Nové vozy mohou vzduch dokonce čistit

Zavádějících, nebojíme se říci lživých informací o nulových emisích elektromobilů, je dnes všude plno. Že pro provoz elektromobilu je ale potřeba kromě jiného vyrobit eletřinu a přitom vzniká velké množství emisí, o tom většinou se taktně mlčí.

Nové technologie ale mohou mít pozitivní dopad na mikroklima, o kterém jsme doposud neměli ani tušení. Takovým dopadem může být výsledek činnosti filtračních systémů moderních vozů.

První zátěžový eko-test vodíkového elektromobilu Hyundai Nexo v českém prostředí potvrdil, že výkonný filtrační systém účinně a spolehlivě zachycuje až 75 % pevných částic (PM2,5). Vůz také při jízdě zredukuje stejné množství CO2 jako 60 stromů.

Tankovat je možné vodíkové elektromobily zatím pouze v Ústavu pro jaderný výzkum (ÚJV) v Řeži, jednání o výstavbě plnicích stanic ale s dodavateli infrastruktury, se zástupci státní správy a samosprávy v rámci navazujících pilotních projektů již probíhají.

Druhá generace vodíkového elektromobilu Hyundai Nexo je vybavena palivovým článkem, který prostřednictvím chemické reakce vodíku a kyslíku vyrábí elektřinu potřebnou k jízdě. Hyundai Nexo tedy vodík ani nespaluje, ale používá pro výrobu elektrické energie a z výfuku vypouští pouze vodní páru (H20, dva atomy vodíku a jeden atom kyslíku). Vodík a kyslík (spolu s pročištěným vzduchem) vrací zpět do prostředí. To, že filtrační systém Hyundai Nexo vzduch ve svém okolí skutečně čistí a nevytváří žádné částicové emise, potvrzují výsledky certifikovaného měření Státního zdravotního ústavu v Praze.

„Simulace běžného městského provozu v rámci opakovaných kontinuálních jízd různé délky na válcovém dynamometru v rychlostech 30–50 km/h prokázala mimořádně zajímavý jev – automobil Huyndai Nexo snížil koncentraci pevných částic ve svém bezprostředním okolí do 15 minut až o 75 %.Pokles koncentrace měřicí sondy zaznamenaly prakticky okamžitě po nastartování, přičemž po dosažení hraničních hodnot kvalita vzduchu zůstávala stabilní. Po vypnutí motoru se hodnoty koncentrace pevných částic bez účinného filtračního systému Hyundai Nexo začaly vracet na výchozí hodnoty. Každý, kdo někdy jel centrem Prahy, ví, jak jsou velká města z hlediska kvality ovzduší problematická. Vodíkové pohony jsou jedním z konkrétních řešení, které přispívají mobilitě emisně neutrální,“ říká Dr. Bohumil Kotlík, vedoucí Oddělení hygieny ovzduší a odpadů Státního zdravotního ústavu.

Kvalita vzduchu v bezprostředním okolí Hyundai Nexo se v průběhu eko zátěžového certifikovaného měření v relativně zatíženém prostředí servisu dokonce zlepšila natolik, že nebyla překročena hodnota 20 µg/m3, která je pro dlouhodobou zátěž částicemi PM2,5 stanovena zákonem o ochraně ovzduší. Průměrná koncentrace takových pevných částic na Legerově ulici (u historické budovy Národního muzea), které je jedním z nejvytíženějších dopravních uzlů v Praze, přitom pravidelně přesahuje hodnotu 27 µg/m3.

Škodlivost částic v ovzduší kromě koncentrace určuje i jejich velikost. Částice velikosti PM2,5 mohou pronikat až do průdušinek, a kromě dýchacího ústrojí nepříznivě ovlivňují také např. funkci srdce a cévního systému. Může docházet k podráždění sliznice dýchacích cest, narušení struktury a funkce řasinkové tkáně, a tím ke snížení samočisticí schopnosti dýchacího ústrojí, což usnadňuje vznik infekce. Světová zdravotnická organizace předpokládá, že působení částic PM2,5 se může projevovat už od koncentrací5 µg/m3.

Zdroj: Hyundai Motor Czech

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code