Virtuální realita pomáhá navrhovat nová auta už dvě desítky let

Peugeot pracuje s virtuální realitou již 20 let. Dosahuje díky ní rychlejších a efektivnějších inovací. Od roku 2004 se virtuální realita používá při navrhování všech nových modelů Peugeot. A to díky v té době nejmodernějším zařízením, která byla tehdy čerstvě instalována v prostorách v ADN (Automotive Design Network). Toto designérské centrum skupiny Stellantis se rozkládá na ploše 500 m2 a nachází se ve Vélizy nedaleko Paříže.

V roce 2004, kdy bylo designerské centrum otevřeno, vznikl CAVE 1, hlavní nástroj virtuální reality, který Peugeot používá. Jedná se o prostor, který vytváří pět projektorů s rozlišením 1280 × 1024 pixelů, kombinovaný s pěti pevnými obrazovkami o rozměrech 2,90 × 2,32 metru.

Dohromady tvoří krychlovou místnost, na jejíž stěny se promítá obraz. Uživatel se tak ponoří do 3D prostředí, v němž lze realisticky prezentovat vozidla nebo jednotlivé díly v reálné velikosti. CAVE 1 slouží jako návrhářský nástroj doplňující vytváření fyzických modelů. Používá se v oblasti ergonomie a výrobních procesů. Usnadňuje porozumění projektů a jejich sdílení mezi různými týmy. Urychluje realizaci a nabízí nové možnosti rychlého provádění úprav.

V roce 2015 posunul Peugeot zážitek z virtuální reality na další úroveň díky systému CAVE 2. Tato místnost virtuální reality je dodnes instalována v centru ADN. Využívá šest projektorů s rozlišením 4K (4 096 × 2 160 pixelů). Ty promítají obraz na 5 stěn s délkou 4,50 m, výškou 2,37 m a hloubkou 3,50 m. V rámci centra ADN funguje laboratoř XR Lab. To je struktura věnovaná výzkumu v oblasti virtuální reality, která je součástí technologické divize skupiny Stellantis.

Umožňuje rychle posoudit, upravit a ověřit různé prvky každého projektu. Teprve potom se přejde k fyzickým prototypům, které se tak vyrábějí v menším množství. S menším počtem fyzických prototypů přichází časová a finanční úspora. Od zavedení virtuální reality se při vývoji ušetřily více než 3 miliony eur.

CAVE 2 však neslouží pouze k testování vozů. Na jejích pěti stěnách byly vizualizovány i expozice značky Peugeot na mezinárodních autosalonech. Dokonce i socha lva, která značku reprezentuje.

Vedle nástroje CAVE 1 vnáší do virtuální reality prvek reálného světa také Holobench, neboli speciální stůl složený ze dvou obrazovek. Toto zařízení přináší uživateli další rozměr díky technologii, která poskytuje hmatovou zpětnou vazbu. Umožňuje vizualizaci dílů vyjmutých z digitální makety a simulaci montáže či demontáže.

Matthias HOSSANN, šéfdesignér Peugeot: „Designérské profese prošly za posledních několik desetiletí neuvěřitelným vývojem a za posledních 20 let se virtuální realita stala základním nástrojem každodenní práce našich týmů. Tato technologie nám umožňuje prozkoumat mnohem více kreativních cest v kratším časovém horizontu, takže jde o fantastického partnera při tvorbě.“

CAVE 2 nabízí nebývalý výpočetní výkon díky 30 počítačům se 70 grafickými kartami. Tento výkon znamená, že je poprvé možné pracovat do větší hloubky na specifických prvcích designu exteriéru a interiéru, jako jsou kombinace barev a materiálů.

Stéphane MASFRAND, vedoucí oddělení inovací virtuální reality (divize Tech): „XR Lab je naše výzkumná laboratoř, kde vyvíjíme špičkové technologie virtuální a rozšířené reality a hodnotíme hardwarová i softwarová řešení. To zvyšuje efektivitu našeho inženýrství, a díky tomu jsme průkopníci ve vývoji inovativních metod prezentace nových produktů.“

Za 10 let se CAVE 2 podílela na vývoji více než 3 000 projektů, včetně jednoho z nejnovějších projektů značky Peugeot: novém volantu Hypersquare. Ten byl prezentován a analyzován v různých iteracích s různými týmy, jež se na jeho vývoji podílely, tedy designérským, marketingovým a produktovým týmem.

Peugeot Inception Concept ztělesňuje vizi značky Peugeot z hlediska budoucích elektromobilů. Nabízí linie šelmy a revoluční kabinu s novou generací i-Cockpitu.

V interiéru vozu zaujme volant Hypersquare využívající převratnou technologii, která nahrazuje tradiční volant digitálním elektrickým ovládáním.

Značka Peugeot poprvé představí Inception Concept a jeho volant Hypersquare francouzské veřejnosti na veletrhu VivaTech, který se bude konat od 22. do 25. května 2024 v Paříži.

Zdroj: Peugeot, P Automobil Import

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code