Ikona hippies se po 70 letech vrací
Volkswagen T1 známe, s nejroztodivnějšími barevnými kreacemi namalovanými ručně na karoserii, jako nezbytnou součást každého správného hippie šedesátých let. Dnes se emoce, které tento vůz přinášel, snaží značka oživit modely ID. Buzz a ID. Buzz Cargo. Stejně jako první Bulli z roku 1950 mají i nové modely čistý a funkční design.
„Model T1 byl ikonou 50. let minulého století,“ říká Jozef Kabaň, šéfdesignér značky Volkswagen. „S modelem ID. Buzz přenášíme jeho DNA do éry elektromobility. Geny a stylistické prvky této ikony úspěšně transformujeme do digitální éry. ID. Buzz je nadčasový, trvale udržitelný, a přitom extrémně funkční – díky těmto vlastnostem je jedinečný. V lidech na ulici vyvolává velké sympatie a pocit blízkosti.“
Jasný charakter
Jedinečné tvarové řešení modelů ID. Buzz a ID. Buzz Cargo – tedy Bus a Transporter – je inspirováno jejich předchůdci. „Ikona má hodně společného s jednoduchostí,“ říká Marco Antonio Pavone, vedoucí vnějšího designu značky Volkswagen. „Každé dítě dokáže několika liniemi načrtnout auto, jakým je T1. A když vidím ID. Buzz, mohu říct: Wow, tady se nám to opravdu povedlo.“ Roland Faller, vedoucí vnějšího designu značky Volkswagen Užitkové vozy, k tomu dodává: „ID. Buzz Cargo je nejen praktickým vozem pro přepravu nákladu, ale svým výrazným designem a vysokou úrovní funkčnosti také pozoruhodnou inovací.“
Již přední partie, která vyvolává při pohledu na vůz úsměv na tváři, ukazuje, jak silně oba nové modely využívají designovou DNA předchůdců. Kapota ve tvaru písmene V a velké, prominentní logo VW propůjčují přídi charismatický vzhled. Ten ještě umocňuje světelná lišta, která vzájemně propojuje přední světlomety. Rozdělení designu na horní a spodní zónu pokračuje na bocích i na zádi. Mimořádně nápadné to je v případě dvoubarevného lakování, které se dodává na přání jako další připomínka historického modelu T1.
Harmonické proporce a velmi dobrá aerodynamika.
Karoserie nového modelu Bulli ohromí svými pragmatickými proporcemi. Velká kola jsou posunuta co nejblíže k rohům karoserie, což umožnilo optimálně využít prostor nad kompaktním půdorysem. Součinitel aerodynamického odporu vzduchu, který je mimořádně důležitý pro hospodárnost elektromobilu, je u modelu ID. Buzz pouhých 0,285, zatímco u klasického modelu T1 to bylo 0,44.
Mimořádný význam mají také kola, která přesvědčí vlastním designovým stylem a současně jsou i důležitá pro hospodárnost vozu, a tím i pro jeho dojezd. „Pro elektromobil jsou kola opravdu velmi důležitá,“ říká Ranbir Kalha, designér odpovědný za kola. „Kola musejí splňovat řadu technických požadavků. Prvním bodem je samozřejmě aerodynamika, druhým hmotnost. Speciálně u modelu ID. Buzz máme kola, která vypadají jako jednodílná, ale ve skutečnosti se jedná o hybridní kola – složená ze dvou dílů, díky čemuž jsou velmi lehká. Tento druh kol nalézá své první uplatnění právě v modelu ID. Buzz,“ vysvětluje Kalha a dodává: „Nová kola samozřejmě vtiskují modelu ID. Buzz individuální charakter, který může podle vkusu sahat od funkčního přes sportovní až po elegantní.“
Nejdelší rozvor náprav na platformě MEB. Bulli z roku 1950 – jeho přesné označení zní Typ 2 T1 – měl speciálně pro tento model vyvinutou, samonosnou karoserii s vnější délkou 4,28 metru a rozvorem náprav 2,40 metru. Modely ID. Buzz a ID. Buzz Cargo jsou o 40 centimetrů delší. Jejich základem je mnohostranná modulární elektromobilová platforma MEB koncernu Volkswagen. Rozvor náprav 2,99 metru je v rámci modelů na platformě MEB dosud nejdelší. Exteriérový designér Einar Castillo Aranda k tomu říká: „Platforma nám svými kompaktními komponentami pohonu umožnila umístit přední kola daleko dopředu a řidiče posadit relativně vysoko v přední části vozu. Výsledkem je monolitická silueta s harmonicky integrovanou kapotou.“
Intenzivní komunikace. Přestože ID. Buzz nemá spalovací motor, který v konvenčních modelech často zabírá značný prostor, je v jeho přední části uloženo velké množství techniky od agregátu topení a klimatizace až po elektromechanický posilovač brzd. To vyžadovalo intenzivní koordinaci vývojových prací. „V zóně, kde jsou uloženy světlomety, je velmi málo volného místa. Hodně jsme s kolegy z technického vývoje diskutovali o možnostech, jak dosáhnout toho, aby plochy karoserie co nejvíce přiléhaly ke kolům. I zde stálo v popředí přání zachovat monolitickou siluetu,“ vysvětluje Aranda.
Světlomety. Stejně jako všechny modely ID. sází i ID. Buzz kompletně na LED diody. Na přání se dodává systém IQ.LIGHT. Tyto LED Matrix světlomety výrazně utvářejí identitu vozu, jak říká Urs Rahmel, vedoucí designu osvětlení a kol: „Pro nás bylo důležité, abychom světelnými animacemi dodali vozu do jisté míry lidský charakter. ID. Buzz díky tomu inteligentně komunikuje se svým okolím.“ Rahmelova kolegyně Sandra Sturmatová to ještě podrobněji rozvádí: „ID. Buzz je členem rodiny ID., takže i u něj se spustí uvítací proces, jakmile se řidič přiblíží ke svému vozu ID. Buzz. Přitom to vypadá, jako by vůz otevřel oči a snažil se navázat oční kontakt. Jsme přesvědčeni o tom, že na základě této interakce přeskočí emocionální jiskra.“
Interiér s klidným designem
Čistota designu modelů ID. Buzz a ID. Buzz Cargo odpovídá genetickému základu klasického modelu T1, ovšem ve svébytné, moderní interpretaci. V interiéru je tato filozofie patrná například – stejně jako v modelu T1 – na rovných liniích přístrojové desky s přehledně nad sebou uspořádanými prvky. Tyto prvky jsou součástí chytrého konceptu ovládání s multifunkčním volantem a dvěma digitálními displeji.
Velkorysý open space. Díky kompaktnímu elektrickému pohonu a sadě akumulátorů uložené v podlaze vozu vznikl „open space“ – prostorový koncept s velkorysou nabídkou místa, v němž jsou ještě více středem pozornosti lidé se svými potřebami. Řidič i cestující mají uvnitř k dispozici dostatek prostoru včetně velkého počtu odkládacích schránek a rozhraní. Velkorysému vnitřnímu prostoru vládne vzdušná atmosféra zalitá světlem. Jozef Kabaň k tomu říká: „Vyvinuli jsme uspořádání vozidla s velmi logickým a intuitivním konceptem interiéru a variabilně využitelným prostorem.“ Přední sedadla v modelu ID. Buzz jsou – jak je pro Bulli typické – uložena v relativně vysoké poloze a vybavena loketními opěrkami. Vrcholná verze sedadel s nejširšími možnostmi nastavení byla oceněna za svou ergonomii organizací AGR (Aktion Gesunder Rücken).
Luxusní salonek s půvabem a elegancí. Interiér modelu ID. Buzz vyvolává dojem vysoké kvality, elegance a současně útulnosti – jako moderní luxusní salonek. Tomasz Bachorski, vedoucí interiérového designu značky Volkswagen, k tomu vysvětluje: „Naším cílem byl automobilový interiér, v němž se budou naši zákazníci cítit jako doma. A to po všech stránkách – od materiálů až po digitální výbavu, na kterou jsou z domova zvyklí.“ Velká pozornost byla věnována souladu funkčnosti, barev a materiálů. V interiérových paketech „Style“ dodávaných na přání korespondují barvy s lakem karoserie. Ozdobné prvky navíc zvýrazňuje studený odstín „bílá Electric“. Mimořádně atraktivní detail se nachází na obložení sedadel a bočních stěn pětimístné verze, kde jsou reliéfní, stylizované siluety modelu ID. Buzz. Desetibarevné ambientní osvětlení je v sériové výbavě, na přání se dodává varianta až s třiceti kombinacemi barev.
V perfektním souladu. Design musí být s funkčností v dokonalém souladu v každém detailu. Doreen Langnerová z oddělení interiérového designu CAD to vysvětluje na příkladu ambientního osvětlení: „Již na základě konstrukčních dat na počítači testujeme, jak bude světlo uvnitř vozu vypadat. Pokud se odráží na čelním okně, musíme design přístrojové desky přizpůsobit tak, aby její povrch světlo pohlcoval a zákazníky nic nerušilo.“
Tkanina z recyklovaného materiálu. Při výběru materiálů pro model ID. Buzz hrála důležitou roli trvalá udržitelnost. Interiér se kompletně obejde bez kůže ze zvířat. Pro některé části čalounění se používá tkanina, jejíž vlákna se získávají recyklací PET lahví a plastů vylovených z moří a oceánů. Marion Dürrová, designérka z oddělení barev a materiálů, k myšlence trvalé udržitelnosti ještě dodává: „Vytvořili jsme skvělé kombinace kvalitních materiálů. Přitom jsme místo na chrom vsadili na chromový lak a místo pravého dřeva použili jeho napodobeninu.“
Zdroj: Volkswagen, Porsche Česká republika