Vylepšený Ford Mondeo přichází i jako Hybrid kombi
Čtvrtá generace Mondea, která se začala prodávat v roce 2015, má v Evropě na kontě již více než 250 000 prodaných vozů. Mondeo se vyrábí v moderním montážním závodu Fordu ve španělské Valencii. Na český trh přichází další inovace 4 generace modelu, tentokrát s modernizovaným exteriérem a novými technologiemi.
Zcela nové je provedení Mondeo Hybrid kombi. Benzino-elektrické hybridní hnací ústrojí Mondea Hybrid prošlo optimalizací, zaměřenou na ještě kultivovanější spolupráci obou pohonných jednotek. Dalšími novinkami jsou vznětový motor Ford 2.0 EcoBlue a na přání osmistupňová samočinná převodovka se stylovým a ergonomickým otočným ovladačem.
Soubor pokročilých asistenčních technologií Fordu Mondeo je doplněn adaptivním tempomatem. Ten je bohužel v souladu s momentálním trendem leckdy pseudoekologických opatření rozšířen o funkci Stop & Go, která řidiči komplikuje jízdu při častém zastavování. Další kontroverzní novinkou, která může být ve vybraných případech užitečná, ale dovede také velmi zkomplikovat nezkušenému řidiči život, je inteligentní omezovač rychlosti.
„Ford Mondeo Hybrid nabízí díky vytříbené automatické převodovce a schopnosti tichého rozjezdu velmi specifický zážitek z jízdy. Když k tomu připočteme výhodu nízkých emisí, očekáváme, že podíl hybridní varianty na prodejních výsledcích dosáhne až padesáti procent,“ řekl Roelant de Waard, viceprezident Ford of Europe pro marketing, prodej a služby. „Současně uvádíme nový vznětový motor se systémem SCR, který s rezervou splňuje požadavky emisních norem Euro 6d Temp, a novou osmistupňovou samočinnou převodovku.“
Všestrannost kombi a hospodárnost hybridu
Mondeo Hybrid může jezdit i v čistě elektrickém režimu. Zejména při popojíždění v městském provozu nabízí tichý a mimořádně hospodárný provoz. Zvolená koncepce hybridního ústrojí eliminuje obavy z nedostatečného dojezdu a nevyžaduje dobíjení baterie z externího zdroje.
Hnací soustavu Fordu Mondeo Hybrid tvoří speciálně vyvinutý benzínový motor 2,0 l, elektromotor sloužící jako podpora spalovacího motoru a generátor, jenž umožňuje rekuperační dobíjení kapalinou chlazené, recyklovatelné lithium-ion baterie o kapacitě 1,4 kWh, uložené za zadními sedadly.
Celkový výkon hybridní soustavy činí 138 kW (187 k), kola jsou poháněna přes automatickou převodovku s plynule měnitelným převodem.
Rekuperací lze zachytit až 90 procent energie, která se při zpomalování či brzdění jinak ztrácí. I díky tomu nabízí Mondeo kombi HEV mimořádně nízkou spotřebu paliva. Očekávané hodnoty jsou 4,4 l/100 km, respektive 101 gramů CO2 na kilometr. To je hodnota, prakticky srovnatelná s výsledky, které lze dosáhnout s naftovým dvoulitrem, bude proto zajímavé, jak novinku ocení řidiči.
Nová karosářská varianta kombi nabízí zavazadlový prostor o objemu 403 litrů v základní konfiguraci a až 1 508 l po sklopení zadních sedadel. Pod podlahou zavazadelníku se nachází další úložný prostor. Mondeo Kombi HEV tak představuje jednu z nejatraktivnějších nabídek v segmentu hybridních manažerských vozů – navíc často finančně výhodnější než hybridní automobily nižších tříd.
Majiteli hybridního Mondea nabízí Ford stejnou záruku jako pro ostatní varianty tohoto modelu, tedy pět let nebo 120 000 km.
Výkonné a úsporné motory
Do Mondea poprvé přichází technicky pokročilý vznětový motor 2.0 EcoBlue. K dispozici bude ve třech variantách:
- 88 kW (120 k), předpokládaná spotřeba paliva od 4,5 l/100 km a předpokládané emise CO2 od 120 g/km*
- 110 kW (150 k), hodnoty od 4,7 l/100 km, respektive 120 g/km*
- 140 kW (190 k), hodnoty od 4,9 l/100 km, respektive 130 g/km*
Varianty 110 kW a 140 kW bude možné kombinovat s novou osmistupňovou samočinnou převodovkou, jež se vyznačuje následujícími funkcemi:
- Adaptivní časování řazení, které zohledňuje individuální jízdní styl řidiče a tomu přizpůsobuje načasování změn převodových stupňů. Systém dokáže rozeznat jízdu do kopce i z kopce nebo průjezd ostrou zatáčkou a podle toho nastaví vhodný převodový stupeň pro plynulou a bezpečnou jízdu;
- Adaptivní kvalita řazení, upravující tlak spojek s cílem dosáhnout co nejjemnější změny převodového stupně na základě údajů o vozidle a prostředí, v jakém se pohybuje. Tato technologie také reguluje plynulost řazení v závislosti na jízdním stylu řidiče.
Ve vybraných motorizacích lze Mondeo 2.0 EcoBlue objednávat také s inteligentním pohonem všech kol, který průběžně sleduje záběr (trakci) jednotlivých pneumatik a podle toho upravuje rozdělení hnací síly mezi přední a zadní nápravu až do poměru 50:50. Zareagovat dokáže za pouhých 20 milisekund – tedy dvacetkrát rychleji, než trvá mrknutí oka. Výsledkem je vyšší jistota řidiče a bezpečnost jízdy zejména na kluzkém povrchu.
V nabídce nadále zůstává zážehový motor 1.5 EcoBoost o výkonu 121 kW (165 k) s integrovaným sběrným potrubím a vodním mezichladičem stlačeného vzduchu. Má spotřebu paliva od 6,4 l/100 km a emise CO2 od 147 g/km.*
Jasnější rozdíly
Designové změny na exteriéru i v interiéru se dotkly následujících detailů karoserie:
- lichoběžníková horní mřížka chladiče má hlubší optický efektem. Horizontální lišty mřížky chladiče jsou u modelů Titanium v chromovaném provedení, ST-Line je má černě drážkované a exkluzivní Vignale matně stříbrné.
- Spodní mřížka u modelů Titanium a Vignale plynule přechází do vybrání pro mlhová světla a u ST-Line je orámovaná sportovními křidélky
- Nový design mlhových světel a LED denního svícení
- Sportovní provedení nárazníku se zvýrazněným spoilerem ve spodní části
- Vzadu se objevují nové koncové svítilny ve tvaru písmene V, protnuté stylovým dekoračním prvkem v matně stříbrné nebo chromované povrchové úpravě.
Mondeo si i nadále zachovává dynamický boční profil, atleticky tvarovanou kapotu a protažený design předních světlometů.
Zájemcům o Mondeo se nově nabízejí širší možnosti individualizace vozu. K dispozici jsou nové vzory kol z lehké slitiny o průměru 17, 18 nebo 19 palců. Paletu laků karoserie rozšiřují nové odstíny modrá Panther (exkluzivně pro Vignale), šedá Stealth (exkluzivně pro ST-Line) a modrá Urban Teal.
Novinky v interiéru představují nové látky potahů sedadel a nové dekorační prvky ve specifických provedeních pro varianty Titanium, ST‑Line a Vignale.
Komunikační a zábavní systém Ford SYNC 3 umožňuje řidičům Mondea ovládat audio, navigaci, klimatizaci i připojený chytrý telefon jednoduchými hlasovými pokyny, popřípadě prostřednictvím dotykové obrazovky o úhlopříčce osm palců. SYNC 3 podporuje gesta zažitá z chytrých telefonů a je kompatibilní s Apple CarPlay i Android Auto™
Cena verze Mondeo HEV kombi (946 900 Kč) je srovnatelná s nejbližší vznětovou variantou modelu