Zima a mrazy trvají. Je vaše auto připraveno na vše?
Zima, obzvlášť pokud mrazy trvají delší dobu, nedělá autu dobře. Obzvlášť některým jeho částem, souvisejícím s palivovým systémem, nebo elektřopříslušenstvím.
První téma je specifické pro auta se spalovacím motorem, kde roli hraje hlavně kvalita paliva při delším stání. Prodávaná paliva se liší svým složením podle ročního období a používají kromě různých aditiv, zlepšujících odolnost proti mrazu, i biosložky, kvůli kterým může při stání v nádrži kondenzovat voda, ničící palivovou soustavu.
U elektroaut je ním z důležitých momentů vliv silných mrazů na rychlejší vybíjení baterií. Zde mají výhodu samozřejmě vždy ti, kteří mají možnost parkovat svůj vůz v alespoň temperované garáži. To samozřejmě platí i pro majitele benzínových nebo naftových aut.
Obě skupiny riskují, že pokud auto na mráz nepřipraví, je možné, že ani nevyjedou. U tradičních motorů je třeba udržovat dostatečně nabitý 12 V akumulátor zajišťující startování, doplňovat všechny potřebné nemrznoucí kapaliny.
Při extrémně nízkých teplotách načerpat do nádrže dieselového motoru ideálně prémiovou naftu nebo doplnit speciální aditiva, která zajistí bezproblémové startování a potřebné mazání studeného motoru.
Po novém roce a zvýšení obsahu biosložky v palivu (E10) je pak velmi vhodné natankovat v případě plánované delší odstávky 100 oktanový benzín s označením E5 i do staršího auta, zvyklého na benzín 95. Zvýší to jeho ochranu před narušením struktury pryžových částí biosložkami a před větší kondenzací vody, kterou tyto složky podporují.
V případě elektromobilu je to podobné, jen jsou v autě instalovány dvě baterie – 12V akumulátor (stejně jako v konvenčním automobilu, jen není zatěžován startováním) a hlavní trakční akumulátor zajišťující energii pro chod motoru. Příprava na silný mráz zahrnuje v tomto případě dobití akumulátoru ideálně na 80 % jeho kapacity. Pokud to podmínky umožňují, je také před cestou vhodné nechat akumulátor prohřát společně s kabinou posádky ze sítě, nikoli z drahocenné energie v baterce.
Během jízdy je pak třeba předvídat možné komplikace. V případě elektromobilu to prakticky znamená počítat s větší rezervou a vyšší obsazeností dobíjecích stanic. Doporučuje se v takových podmínkách myslet na dojezd k dobíjecí stanici při kapacitě baterie zhruba 30 %. Pokud je stanice obsazená a řidič nechce čekat, má auto stále dostatek energie na dojezd k další rychlonabíječce (v Česku jsou dnes na hlavních tazích přibližně každých 20-40 km).
Pokud má řidič na mysli uvedená doporučení, nezaskočí ho ani kolona na dálnici. Stojící elektromobil má v mrazech pod -10 °C s plně nabitou baterií dostatek energie na vytápění kabiny po dobu 40 a více hodin. Stejně je na tom v koloně i řidič auta se spalovacím motorem, kterého může zaskočit nedostatek paliva.
Poslední věcí, kterou stojí za to zmínit, je doporučení předehřát na delších v zimě baterii před dojezdem na nabíjecí stanici. Mráz nesnižuje životnost akumulátoru, naopak zpomaluje degradační procesy. Promrzlý akumulátor má ale sníženou schopnost energii přijímat a nelze jej proto nabíjet maximální možnou rychlostí. Předehřátí proto urychlí nabíjení.
Zdroj: Jan Staněk, redakčně upraveno
Zdroj foto: Pixabay, Toyota