nestačí ani tak velký kufr, jako má Passat, je možné sklopit sedačky. Jde to jednoduše pomocí velice šikovných tlačítek pro sklopení sedaček z kufru, takže není potřeba jít do prostoru zadních sedadel.
Pokud jsou přepravovaným předmětem třeba lyže a jedete ve čtyřech třeba na hory, stačí vyklopit celý prostřední díl opěráku mezi krajními sedadly. Když jsme u těch a šikovný drobností, tak v kufru je na hraně kufru sklopný háček, nebo vlastně dvojháček, na zavěšení třeba nákupních tašek. Takže když byste vezli něco menšího, můžete to pověsit na háček a pomeranče se vám z tašky nerozutíkají po celém kufru.
Motor, převodovka
Motor je příjemně živý, i když s rozjezdem si v běžném režimu dá chvilku na čas, pokud tedy víme, že se jedná o verzi R-line, která má určité sportovní ambice. Nicméně zvládá všechny jízdní režimy bez zadýchání a výborně spolupracuje s převodovkou.
Převodovka automatická sedmistupňová s možností ručního řazení pro ty, které by neuspokojoval automat. Ti, kteří si chtějí zařadit sami, tak mohou udělat buď pádly pod volantem, které jsou naprosto dokonale integrované s volantem, a není, co by se jim dalo vytknout. Pokud jsou oldschoolově zaměřeni, tak si mohou řadit pomocí klasické, konzervativní řadicí páky, kterou lze přepnout do polohy pro manuální řazení.
Vedle řadicí páky je obligátní volič jízdních stylů Eco, Normal nebo Sport, ale upřímně řečeno, rozdíl mezi jednotlivými režimy je velmi malý. U jiných vozů je třeba přeřazení do režimu Sport výrazně citelnější – převodovka tam řadí ve vyšších otáčkách, tady jsem nic, co by bylo srovnatelné, nezaznamenal. Nám styl práce převodovky bohatě stačil v normálním režimu, kdy si poradila bez výtek ve všech jízdních situacích.
Vedle řadicí páky je i velice důležité tlačítko pro vypínání Start-stop režimu, takže hned po nastartování je potřeba to tlačítko zmáčknout, tak aby si člověk šetřil baterii a také motor. Za řadicí pákou je malá páčka elektrické ruční brzdy a tlačítko Auto hold pro zastavení na křižovatce bez nutnosti stát na brzdovém pedálu. Výhodou této funkce je, že není potřeba ji aktivovat po každém nastartování, tak jako je to potřeba u Start-stop systému, ale aktivní je do té doby, dokud ho sami nevypnete.
Naše spotřeba se podle jízdního stylu pohybovala mezi 6,1 a 7,5 litru, i když na dálnici samozřejmě při vyšší rychlosti byl ukazatel okamžité platby nad hranicí deseti litrů.
Jízdní vlastnosti
Výborný tvrdý podvozek dokáže vstřebat všechny nerovnosti a to i při vyšší rychlosti a to i přesto, že kola jsou obuta do velkých 19´´ nízkoprofilových kol. Je stavěn na zdolávání velkých vzdáleností, ale poradí si i s rozbitou dlažbou města, nebo dírami na venkovské okresce. Při kličkování mezi dírami si přesné řízení poradí i s prudkými manévry, i když jeho robustnost nedává moc velkou zpětnou vazbu.
Brzdy jsou poměrně tvrdé, mají rychlý nástup a nevadnou ani při intenzivním používání. V podstatě jsme se nedostali do situace, kdy bychom v rámci platných fyzikálních zákonů měli nějaký problém. Při živějším jízdním samozřejmě spotřeba přesahuje hodnoty, které slibuje tabulkově výrobce.
Závěr
Volkswagen Passat se za téměř padesát let, kdy tento model potkáváme na silnicích, stal fenoménem a etalonem, určujícím úroveň své kategorie. A stále je vnímán jako reprezentativní, svým způsobem statusový, prostorný a pohodlný vůz, který svým kvalitním zpracováním nepřivede majitele do technických problémů. Dodnes patří mezi nejprodávanější modely značky a svými počty vyrobených vozů už dávno překonal jinou legendu, Brouka. Za prestiž, kvalitu a pohodlí si nechá zaplatit. Základní cena dnes začíná na 766 900 Kč v případě benzínového motoru, 845 900 Kč s dieselovým motorem a 1 153 900 Kč v provedení Plug-in Hybrid. Testovaný model na fotografiích, patřící do provedení R-line, začíná s cenou na částce 983 900 Kč.
Text a foto: Jan Švéda