Prodeje aut se přesouvají do virtuálního prostoru
Nejen v souvislosti s omezeními, kterými museli čelit jak prodejci, tak zájemci o nová auta, se výrazně posílily možnosti, jak získat informace a případně i koupit auto prostřednictvím aplikací na internetu. Tyto možnosti, z počátku ne zcela propracované, se nyní dostávají na úroveň, která má již šanci plně konkurovat fyzickému prodeji v autosalonech. Automobilky na nich stále pracují a postupně přichází se stále lepšími verzemi. Jako příklad z poslední doby lze uvést například Toyotu, nebo Hyundai.
Každá automobilka volí svou vlastní metodu, nicméně se dá čekat, že postupem času dojde k vzájemnému převzetí toho nejlepšího. Nákup auta po internetu by se tak, pokud se auta nestanou kvůli nesmyslným požadavkům pro běžného zájemce nedostupná, stane se běžnou záležitostí.
Toyota
po možnosti prohlédnout si jednotlivé modely vystavené v showroomu přes videohovor, přichází s dalším způsobem, jak usnadnit i urychlit nákup vozu. Spouští on-line rezervační systém na nové modely a možnost si svůj budoucí vůz předvybrat a zarezervovat on-line přímo přes její webovou stránku.
„Možnost zarezervovat si svůj nový vůz on-line, předem si vybrat jeho technické specifikace, barvu i výbavu, urychlí celý proces nákupu a přinese zákazníkům jistotu včasného dodání vozu,“ říká generální ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška s tím, že počet vozů v on-line rezervačním systému bude časově i početně omezený.
Celá rezervace je velmi jednoduchá a intuitivní. Na webu toyota.cz najde zákazník tlačítko pro on-line rezervaci jak u daného modelu, tak i v banneru přímo na homepage. Po rozkliknutí se otevře samostatný formulář, kde si konkrétně u modelu Aygo X zájemce může zvolit, zda chce plátěnou či klasickou střechu, vybere si barvu a úroveň výbavy.
V dalším kroku se otevře okno, kde je nutné vytvořit si účet, případně se přihlásit do systému Moje Toyota. Nesmí samozřejmě chybět kontakt a pro zjednodušení je tu i výběr nejbližšího dealera podle poštovního směrovacího čísla. Objednávka je kompletní po kliknutí na tlačítko Rezervovat.
Na základě vyplnění a potvrzení těchto údajů systém ještě ukáže shrnutí objednávky a poskytne také kontaktní informace na konkrétního obchodníka. Zákazník také obdrží potvrzovací e-mail s číslem rezervace a poté kontaktuje vybraného dealera, s nímž si domluví další postup.
Již nyní je možné si zarezervovat nové Aygo X, která dorazí k zákazníkům v květnu letošního roku. V březnu bude následovat první elektromobil bZ4X. „V tuto chvíli spouštíme tento systém pro nové modely, tedy pro malý crossover Aygo X, k němuž na začátku března přibyde ještě náš první čistě elektrický vůz bZ4X,“ dodává.
Hyundai
jde na to trochu jinak. První online obchod Hyundai na světě byl otevřen v roce 2016 na trhu ve Velké Británii a v následujících pěti letech společnost na řadě trhů otestovala hned několik dalších řešení. Pro pilotní projekt internetového obchodu „Hyundai Cl!ck to Buy“ si značka vybrala právě český trh a implementovala jej s novým přístupem na základě získaných zkušeností z několika uplynulých let.
Díky propojeným prodejním kanálům mohou zákazníci dle svých preferencí zahájit proces nákupu nového vozu online a posléze pokračovat u autorizovaného prodejce, nebo všechny kroky kompletně uskutečnit na internetu. Zákazníci se tak mohou i nadále obracet na svého dealera s dotazy a žádostmi o konzultaci, a prodejci mohou rozšířit svůj dosah i na online zákazníky a přicházet s nimi do kontaktu už v dřívějších fázích prodejního procesu.
Místo fyzické návštěvy dealerství značky Hyundai se mohou zákazníci vydat do showroomu Hyundai, aniž by opustili pohodlí svého domova. Na základě své online poptávky obdrží nabídku přizpůsobenou individuálním požadavkům. Jakmile si zákazníci nakonfigurují vůz podle svých představ, nebo si vyberou vhodný vůz na skladě, mohou si jej objednat jen devíti kliknutími.
„Hyundai Cl!ck to Buy“ znamená pro zákazníky proces s pěti jednoduchými kroky:
1) Výběr nového modelu Hyundai
Zákazníci si mohou vybrat svůj oblíbený model v konfigurátoru nebo přímo v nabídce skladových vozů prodejce.
Nákupní proces lze poté kompletně dokončit online. Před odesláním objednávky bude zákazník vyzván, aby se přihlásil, a získá tak přístup ke všem platformám Hyundai, myHyundai a Bluelink ® , na jednom místě.
2) Výběr preferovaného prodejce Hyundai
V dalším kroku si zákazníci vyberou svého preferovaného prodejce z rostoucího počtu participujících dealerů Hyundai. Do programu jsou zapojeni všichni autorizovaní prodejci z celé České republiky. Zákazníci mají k dispozici okamžitou podporu.
Prodejní nástroj „Hyundai Cl!ck to Buy“ je proto v případě vybraných autorizovaných dealerů propojen s online showroomem Hyundai prostřednictvím aplikace LiveChat. Zákazníci díky němu mohou navázat spojení se svým prodejcem pomocí chatu, telefonického hovoru nebo video hovoru. S podporou video hovoru mohou prodejci ukázat zákazníkovi vozidlo přímo na svém showroomu. Taková interakce umožní stejnou osobní konverzaci s profesionálním poradenstvím jako osobní návštěva dealerství.
3) Výběr způsobu dodání
Třetím krokem je výběr způsobu dodání vozidla. Zákazníci mohou převzít svůj vůz Hyundai u vybraného dealera bez dodatečných nákladů. Ještě pohodlnější možností je však dodání vozidla přímo domů, nabízené za poplatek.
4) Žádost o nabídku
Po zadání svých kontaktních údajů jsou zákazníci jen jedno kliknutí od odeslání žádosti o nabídku svému prodejci. Dealer v závislosti na přání zákazníka žádost zpracuje a v rámci otevírací doby mu zašle nabídku.
5) Zakoupení vozidla
V posledním kroku si mohou zákazníci detailně prostudovat nabídku a dokončit svou objednávku. Sledovací systém Hyundai bude následně zákazníkovi poskytovat aktuální informace o výrobě a dodání vozu.
Originální příslušenství jako bonus
Zákazníci, kteří si přes „Hyundai Cl!ck to Buy“ zakoupí jeden z vybraných modelů, navíc získají voucher na nákup originálního příslušenství Hyundai v hodnotě až 15 000 Kč (v závislosti na zvoleném modelu). Akce platí pro modely sportovní divize N, modely ve výbavovém stupni N Line a modely s hybridním, plug-in hybridním nebo plně elektrickým pohonem, a to až do vyčerpání zásob.
Zdroj: TOYOTA CENTRAL EUROPE-CZECH, Hyundai Motor Czech