Auta jsou stále bezpečnější. Vše začalo bezpečnostním pásem
Snaha chránit bezpečnost cestujících v automobilu je stará, jako automobil sám. První pokusy chránit cestující před vypadnutím z otevřených vozů byly učiněny již v 19. století. Historie bezpečnostního pásu, jako základního prvku pasivní bezpečnosti, je ale ještě starší.
Za jejího vynálezce je považován George Cayley, který se zabýval myšlenkou letadel již v první polovině 19. století. Ostatně první bezpečnostní pásy byly použity právě v letadle již v roce 1913, přestože patent na pětibodový bezpečnostní pás má Louis Renault z roku 1903.
První vozy se sériově montovanými bezpečnostními pásy byly modely značky Volvo v roce 1959.
Konstruktéři vozů Opel testovali bezpečnostní pásy v 60. letech 20. století. Od roku 1968 bylo možné objednat si modely Opel Kadett, Admiral a Diplomat s předními bezpečnostními pásy. V říjnu 1970 pak následovalo kupé Manta A. Pásy se rychle zabydlely i ve sportovních modelech: Kadett B Rallye je dostal v roce 1967, Commodore A GS jen o rok později.
Opel zároveň vedl aktivní kampaň za povinné používání bezpečnostních pásů. V roce 1969 předvedli inženýři automobilky Opel výsledky svého výzkumu dopravních nehod zástupcům médií. Doložili, že více než polovina všech obětí nehod by přežila, pokud by pasažéři měli zapnuté bezpečnostní pásy. Začátkem roku 1972 poslalo vedení Opelu všem zaměstnancům dopis, ve kterém vyzvalo k využívání bezpečnostních pásů. A nabídlo všem zaměstnancům dodatečnou montáž pásů za velmi výhodnou cenu. Nabídka padla na úrodnou půdu a během velmi krátké doby bylo poskytnuto více než 12 tisíc sad pásů.
Široká veřejnost se přesto poněkud zdráhala akceptovat bezpečnostní pásy jako nepostradatelnou součást výbavy automobilů. Řada motoristů se zpočátku nechtěla „poutat“, a to i poté, co bylo od 1. ledna 1976 užívání bezpečnostních pásů uzákoněno jako povinné.
V té době mnozí považovali bezpečnostní pásy za poněkud těžkopádné. Zvlášť, když auto používali různí členové rodiny, a bezpečnostní pásy se tak musely vždy znovu správně nastavovat. Ale tento problém záhy vyřešily samonavíjecí bezpečnostní pásy.
V roce 1986 se Opel Omega stal prvním sériově vyráběným vozem na světě, který standardně nabízel výškově nastavitelné bezpečnostní pásy na předních i zadních sedadlech. V roce 1991 Opel představil v modelu Astra F předpínač bezpečnostních pásů. Následoval velkoobjemový airbag a systémy aktivní bezpečnosti, jako je např. protiblokovací brzdový systém brzd ABS nebo elektronický stabilizační systém ESP.
Riziko zranění při havárii spolu se správně zapnutými pásy výrazně snižují airbagy. Pásy zadrží tělo, airbagy tlumí náraz. Bezpečnostní pás absorbuje přibližně dvě třetiny energie nárazu. Nebezpečné špičky napětí v pásech eliminují omezovače síly v pásech. Další vylepšení představoval např. elektrický podavač bezpečnostních pásů u kabrioletů.