Vůz četníka ze Saint Tropez slaví 55 let
Těžko bychom asi hledali někoho, kdo nezná alespoň jeden film, ve kterém exceluje Luis de Funès jako Četník se Saint Tropez. Takže si jistě vybavíme i vůz, který používali četníci při svých pojížďkách po kouzelném pobřeží jižní Francie. Skoro nikdo ale nebude vědět, že jde o Citroën Méhari, který tou dobou používalo francouzské četnictvo i ve skutečnosti.
Citroën Méhari byl představen před 55 lety, 16. května 1968, na golfovém hřišti v Deauville. Atypický pick-up s výkonem 28 až 32 koní, s plastovou karoserií z ABS (akrylonitrilbutadienstyrenu), jehož autorem byl Roland de La Poype. Byl postaven na platformě vozu Dyane 6 a v době svého uvedení na trh byl prezentován pod názvem Dyane 6 Méhari.
Vyráběl se téměř 20 let v letech 1968–1987 a bylo ho vyrobeno 144 953 kusů (z toho 1 213 vozů Méhari 4×4), což znamenalo pro tento originální vůz překvapivý úspěch. Méhari se vyráběl z větší části v továrně Citroën v belgickém Forestu, ale také v dalších sedmi továrnách ve Francii, Španělsku a Portugalsku.
Jak přišel ke jménu
Název Méhari pochází z mužského jména Méhari, což je označení pro dromedáry, tedy jednohrbé velbloudy žijící v severní Africe a na Sahaře. Tato zvířata jsou známá svými terénními schopnostmi, odolností a střídmostí. Jsou schopná přepravovat zboží i cestující na dlouhé vzdálenosti. Tento název je tedy pro model Citroën Méhari, který je známý svou přizpůsobivostí všem terénním podmínkám, velmi vhodný. Je to vůz s celou řadou využití.
Zvenčí Méhari nevypadá jako vůz vhodný do každého počasí, protože připomíná spíše malý kabriolet používaný během letní dovolené. Při použití zimního potahu se vůz zcela utěsní a stává se autem, které lze používat po celý rok.
Praktický a variabilní
Méhari je velmi variabilní. Část jeho podlahy lze přeměnit na opěradlo, takže je možné přidat dvě zadní sedadla a do vozu se vejdou až 4 cestující. Lze jej použít v široké škále situací a může přepravovat jak různý náklad, tak přiměřený počet osob.
Karoserie se skládá pouze z 11 snadno opravitelných dílů a lze ji čistit zvenku i zevnitř proudem vody. Díky tomu se vůz snadno udržuje a pro zákazníky je úsporný.
Tato atypická, modulární a úsporná koncepce navržená z na svou dobu moderních materiálů a s inovativní karoserií se v průběhu let stala opravdovou vzpomínkou na dětství celé generace a skutečnou automobilovou ikonou.
Pouze tři verze za dvacet let
Přestože se Méhari vyráběl téměř 20 let, měl pouze tři různé verze, včetně dvou limitovaných edic. V roce 1983 byly na trh uvedeny dvě speciální série, nejprve Méhari Plage s prázdninovým vzhledem v křiklavě žlutém provedení, která se prodávala ve Španělsku a Portugalsku. A poté byl v dubnu 1983 na francouzský, italský a portugalský trh uveden Méhari Azur v počtu pouhých 700 kusů. V roce 1979 Citroën představil novou variantu s pohonem 4×4, která nabízela volnost, jež je i dnes téměř bezkonkurenční.
Pestrá kariéra
Model Méhari používali nejen soukromí majitelé, obchodníci a řemeslníci, ale i orgány veřejné správy, jako byla policie, celní správa, letiště, dostihové závodiště a mnoho dalších.
Mnoho let sloužil u francouzské armády, která si v letech 1972–1987 objednala celkem 11 457 kusů.
Méhari 4×4 má za sebou také kariéru v oblasti lékařské pomoci na silnicích celého světa. V roce 1980 se zúčastnil Rallye Paříž – Dakar, pro niž bylo pronajato deset vozů Méhari 4×4, aby na trase poskytovaly lékařskou asistenci.
V neposlední řadě zažil Méhari velkou filmovou kariéru, zejména díky slavnému filmu Četník ze Saint Tropez s Louisem de Funèsem.
Zdroj: Citroen, C Automobil Import