Zájem o levné vozy roste, jejich nabídka ale klesá

Ekonomická situace se na chování spotřebitelů projevuje nejrůznějšími způsoby. V případě zájemců o koupi ojetých vozů to znamená, že roste zájem o levnější vozy. Jejich podíl v nabídce tak klesá, přestože celkový počet inzerovaných vozidel roste.

Vozy v cenové kategorii mezi 50 a 100 tisíci Kč mají v současnosti medián stáří 16 let a často vyžadují rychlé rozhodování ze strany zájemců. Mezi nejčastěji zastoupenými zůstávají modely značky Škoda, které i přes vyšší opotřebení nadále dominují levnějším segmentům trhu.

Podle dat motoristického inzertního portálu TipCars tvoří vozy v cenové kategorii 50 001 až 100 000 Kč aktuálně 9,2 % z celkové nabídky. Ve srovnání s rokem 2022 jde o pokles o 2,5 procentního bodu. Ještě před třemi lety stejná cenová hladina tvořila 11,7 % trhu. Zčásti je tento pokles důsledkem výrazné inflace. Přestože se tempo růstu cen v posledním roce zpomalilo, hodnota 100 000 Kč dnes jednoduše nepředstavuje stejnou hodnotu jako před třemi lety. Starší vozy navíc přirozeně mizí – dosluhují, nebo už neprojdou technickou kontrolou.

Stáří nejlevnějších vozidel dlouhodobě roste. Zatímco v roce 2022 činil medián věku těchto aut 15 let, dnes už je to 16. Přitom průměrné stáří všech vozů na trhu se v obou sledovaných letech stabilně drží na 7 letech. Znamená to, že levná auta jsou v průměru více než dvakrát starší než je průměr. Vyšší věk často souvisí i s náročnější údržbou, což je při rozhodování důležité mít na paměti.

Vozy v cenovém rozmezí 50 001 až 100 000 Kč jsou z hlediska nájezdu i výrazně opotřebovány. V průběhu let se jejich kilometrový nájezd dál zvyšuje. Medián nájezdu těchto aut v roce 2022 činil 178 306 km, což bylo téměř o polovinu více ve srovnání se všemi tehdy nabízenými vozy (118 985 km). Aktuálně je rozdíl ještě výraznější. Medián nájezdu levných aut nyní dosahuje 192 000 km, zatímco celkový tržní medián klesl na 116 459 km.

Počet všech vozů do 100 000 Kč, včetně takzvaných super-levných aut, která často nesplňují požadované technické parametry, dlouhodobě klesá ještě výrazněji. V roce 2022 představovaly téměř 20% celé nabídky na TipCars, nyní už jen 14,2 %, přičemž medián stáří těchto vozidel vzrostlo z 16 na 17 let.

Dominance značky Škoda přetrvává

Nejzastoupenější značkou v nižších cenových hladinách zůstává v obou sledovaných letech Škoda, následovaná značkami Ford a Volkswagen. Dlouhodobý trend vyšší opotřebovanosti je patrný i zde – průměrný nájezd levných modelů značky Škoda činil v roce 2022 celkem 199 640 kilometrů, dnes už je to 217 725 km. Spolu s tím roste i jejich věk: zatímco v roce 2022 byl průměr 16,3 roku, dnes už dosahuje 17,5 roku. Roste tak nejen počet najetých kilometrů, ale i celková míra opotřebení, což může mít vliv na spolehlivost i předpokládané náklady na údržbu.

Žebříček nejčastěji zastoupených modelů zůstává beze změn – v obou letech dominují Škoda Fabia, Škoda Octavia a Ford Focus. Tyto vozy si udržují dlouhodobou oblibu zejména díky dostupnosti náhradních dílů, jednoduché konstrukci a nízkým servisním nákladům, což jsou v rámci levnějších cenových kategorií klíčové výhody.

Trh s ojetinami roste, stejně jako cenová úroveň

Nabídka vozů se posouvá směrem k mladším a technicky vyspělejším autům. Kupující stále častěji hledají nejlepší poměr ceny a kvality – a jsou ochotni jít kvůli tomu i lehce nad svůj původní rozpočet. Kdo si chce pořídit levnější vůz, měl by tak jednat rychle, pečlivě srovnávat nabídky a být připraven na okamžitou reakci. Ty nejlepší kusy totiž mizí opravdu rychle.

Zdroj: TipCars

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code