Volkswagen se chystá na nedostatek elektřiny. Dělá ze svých aut záložní zdroje
Volkswagen nabízí svým zákazníkům kompletní systém pro nabíjení jejich elektromobilů. Díky možnosti on-line aktualizací systému se služba s označením We Charge může v modelech ID vyvíjet podle potřeb trhu. Momentálně se automobilka chystá na možnost obousměrného nabíjení, které umožní nejen dobíjení automobilu ze sítě, ale v případě nedostatku energie čerpat zpět tu, která je uložená v baterii vozu.
Cílem automobilky je elektromobil, který bude mít k dispozici kompletní systém nabíjení včetně řešení pro nabíjení doma a jeho provoz usnadní rychlá výstavba infrastruktury pro rychlé nabíjení na cestách. Dostupné je poradenství při výběru vhodných nabíjecích tarifů a možností pro firemní zákazníky.
Snahou je, aby baterie elektromobilů byly na čím dál tím více nestabilním energetickém trhu využitelné pro zákazníky i jako flexibilní mobilní úložiště energie. Při rostoucím podílu energie z obnovitelných zdrojů, jakými jsou solární panely, nebo větrníky, jsou baterie aut jedna z možností, jak vůbec zvýšit podíl těchto občasných zdrojů na celkové spotřebě.´
Nabíjení doma.
Toto řešení je dotupné již dnes. V domácí garáži je možné použít nástěnnou nabíječku. Řidiči přitom mohou kromě základní verze použít jednu ze dvou variant, které lze ovládat z mobilního telefonu prostřednictvím aplikace.
Nabíjení na cestách
Již dnes mají zákazníci programu We Charge přístup do jedné z největších nabíjecích sítí v Evropě. Její součástí je více než 270 000 veřejných nabíjecích stanic – ve městech i podél dálkových dopravních tepen. Do roku 2025 přibude v Evropě 18 000 rychlonabíjecích stanic a dalších cca 35 000 nabíjecích stanic, z nichž mnohé jsou nebo budou veřejně přístupné.
Modely Volkswagen ID. obdrží v roce 2022 novou funkci, která nahradí dosavadní proces ověřování nabíjecí karty. Nabíjení na rychlonabíjecích stojanech tak bude ještě jednodušší. Jakmile zákazník připojí nabíjecí kabel, dojde k zabezpečené, šifrované komunikaci mezi automobilem a nabíjecím stojanem. Tato autentizace trvá pouhých několik sekund, poté se spustí proces nabíjení. Vyúčtování proběhne jako obvykle na základě smlouvy We Charge. Plug & Charge se začne v roce 2022 používat v sítích Ionity, Aral, bp a EON. V současnosti probíhají jednání s dalšími velkými partnery.
Budoucnost: inteligentní a obousměrné nabíjení.
Systém pro nabíjení doma rozpoznává požadavky spotřebitelů. Především majitelé fotovoltaických elektráren budou mít díky tomu jednodušší nabíjení elektrickou energií z vlastních zdrojů.
Již dnes možné díky dostupným tarifům nabíjet automobily v době, kdy jsou k dispozici přebytky elektrické energie z obnovitelných zdrojů. To sníží nutnost odstavovat například větrné elektrárny z důvodu, že nejsou odběratelé. Jen v roce 2019 tak zůstalo v Německu nevyužito 6500 GWh elektrické energie z obnovitelných zdrojů – s tímto množstvím elektrické energie by mohlo jezdit přibližně 2,7 milionu elektromobilů po celý rok.
Obousměrné nabíjení umožňuje elektromobilům dodávat nepotřebnou elektrickou energii do domácí elektrické sítě zákazníka. Touto technologií budou disponovat všechny modely ID. se sadou akumulátorů o kapacitě 77 kWh. Pro již dodaná vozidla bude postupně k dispozici prostřednictvím aktualizací „Over-the-Air“. Přenos elektrické energie bude spolu s příslušnou komunikací probíhat prostřednictvím speciální obousměrné nástěnné nabíječky pracující se stejnosměrným proudem.
U baterie o kapacitě 77 kWh vzroste nejvyšší nabíjecí výkon ze 125 na 135 kW (resp. 150 kW u modelu ID.5 GTX2), což ušetří až devět minut při nabíjení z 5 na 80 procent. Tato vylepšení budou prostřednictvím aktualizace softwaru aktivována i u vozidel, která již byla dodána zákazníkům. Další novou funkcí je režim Battery Care Mode, kdy horní hranice stavu nabití snížena na 80 procent.To zajistí za cenu snížení dojezdu maximální ochranu sady akumulátorů.
Menu pro nabíjení, které se nyní nachází na velkém dotykovém displeji modelů ID. v první úrovni, bude nabízet ještě více informací v přehlednější struktuře. Online výpočet trasy v navigačním systému bude umět sestavit pro dlouhé trasy plán jízdy s nutným počtem zastávek pro nabíjení. Rozhodujícím parametrem bude co nejdřívější příjezd do cíle. Systém přitom bude zohledňovat data o dopravě a trase i požadovaný stav nabití baterie v cíli. Vyhodnocování zastávek kvůli nabíjení bude probíhat dynamicky a řídit se podle výkonu nabíjecích stojanů a jejich obsazení. Plán trasy tak může nakonec doporučit dva krátké nabíjecí procesy s vysokým výkonem místo jednoho dlouhého s nízkým výkonem.
Aktuálně Volkswagen plánuje uvádět na trh minimálně jeden nový model elektromobilu ročně. Do roku 2030 tak podle momentálních plánů mají elektromobily tvořit minimálně 70 procent prodeje značky Volkswagen v Evropě. V Severní Americe a Číně má tento podíl dosáhnout nejméně 50 procent.
Zdroj: Volkswagen, Porsche Česká republika