7 důvodů, proč je lepší jezdit hybridem

Čas naftových motorů už se téměř naplnil, a krátce po nich jistě přijde řada i na otázku čistě benzínového pohonu. Ekologie je sice zásadním a módním důvodem, proč si pořídit auto s hybridním motorem, ale zdaleka ne jediným.

Hybridní pohon přitom už dávno není nic výjimečného. V Evropě je už řadu let o tento typ vozů obrovský zájem, který se navíc právě teď dostává i do Česka. Například Toyota prodala spolu se svou prémiovou značkou celosvětově už téměř 12 milionů hybridů a v ČR už téměř 8000 kusů.

V čem tedy spočívá kouzlo těchto vozů, kterým podléhají nejen automobiloví nadšenci?

1) Šetrný

Jak už bylo řečeno, pohon, který kombinuje benzínový pohon s tím elektrickým, je především šetrný k životnímu prostředí. Hybridní vozy Toyota podle statistik přispěly v porovnání s podobně velkými a výkonnými konvenčními modely k úspoře přibližně 77 milionů tun emisí CO2 a pomohly ušetřit přibližně 29 miliard litrů benzínu.

2) Úsporný

Na palivu jde ušetřit až desetitisíce korun díky tomu, že například ve městě při rychlosti do 50 km/h jezdíte úplně zadarmo, jen na elektřinu. S palivem za tisíc korun ujede standardní auto ve městě kolem čtyř set kilometrů, hybrid ale svede až tisíc kilometrů. Někdy tohle auto dokonce ušetří peníze také při servisu. Hybrid je totiž lehčí, má jednodušší motor složený z méně dílů, čímž se snižuje pravděpodobnost, že se některý z nich porouchá. Náklady na prohlídku vozidla s hybridním pohonem jsou stejné a někdy i nižší než u vozidel s tradičním pohonem. Nemají totiž standardní díly, které by podléhaly opotřebení.

3) Tichý

Jednou z nejlepších věcí je, že jakmile hybrid jede na elektřinu, nejen že vůbec nevypouští žádné emise, ale navíc není vůbec slyšet. Představte si ten klid ve městě, kdyby tu jezdily jen takové vozy. Pro řidiče to nicméně obnáší, aby počítal s tím, že kolemjdoucí neslyší jeho motor, a maximálně dbal na jejich bezpečnost.

4) Rychlý na startu

Přestože si někdo stále mylně myslí, že s hybridem nezažije žádnou pořádnou jízdu a že je na něj hybrid příliš pomalý, při rozjíždění vás velmi mile překvapí. Rozjezd na elektrický pohon s maximem točivého momentu je totiž mnohem rychlejší, a tak vám garantujeme, že na semaforu se rozhodně vždy “odpíchnete” jako první. Hybridní motory se navíc vyrábí jen s automatickou převodovkou, a tak vás nebude zdržovat ani řazení.

5) Levnější než elektroauta

Výhodou může být i pořizovací cena auta s hybridním pohonem. Oproti benzínovému motoru je sice o trochu dražší, nicméně v porovnání s vozy poháněnými čistě jen elektřinou, jsou hybridy nesrovnatelně levnější. Chcete-li tedy jezdit ekologičtěji, je hybridní pohon skvělou a výhodnou volbou.

6) Samonabíjecí

Ještě jednu výhodu mají hybridy oproti elektroautům. Hybridní motory se samy dobíjejí při brzdění, při kterém se vytváří energie, a není je tím pádem nutné už dobíjet ze zásuvky. Doporučuje se plynulá jízda a pokud možno delší pomalé brzdění. V současné době, kdy je jen pár nabíječek v celé republice, je tohle jedna z největších výhod.

7) Čím dál cennější

Dá se očekávat, že brzy přijde zlom a výrazně poklesne cena a zůstatková hodnota aut s dieselovým motorem. To znamená, že klesne jejich cena při prodeji dalšímu majiteli. Vývoj naftových motorů je poměrně drahý a technické limity jsou tak vysoké. Navíc naftové motory zatěžují ovzduší a nejvíc se podílí na v letošní zimě tolik diskutovaném smogu. 

A jak vlastně hybrid funguje?

Plně hybridní pohon od Toyoty se skládá ze tří vzájemně propojených součástí: zážehového motoru, elektromotoru a baterie. Klíčem k fungování tohoto systému je optimální tok energie mezi všemi třemi součástmi. Elektromotor zpětně získává energii při brzdění, a pokud se vůz pohybuje ustálenou rychlostí, přenáší nevyužívanou energii do baterií k pozdějšímu využití, například při popojíždění v koloně. Baterii proto není zapotřebí dobíjet, a současně se tak minimalizuje spotřeba paliva.

Přečtěte si o hybridní technologii ještě více.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code