Peugeot 508 modernizuje
Model 508 představil Peugeot jako svou novinku v roce 2010. V roce 2018 dostal vůz druhou generaci a po dalších pěti letech přichází třetí generace, ve verzích fastback, SW (kombi) a PSE (Peugeot Sport Engineered). Přední část je dynamičtější a v jejím středu se nachází nové logo značky. Vůz působí moderně i díky tomu, že se mřížka chladiče opticky prolíná s celkovým objemem nárazníku. U těchto modelů se poprvé objevují nové charakteristické přední světlomety se třemi drápy. Jsou zabudovány do extrémně štíhlých světlometů Matrix LED s jedinečným designem. Tímto luxusním prvkem výbavy jsou vybaveny všechny úrovně výbavy. Vzadu je součástí nových LED světel typický podpis se třemi drápy a směrovky s posuvem světla.
Přední část vozu se vyznačuje velmi moderním vzhledem, a to zejména díky plnému začlenění motivu mřížky chladiče do nárazníku, s postupně se rozvíjejícím vzorem a použitím barvy karoserie, která tento nový design ještě více zdůrazňuje.
Verze 508 Peugeot Sport Engineered má specifickou ostře řezanou mřížku, u níž se střídá lesklá a strukturovaná černá část. Podpis se třemi drápy v odstínu Kryptonite je umístěn samostatně na konci kapoty.
Nové vozy 508 mají dlouhý rozvor 279 cm a celkovou délku 475 cm u fastbacku a 479 cm u SW, při šířce 186 cm se sklopenými zrcátky.
Z profilu umocňují přirozenou dynamiku nových modelů 508 a 508 SW nová hliníková kola Epherra o průměru 18 palců s diamantovým výbrusem, v nichž se kombinuje atraktivní design a efektivita. Všechna hliníková kola mají pětipaprskový střed s vyraženým znakem Peugeot, přičemž matice kol jsou zcela skryté.
Světelný podpis na zádi představuje typické tři drápy v horizontálnější a výraznější podobě. Tato full LED světla se směrovkami s posuvem světla jsou součástí standardní výbavy u celé modelové řady. Logo bylo nahrazeno tmavým nápisem „Peugeot“ v odstínu Šedá Basalt, který se táhne po celé šířce středového černého pásu. Zadní část tak díky tomu působí moderněji a opticky širší.
Pro nový Peugeot 508 bude k dispozici 7 odstínů karoserie, včetně 3 nových:
- Bílá Okénite (nový odstín),
- Modrá Eclipse (nový odstín),
- Šedá Titane (nový odstín),
- Šedá Sélenium,
- Šedá Artense,
- Červená Elixir,
- Černá Perla Nera.
Nový Peugeot 508 a 508 SW bude k dispozici ve 3 výbavových stupních:
- ALLURE
- GT
- Peugeot Sport Engineered
Interiér
Již deset let je jednou z důležitých i kontroverzních součástí vozu e Systém Peugeot i-Cockpit®. Digitální přístrojový panel je umístěný v úrovni očí těsně nad volantem. Je vybaven dvanáctipalcovým displejem. Panel je plně konfigurovatelný a přizpůsobitelný na míru pomocí nových režimů zobrazení (online navigace TomTom, rádio/média, asistenční systémy řízení, tok energie atd.), které lze upravovat přímo pomocí ovladačů na volantu.
Uprostřed přístrojového panelu se nachází středový desetipalcový dotykový displej s vysokým rozlišením, který je mírně orientován směrem k řidiči („driver oriented“), což zlepšuje ergonomii řízení, aniž by byl spolujezdec omezen v používání a čtení informací z displeje. Je plně přizpůsobitelný, lze u něj nastavit více oken s widgety. Velmi snadno se používá a reaguje jako tablet. Nabídkami lze snadno procházet a tažením zleva doprava nebo nahoru a dolů přesouvat různá menu pro notifikace, případně klepnutím třemi prsty zobrazit seznam aplikací. Stejně jako na smartphonu se lze přes tlačítko „Home“ kdykoli vrátit na hlavní stránku.
Pod středovým displejem se nacházejí, stejně jako u jiných modelů, ovladače připomínající klávesy klavíru, které poskytují přímý přístup k hlavnímu menu, nastavení klimatizace, aplikacím, asistenčním systémům řízení, telefonu, médiím a nastavení vozidla.
Kompaktní volant, který je součástí systému Peugeot i-Cockpit®, nabízí ovládací prvky multimediálního systému (audio zdroje a telefon), ovládání hlasitosti a hlasové ovládání.
Asistenční systémy řízení
Na palubě nového vozu Peugeot 508 je k dispozici velmi komplexní sada asistenčních systémů řízení, využívající informace shromažďované několika kamerami a radary a které zajišťují bezpečné řízení, manévrování a cestování:
- Adaptivní tempomat s funkcí Stopand Go umožňující nastavit vzdálenost mezi vozidly;
- Systém automatického nouzového brzdění se systémem varování před srážkou – rozpoznáchodce a cyklisty, a to ve dne i v noci, v rychlosti od 7 do 140 km/hod;
- Aktivní systém varování při neúmyslném opuštění jízdního pruhunebo neoznačeného okraje vozovky s úpravou dráhy vozu;
- Sledování pozornosti– hlídá bdělost řidiče během dlouhé jízdy a při rychlostech nad 65 km/hod, a to pomocí analýzy mikropohybů volantu;
- Rozšířené rozpoznávání dopravních značek a jejich zobrazování na digitálním panelu: kromě obvyklých značek omezujících rychlost rozpozná také stop, zakázaný směr jízdy, zákaz předjíždění a konec zákazu předjíždění;
- Systém nočního vidění(Night Vision) umožnuje rozpoznat osoby a zvířata před vozem ve tmě nebo v podmínkách s nízkou viditelností. Systém funguje na vzdálenost vyšší, než je dosah potkávacích světel, infračervené záběry zobrazuje na digitálním přístrojovém panelu v zorném poli řidiče;
- Sledování mrtvého úhlu;
- Zadní kamera s vysokým rozlišením;
- Zpětná zrcátka s funkcí samočinného sklápění při couvání;
- Světlomety Matrix LEDpro maximální využití výkonu dálkových světel bez oslňování vozů vepředu nebo vozů přijíždějících v protisměru;
- Automatické přepínání dálkových světlometů;
- Řízené tlumení se 3 jízdními režimy (Normal, Sport a Comfort).
K dispozici je i další výbava usnadňující každodenní používání vozu:
- Bezklíčový přístup a startování;
- Hands-free otevírání víkazavazadlového prostoru s elektrickým ovládáním;
- Plně rozmrazitelné vyhřívané přední sklo;
- Alarms obvodovým a prostorovým čidlem a superzamykání;
- Elektrická parkovací brzda;
- Střešní oknose sluneční clonou.
Peugeot je vybaven online navigací TomTom®. Pro optimální čitelnost lze mapu zobrazit na celém středovém displeji. Systém se aktualizuje přenosem dat prostřednictvím telekomunikační sítě.
Pro zajištění zdravé atmosféry v interiéru je Peugeot 508 opatřen systémem, který neustále monitoruje kvalitu vzduchu vstupujícího do kabiny a je schopen sám automaticky aktivovat recyklaci vzduchu.
Hi-Fi systém Focal®, vyvinutý pro nový Peugeot 508 ve spolupráci s francouzským výrobcem audiosystémů Focal, je výsledkem několikaleté spolupráce. Tvoří ho 10 reproduktorů
Přední sedadla získala za svou ergonomii a rozsah nastavení označení AGR (Aktion für Gesunder Rücken = Akce pro zdravá záda). Sedadla mohou být vybavena elektrickým nastavením. Do paměti systému lze uložit dvě konfigurace. Obě přední sedadla umožňují pneumatickou masáž s osmi různými programy (z toho 3 nové), k dispozici je také funkce vyhřívaní sedadel.
V případě výbavy Allure a GT jsou sériově nabízena dvě nová čalounění: TEP/tkanina pro první stupeň výbavy a TEP/Alcantara® pro výbavu GT. Za příplatek jsou k dispozici také dva druhy koženého čalounění Nappa (odstín Mistral nebo Red), u nichž se u předních opěrek hlavy v premiéře objevuje vyražený motiv lva. U verze Peugeot Sport Engineered se objevuje specifické čalounění prošité signaturní nití v odstínu Kryptonite, která se objevuje také na palubní desce, panelech dveří a polstrovaných podložkách na konzoli.
Oblouk středové konzoly mezi předními sedadly zasahuje až do prostoru pro indukční nabíjení telefonu. Zbytek konzoly zabírají úložné prostory a praktické prvky se dvěma držáky nápojů o velkém průměru. Pod loketní opěrkou jsou umístěny dvě zásuvky USB C (nabíjení/data) a úložné prostory o objemu až 6,4 litrů.
Ve 2. řadě se na všech úrovních výbavy v zadní části středové konzoly nacházejí dvě nabíjecí zásuvky USB A. Zadní lavice je dělená v poměru 2/3–1/3, vybavenou otvorem na lyže. U vozu 508 SW lze obě části okamžitě sklopit pomocí dvou ovladačů, které jsou snadno přístupné z bočních stran zavazadlového prostoru.
Objem zavazadlového prostoru je u fastbacku 487 – 1537 litrů, u SW je to 530 – 1780 litrů. Prostor je vybaven 12 V zásuvkou na pravé straně, dvěma LED světly, síťkou, elastickým popruhem a háčky na tašky. Víko zavazadlového prostoru je elektricky ovládané pro snadné bezkontaktní otevírání.
Pohon
Nabídka jednotek, pohánějících nové vozy Peugeot 508 a 508 SW, zahrnuje benzínový a naftový motor s výkony 130 koní a dvě plug-in hybridní verze, jednu novou o výkonu 180 a další o výkonu 225 koní. Všechny motory jsou kombinovány s osmistupňovou automatickou převodovkou EAT8. Nejvyšší verzí je plug-in hybridní 508 Peugeot Sport Engineered s výkonem 360 k a pohonem všech kol.
- PureTech 130 EAT8: benzínový tříválec 1,2 l o výkonu 130 k kombinovaný s osmistupňovou automatickou převodovkou EAT8 a systémem Start & Stop;
- BlueHDi 130 EAT8: dieselový čtyřválec 1,5 l o výkonu 130 k kombinovaný s osmistupňovou automatickou převodovkou EAT8 a systémem Start & Stop;
- PureTech 218 EAT8: určený pouze pro mimoevropské země (Afrika, Blízký východ, Asie), benzínovýčtyřválec 1,6 l o výkonu 218 k, který splňuje předpisy v příslušných zemích a je kombinován s osmistupňovou automatickou převodovkou EAT8.
- Nově plug-in Hybrid 180 e-EAT8: pohon 2 kol / kombinace motoru PureTech o výkonu 150 k (110 kW) a elektromotoru o výkonu 81 kW ve spojení s osmistupňovou převodovkou e-EAT8;
- Plug-in Hybrid 225 e-EAT8: pohon 2 kol / kombinace motoru PureTech o výkonu 180 k (132 kW) a elektromotoru o výkonu 81 kW ve spojení s osmistupňovou převodovkou e-EAT8.
Verze 508 Peugeot Sport Engineered disponuje plug-in hybridním pohonem všech kol, vyvinutý divizí Peugeot Sport:
- Plug-in Hybrid4 360 e-EAT8: pohon 4 kol / vepředu kombinace motoru PureTech o výkonu 200 k (147 kW) a elektromotoru o výkonu 81 kW ve spojení s osmistupňovou převodovkou e-EAT8 / vzadu elektromotor o výkonu 83 kW a strategie řízení spotřeby energie odvozená od závodního speciálu Peugeot 9X8.
Lithium-iontová baterie plug-in hybridních verzí 180, 225 a 360 má kapacitu 12,4 kWh a výkon 102 kW. K dispozici jsou dva typy palubních jednofázových nabíječek: standardní o výkonu 3,7 kW a příplatková o výkonu 7,4 kW (u Peugeot Sport Engineered součást sériové výbavy). Baterie má záruku 8 let nebo 160 000 km.
Předpokládaná doba nabíjení je následující:
- Wall Box (32 A) 7,4 kW a palubní jednofázová nabíječka 7,4 kW: plné nabití za 1 hodinu 40 minut.
- Zesílená zásuvka (14 A) a palubní jednofázová nabíječka 3,7 kW, plné nabití za 3 hodiny 25 minut.
- Standardní zásuvka (8 A) a palubní jednofázová nabíječka (3,7 kW), plné nabití za 7 hodin 5 minut.
Automatická převodovka nabízí na středové konzole volič jízdních režimů, který umožňuje řidiči volit v závislosti na pohonu různé typy jízdy (Electric, Eco, Hybrid, Normal, Sport a 4WD). Zvolený režim ovlivňuje také tuhost řízeného odpružení (Normal, Sport a Comfort). Součástí ovládání převodovky je u hybridních motorů i tlačítko Brake (B), sloužící k aktivaci rekuperačního brzdění. V případě verze se spalovacím motorem je nahrazeno tlačítkem Manual (M), které umožňuje manuální volbu převodového stupně pomocí páček pod volantem.
Jízdní vlastnosti
Jízdní vlastnosti zlepšuje několik konstrukčních a technologických opatření. Zmínit lze například:
- Technika svařování karoserie s použitím konstrukčního lepidla, která zvyšuje tuhost a zaručuje lepší trvanlivost;
- Silentbloky přední nápravnice zajišťující optimální odpružení;
- Víceprvková zadní náprava spojená u vyšších verzí výbavy s řízeným variabilním odpružením – se 3 režimy Normal, Comfort a Sport;
- Seřízení nápravového systému tak, aby vyhovoval všem motorům a zajistil co nejlepší komfort a odfiltrování nerovností vozovky;
- Kalibrace elektrického posilovače řízení poskytující vynikající manévrovatelnost;
- Stopový průměr otáčení 10,8 m;
- Rozměr pneumatik od 17 do 20 palců.
U verze Peugeot Sport Engineered byl podvozek vozu upraven tak, aby bylo dosaženo co nejlepšího kompromisu mezi komfortem a jízdními vlastnostmi:
- Optimalizace proměnlivého tlumení se 3 režimy (Comfort/Hybrid/Sport);
- Nižší světlá výška, širší rozchod o 24 mm vepředu a o 12 mm vzadu;
- Přední brzdové kotouče o průměru 380 mm a pevné třmeny se 4 písty;
- 20″ kola s pneumatikami Michelin©Pilot Sport 4S.
Podrobnější technické údaje o jednotlivých variantách modelu jsou k dispozici v příloze.
Nový Peugeot 508 bude uveden na evropský trh v červnu 2023. Vyrábět se bude ve Francii, v závodě Mulhouse.
Zdroj: Peugeot, P Automobil Import