Přibyl další milionář – Dacia na plynový pohon

Automobily na LPG byly na našem trhu ještě nedávno velmi oblíbené. Poptávku uspokojovaly většinou firmy specializované na přestavby benzínových verzí osobních aut. Cílovou skupinou tak většinou byli majitelé starších automobilů, pro které byla motivací úspora nákladů na provoz.

Kromě možnosti přestavby bylo na trhu i několik modelů různých značek (Hyundai, Škoda, Fiat, Renault, Dacia), které byly s tímto pohonem nabízeny přímo výrobcem jako tovární provedení. Dnes je, pokud nám něco neuniklo, možné získat vůz s pohonem LPG přímo od výrobce pouze u modelu Renault Captur a dále několik modelů Dacia, která je tak dominantním dodavatelem vozů na plynový pohon.

Kromě nižších provozních nákladů pak jako faktor, který ovlivňuje atraktivitu takového řešení, i skutečnost, že vozy na plynový pohon mají v provozu nižší emise CO2, což je dnes klíčový parametr, protože automobilky jsou při překročení limitů penalizovány.

Samotná Dacia nabízí dvoupalivové motory na benzin a LPG od roku 2010. Aktuálně u modelů Sandero, Duster nebo Jogger. Do konce července 2024 prodala značka ve všech zemích, kde se prodává, více než milion vozů na LPG.

V České republice statistika uvádí, že ve verzi LPG je prodáno více jak 50% všech modelů Dacia. V letošním roce to představuje 970 vozů Sandero & Sandero Stepway (50%), 1166 vozů Jogger (67%) a u nové generace modelu Duster to je od začátku uvedení na trh 37% (378 vozů).

Od roku 2020 prodává Renault/Dacia tento dvoupalivový motor pod označením ECO-G100. Ve srovnání s s ekvivalentním benzinovým motorem zvyšuje tento motor ECO-G100 výkon  (+10 k a +10 Nm) a zároveň snižuje emise CO2 přibližně o 10 %. Kromě toho je výsledkem i menší uhlíková stopa a snížení emisí jemných částic o 90 %.

Motor ECO-G100 je vyzkoušená technologie, kterou Dacia ovládá již 14 let. Jedná se o originální technologii z výroby založenou na zkušenostech skupiny Renault, která je stejně robustní a spolehlivá jako benzinový motor.

Již od fáze návrhu je motor navržen pro provoz na LPG. Nádrž na LPG je umístěna na místě rezervního kola, aniž by byla dotčena benzínová nádrž nebo zavazadlový prostor. Stejně jako na všechny ostatní vozy v nabídce se na vozy s pohonem na LPG vztahuje záruka 3 roky nebo 100 000 km.

Vozidlo s dvoupalivovým motorem na benzin a LPG může jezdit na benzin nebo LPG. Obě nádrže jsou oddělené a každá má objem až 50 litrů (v závislosti na modelu). Obsluha je jednoduchá: přepínání z benzínu na LPG nebo naopak se provádí buď ručně na žádost řidiče, nebo automaticky přepnutím na benzín, když je nádrž na LPG prázdná.

Motorizace ECO-G100 nabízí tak rekordní dojezd až 1 500 km (V cyklu WLTP. Skutečný dojezd se ale samozřejmě může lišit v závislosti na modelu, stavu vozidla a stylu jízdy řidiče.).

Zdroj: Renault Česká republika

Zdroj foto: Renault Česká republika, Jan Švéda

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code