Volkswagen Passat vstoupil mezi padesátníky

Pokud budete mít příští týden cestu do německého Essenu, můžete navštívit veletrh Techno Classica, zaměřený na historická auta, veterány a prestižní modely. Veletrh Techno Classica se bude konat od 12. do 16. dubna na výstavišti v Essenu. Na ploše 120 000 metrů čtverečních, rozdělené mezi deset výstavních hal, víceúčelovou krytou arénu Grugahalle a čtyři venkovní výstavní zóny, bude zastoupeno více než 1250 vystavovatelů z více než 30 zemí. Organizátoři očekávají 200 000 návštěvníků, jimž se představí také více než 200 veteránských klubů a mnoho obchodníků s díly. Navíc bude k prodeji nabízeno cca 2700 historických vozidel.

V letošním roce se veletrhu po tříleté pauze zúčastní i Volkswagen. Jeho expozici bude dominovat Passat, který se již může pochlubit 50letou historií. Spolu s ním se poprvé budou ve výstavní hale 3 společně prezentovat i další značky koncernu Volkswagen: Volkswagen Classic, Volkswagen Nutzfahrzeuge Oldtimer, Audi Tradition, Škoda, Autostadt, Stiftung AutoMuseum a Volkswagen Classic Parts.

Volkswagen Passat nahradil v roce 1973 modely 1600 a 411. V podstatě šlo o přepracovaný sedan střední třídy Audi 80. Volkswagen ale použil dvoudveřovou a čtyřdveřovou karoserii  typu fastback, navrženou italským designerem Giorgetto Gugiarem. Oproti předchozím modelům měl vůz pohon předních kol, s vodou chlazeným motorem uloženým podélně vpředu. Nejsilnější verze měla výkon až 63 kW. V lednu 1974 doplnila nabídku verze kombi s označením Passat Variant a od roku 1978 i naftový motor.

Za prvních 35 let, do dubna 2007 bylo celkem vyrobeno více než patnáct milionů vozů Passat. Část z nich se pod značkou VW Santana vyráběla od roku 1983 ve Španělsku v závodech automobilky Seat, kterou Volkswagen v roce 1982 převzal. Na stejné platformě se vyrábí také Škoda Superb.

Volkswagen Classic vystaví ve své expozici pět automobilů z počátků historie modelové řady Passat:

Passat B1 LS z roku 1973
Nový pohon, nový design: Dne 14. května 1973 byla spuštěna sériová výroba nového modelu Passat. Rodinný sedan se splývavou zádí byl uveden na trh s malým zadním víkem bez otvoru v zadních sedadlech pro přepravu dlouhých předmětů uvnitř vozu. Varianta s větším zadním víkem, které zasahovalo až do střechy a zahrnovalo i zadní okno, byla připravena pro sériovou výrobu v lednu 1975.

Volkswagen Classic vystavuje v Essenu výjimečný exponát v podobě nejstaršího dochovaného vozu této modelové řady. Passat B1 LS z roku 1973, který pochází ze sbírky nadace Stiftung AutoMuseum Volkswagen, má číslo podvozku 2 – a je tak nejstarším vozem Passat na světě.

Iconic design: Volkswagen Passat B1 LS from 1973

Passat B1 L Variant z roku 1974
Jeho silnou stránkou byla prostornost. V roce 1974 rozšířil výrobce z Wolfsburgu svou nabídku o mimořádně praktické a pohledné kombi s označením Passat Variant, které od začátku slavilo obrovské úspěchy. Passat Variant se v mnoha generacích zapsal do srdcí rodin jako ideální kombi.

Passat B1 L Variant z roku 1974 v odstínu bílá Atlas z vozového parku Volkswagen Classic dokázal již na mnoha veteránských akcích, že klasické potěšení z jízdy si může posádka užívat i s výkonem 40 kW (55 k).

Passat B1 L Estate from 1974

Passat B2 CL Formel E z roku 1983
Passat B2, představený v říjnu 1980, se nesl v duchu moderní techniky a ospodárnosti. Druhá generace modelu Passat byla vizuálně výrazně větší než relativně drobný předchůdce B1, a tím se od něj výrazně odlišovala. Passat II byl zpočátku vyráběn v karosářských verzích sedan se splývavou zádí a pětidveřový Variant. Ve spojení s motorem 1,6 litru o výkonu 55 kW (75 k) byl Passat II zpočátku nabízen také ve variantě Formel E. Volkswagen „Formel E“ již tehdy předjímal inovace, jakými byly pozdější systémy start-stop.

Passat B2 CL Formel E s metalickým lakem v odstínu stříbrná Diamant patří do sbírky Volkswagen Classic a v Essenu také oslaví kulatiny: vozu s první registrací 5. dubna 1983 je 40 let.

Passat B2 CL Formula E from 1983

Passat B3 Variant GT G60 syncro z roku 1991
Tento vůz vyzařuje dynamiku a sportovnost. Passat opakovaně prokazoval své sportovní vlastnosti v mnoha modelových variantách. Vždy suverénně a decentně. Třetí generace modelu Passat byla uvedena na trh v roce 1988. Její design, celkové uspořádání, technika i řešení interiéru byly kompletně nově vyvinuty. Passat III byl nabízen pouze jako čtyřdveřový sedan se stupňovitou zádí a kombi Variant. Výbavová linie GT ztělesňovala sportovní Passat. Velmi žádaným vrcholným modelem byl od roku 1989 Passat G60 se zdvihovým objemem 1,8 litru, výkonem 118 kW (160 k) a pohonem všech kol syncro.

Passat B3 Variant GT G60 syncro z roku 1991 pochází z vozového parku Volkswagen Classic a opakovaně dokazuje, že dokáže fanouškům rychlých vozů zvýšit tep. Stiftung AutoMuseum Volkswagen: Passat B2 „Electronic“ z roku 1983.

Passat B3 Estate GT G60 Syncro from 1991

Stiftung AutoMuseum Volkswagen: Passat B2 „Electronic“ z roku 1983

V expozici značky Volkswagen bude v letošním roce zastoupena také nadace Stiftung AutoMuseum. Ta u příležitosti kulatého jubilea modelu Passat vystaví opravdový unikát z roku 1983: Passat B2 „Electronic“.

Tato studie prezentovala v roce 1983 lifestylovou verzi modelu Passat s pohonem všech kol, přeplňováním turbodmychadlem a rozsáhlou elektronickou výbavou, která zahrnovala mimo jiné navigační, informační a zábavní systémy i velký počet elektricky ovládaných prvků. Tato vize budoucnosti by si zajisté získala mnoho fanoušků.

Volkswagen AutoMuseum Foundation: Passat B2 Electronic from 1983

Zdroj: Volkswagen, Porsche Česká republika

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code