Hyundai IONIQ 9 bude největší elektrické SUV značky

Největší SUC značky, model IONIQ 9, byl symbolicky odhalen v ikonické budově Goldstein House v Los Angeles, slavném příkladu moderní architektury z poloviny 20. století. IONIQ 9 navazuje na modely IONIQ 5 a IONIQ 6, které se mohou mimo jiné chlubit vítězstvími v anketě World Car of the Year 2022 a 2023.

IONIQ 9 je srovnatelný s příbuznou Kia EV9, kterou jsme pro vás nedávno otestovali. Je tedy novou nabídkou pro zákazníky, kteří hledají elektromobil se třemi řadami sedadel pro přepravu až sedmi cestujících. Poskytuje velký vnitřní prostor a rozsáhlou výbavu.

Interiér

IONIQ 9 nabízí rozměrný vnitřní prostor s velkou nabídkou místa ve druhé i třetí řadě sedadel. Vnitřní design charakterizují eliptické prvky a odstíny, vytvářející atmosféru připomínající luxusní salonek v záplavě přirozeného světla z panoramatického střešního okna.

Plochá podlaha umožňuje šestimístné nebo sedmimístné uspořádání. U relaxačních sedadel v první a druhé řadě lze v širokém rozsahu měnit sklon opěradla a pro optimální komfort mají cestující k dispozici také opěrky nohou. V závislosti na konfiguraci tak mohou při nabíjení až čtyři osoby odpočívat v maximálním pohodlí. Celkový prostor pro nohy ve druhé a třetí řadě činí 205 cm a příjemné pocity posiluje také nadprůměrná výška stropu.

Relaxační sedadla v první i druhé řadě modelu IONIQ 9 disponují jako první v nabídce značky Hyundai systémem dynamické péče o tělo DBC (Dynamic Body Care)[1] včetně funkce dynamické dotykové masáže DTM (Dynamic Touch Massage). Tento systém stimuluje prokrvení tkání a krevní oběh pomocí tlaku a vibrací, a snižuje tak únavu při dlouhých jízdách.

IONIQ 9 také přichází s otočnými sedadly ve druhé řadě, která umožňují cestujícím ve druhé a třetí řadě sedět naproti sobě, pokud vůz stojí. Tato variabilní konfigurace zlepšuje interakci a komunikaci mezi cestujícími, a rozšiřuje tak možnosti, jak si užívat jedinečný vnitřní prostor vozu.

Posuvná středová konzola Universal Island 2.0 v interiéru poskytuje mimořádně velký odkládací prostor, současně však umožňuje i volný průchod mezi sedadly v první řadě. Výsledkem je ještě větší praktičnost a snadný pohyb uvnitř vozu. Konzolu lze posouvat v rozsahu až 190 mm a ve dvou směrech nastavitelnou loketní opěrku je možné odklopit zepředu i zezadu, což umožňuje snadný přístup i cestujícím ve druhé řadě. Konzola poskytuje v horní schránce 5,6 litru odkládacího prostoru, ve spodní výsuvné přihrádce pak 12,6 litru.

Se zcela sklopenými sedadly ve třetí řadě má zavazadlový prostor objem až 1323 litrů, i se všemi třemi řadami sedadel ve vzpřímené poloze však IONIQ 9 stále nabídne až 620 litrů nákladového prostoru.[2] V přídi je navíc umístěn menší odkládací prostor s maximálním objemem 88 litrů u verzí s pohonem zadních kol a 52 litrů u variant s pohonem všech kol.

Při výběru materiálů pro IONIQ 9 byl kladen důraz na udržitelnost. Patří mezi ně ekologicky zpracovaná kůže[3], tkaniny z recyklovaného plastu PET, vlněná tkanina, povrchové úpravy z bio TPO/PU, tkanina z bio PET/semiše a bio lak. Při výrobě je používán také lak obsahující recyklovaný odpad z vyřazených pneumatik. Futuristickou atmosféru interiéru dotváří panoramatický zakřivený displej[4], „plovoucí“ přístrojová deska, štíhlé výdechy ventilace a dekorativní osvětlení vnitřního prostoru.

Aerodynamický design

IONIQ 9 svým exteriérem odráží snahu značky Hyundai kombinovat aerodynamické inovace s futuristickým designem. Design přídě se vyznačuje parametrickými pixely integrovanými do LED světlometů i spodní části přední partie.

Silueta modelu IONIQ 9 je určena linií střechy, vytvářející aerodynamický profil. Ten přispívá k nízkému součiniteli aerodynamického odporu vzduchu pouhých cx = 0,259[5] u verzí vybavených digitálními vnějšími zpětnými zrcátky.

K efektivnímu využívání energie přispívá také usměrňování vzdušného proudění pod karoserií spolu s nižším valivým odporem pneumatik. Poprvé byl s ohledem na co nejvyšší hospodárnost použit nový systém aktivních vzduchových klapek AAF (Active Air Flap). Mezi další řešení pro optimalizaci aerodynamiky patří prostorově tvarovaný kryt podvozku, aerodynamický design kol a skrytá anténa.

IONIQ 9 překvapí vnitřním prostorem díky nejdelšímu rozvoru náprav ze všech modelů značky Hyundai – 3130 mm. Zakončení karoserie má připomínat záď lodi. Přebírá motiv jemně integrovaných pixelů a současně přispívá k aerodynamickým vlastnostem modelu.

IONIQ 9 se vyznačuje také tím, že jako první model značky nemá klasickou střešní anténu, jejíž funkce byly rozděleny mezi kryt čelního okna (pro GPS a satelitní rozhlasové vysílání), přístrojovou desku (pro služby konektivity) a sklo ve víku zavazadlového prostoru (pro příjem rozhlasového vysílání FM/AM a digitálního multimediálního vysílání).

Vnější osvětlení svým stylem navazuje na ostatní modely Hyundai s elektrickým pohonem a vyznačuje se pro modely IONIQ charakteristickými světlomety s parametrickými pixely. Projektorové světlomety s motivem malých kostek jsou doplněny inteligentním matrix systémem předního osvětlení s automatickým vykrýváním dálkových světel (IFS), který za tmy vylepšuje viditelnost, zvyšuje bezpečnost jízdy a současně zabraňuje oslňování řidičů vpředu. Na zádi jsou umístěny sdružené svítilny kompletně vybavené LED diodami. Viditelnost vylepšuje nepřímé osvětlení vnějších klik dveří.

Kola jsou nabízená v rozmanitých variantách. Kromě standardních 19“ kol budou mít zákazníci možnost zvolit i kola s průměrem 20“ nebo 21“, jimiž si svůj vůz mohou ještě více individualizovat. Na vrcholu nabídky stojí 21“ kola Calligraphy.

K dispozici bude 16 barev karoserie, včetně nových odstínů Celadon Gray Matte, Celadon Gray Metallic, Ionosphere Green Pearl, Sunset Brown Pearl a Cosmic. Mezi ostatní nabízené exteriérové laky patří Serenity White Pearl, Abyss Black Pearl, Nocturne Gray Metallic, Nocturne Gray Matte, Biophilic Blue Pearl a Gravity Gold Matte. Barevné varianty interiéru zahrnují odstín Obsidian Black a tři další jedinečné dvoubarevné kombinace interiéru (podrobné informace naleznete v tabulce s technickými údaji).

Zdokonalená elektronika pohonu

Základem modelu IONIQ 9 je platforma E-GMP značky Hyundai, která zahrnuje vylepšený systém výkonové elektroniky, optimalizovaný převod pro zdolávání strmých stoupání a použití dvoustupňového invertoru, který zvyšuje hospodárnost.

Kompletně zapouzdřený systém výkonové elektroniky pomáhá snižovat hlučnost elektrického pohonu, zatímco přenos aerodynamického hluku, vibrací a hluku od podvozku do interiéru tlumí zdokonalená zvukově izolační vrstvená skla, trojité těsnění a použití nově koncipované výztuhy v oblasti A sloupků.

Platforma E-GMP se může pochlubit vysokonapěťovou sadou akumulátorů s vysokou kapacitou, která prodlužuje dojezd na jedno nabití. Zároveň umožňuje vytvořit plochou podlahu, čímž přispívá ke zvětšení zavazadlového prostoru. Robustní skelet karoserie byl optimalizován z hlediska pohlcování a rozptylu nárazové energie tak, aby byla zajištěna nejvyšší možná úroveň odolnosti a pasivní bezpečnosti.

IONIQ 9 je prvním modelem značky vybaveným hliníkovými blatníky a zadními bočními panely, které přispívají k lehké konstrukci karoserie, a tím k vyšší úspornosti. Nový systém aktivních vzduchových klapek AAF vylepšuje aerodynamiku možností uzavření otvorů, které v některých režimech přivádějí vzduch pro chlazení, a spolu s hladkými panely karoserie přispívá i ke zlepšení vzhledu.

Velké SUV také zavádí nový systém zavírání dveří, využívající speciální závěsy s mechanismem umožňujícím jejich mírné přizvednutí, což přispívá k přesnějším pohybům a minimalizaci spár v karoserii. Nově vyvinuté je rovněž elektrické odjišťování přední kapoty, které nejenže vylepšuje design, ale také zvyšuje bezpečnost a produktovou kvalitu.

Velká sada akumulátorů

Vysokonapěťová sada lithium-iontových akumulátorů (NCM) je uložena pod podlahou a nabízí kapacitu 110,3 kWh. IONIQ 9 dosáhne podle předběžných údajů dle metodiky WLTP dojezdu až 620 km na jedno nabití a spotřeby elektrické energie 19,4 kWh/100 km u verze s pohonem zadních kol a 19“ koly[6].

IONIQ 9 lze nabít z 10 na 80 % kapacity za 24 minut pomocí nabíječky s výkonem 350 kW.

Verze s dlouhým dojezdem a pohonem zadních kol je vybavena zadním elektromotorem o výkonu 160 kW. Varianta s dlouhým dojezdem a pohonem všech kol navíc disponuje předním elektromotorem o výkonu 70 kW, zatímco verze Performance s pohonem všech kol se může pochlubit elektromotory o výkonu 160 kW jak na přední, tak na zadní nápravě[7].

Verze Performance[8] dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy, zatímco standardní verze pohonem všech kol[9] to zvládne za 6,7 sekundy a varianta s pohonem zadních kol[10] za 9,4 sekundy. Pokud jde o pružné zrychlení, například při předjíždění pomalejších vozidel, verze Performance se rozjede z 80 na 120 km/h za 3,4 sekundy, standardní varianta s pohonem všech kol za 4,8 sekundy a verze s pohonem zadní nápravy za 6,8 sekundy.

Praktické technologie

Značka Hyundai nabízí například zdokonalený plánovač tras pro elektromobily, komplexní informování o spotřebě energie a další chytrá vylepšení.

IONIQ 9 zobrazuje stav nabití zelenými body na volantu které řidiče nepřetržitě informují o zbývající zásobě elektrické energie. Nový model je vybaven systémem hlasového ovládání s umělou inteligencí Hyundai AI Assistant, který se podobá domácím virtuálním asistentům. Řidič tento systém aktivuje tlačítkem a jeho stav zobrazují bodové ukazatele, což usnadňuje používání (hlasové ovládání Hyundai AI v současné době nepodporuje český jazyk).

Hyundai zavádí i novou službu FoD (Features on Demand), která slouží k aktivaci doplňkových funkcí na vyžádání. Tato jedinečná funkce umožňuje zákazníkům další individualizaci vozu digitálními vylepšeními, která si mohou pořídit v online obchodě. Produkty FoD nabízejí třeba různá dynamická osvětlení při otevření nebo zavření dveří či možnost streamování přes Amazon Music a Soundcloud. Různé motivy zobrazení zase umožňují individualizaci displeje sdružených přístrojů nebo obrazovku integrovaného navigačního a zábavného systému.

Hyundai nabízí se zcela novým modelem IONIQ 9 nejnovější verzi svých vylepšených služeb Bluelink® pro online propojený automobil. Široké portfolio funkcí a služeb umožňuje zákazníkům ovládat jejich vůz pomocí chytrého telefonu nebo hlasových povelů. Tyto služby také pomáhají uživatelům vyhledat a naplánovat nejlepší trasu do cíle zahrnující nabíjecí stanice a další. Aktualizace softwaru OTA (Over-the-Air) umožňují bezdrátovou aktualizaci vybraných řídicích jednotek vozu. IONIQ 9 je též vybaven funkcí digitálního klíče na základě bezdrátové komunikační technologie NFC + UWB nebo rychlou bezdrátovou nabíječkou s pryžovým povrchem, který zabraňuje pohybu zařízení za jízdy, a chladicím ventilátorem, který snižuje teplotu nabíjeného přístroje.

Aktualizace softwaru OTA (Over-the-Air) umožňují bezdrátovou aktualizaci řídicích jednotek vozu. IONIQ 9 je též vybaven funkcí digitálního klíčku na základě bezdrátové komunikační technologie NFC nebo rychlou bezdrátovou nabíječkou s pryžovým povrchem, který zabraňuje pohybu zařízení za jízdy, a chladicím ventilátorem, který snižuje teplotu nabíjeného přístroje.

100W vstupy USB-C jsou k dispozici cestujícím v první, druhé i třetí řadě sedadel. Na rozdíl od tradičních USB vstupů napájených z 12V akumulátoru přivádí IONIQ 9 elektrickou energii přímo z vysokonapěťové sady akumulátorů pro nepřetržité používání. Tento inovativní koncept byl rozšířen i na funkci oboustranného nabíjení V2L (Vehicle-to-Load). Ze zásuvky V2L v zavazadlovém prostoru mohou uživatelé napájet či nabíjet elektrická zařízení a spotřebiče jako ze standardní zásuvky.

Klimatizační soustava modelu IONIQ 9 nabízí funkci nezávislé klimatizace zadní části interiéru, která byla optimalizována pro rekreační aktivity, například kempování. Tento systém poskytuje komfort cestujícím vzadu a snižuje zbytečnou spotřebu elektrické energie nezávislým řízením zón vpředu a vzadu. Vůz je také vybaven štíhlými stropními výdechy ventilace, které fungují v součinnosti s paketem panoramatického střešního okna.

Nové elektrické SUV se třemi řadami sedadel je v několika schránkách vybaveno také sterilizačním zařízením UV-C, které dezinfikuje drobné předměty, jakými jsou mobilní telefony, peněženky nebo ochranné roušky. Funkce byla vyvinuta s ohledem na požadavky zákazníků, jejichž prioritou je zdraví a hygiena uvnitř vozu.

Informační a zábavní systém zahrnuje 12,3“ přístrojový panel a 12,3“ integrovaný displej, které jsou součástí panoramatického zakřiveného displeje. Standardní audiosystém má osm reproduktorů, na přání se dodává prémiový systém BOSE se 14 reproduktory, který podporuje 5.1kanálový prostorový zvuk, bezdrátové aktualizace a vyspělé funkce BOSE. Systém zahrnuje také funkci e-ASD (e-Active Sound Design), která prostřednictvím audiosystému vytváří zvukový doprovod jízdy.

Bezpečnostní funkce

Vyztužený skelet karoserie zajišťuje maximální bezpečnost sady akumulátorů účinným rozváděním nárazové energie a zachováním neporušené nosné konstrukce i při těžkých dopravních nehodách. Ochranu cestujících ve třetí řadě v případě kolize významně zvyšují také standardně dodávané bezpečnostní pásy s předpínači a omezovači síly, které zabraňují nárazu hlavy do sedadel druhé řady a minimalizují riziko poranění hlavy a krku. Vůz je také vybaven 10 airbagy, které posouvají bezpečnost na ještě vyšší úroveň.

IONIQ 9 disponuje nejmodernějšími vyspělými asistenčními systémy Hyundai ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), které zvyšují bezpečnost jízdy předcházením nehodám a usnadňováním řízení. Mezi tyto systémy patří mimo jiné Autonomní nouzové brzdění FCA 2 (Forward Collision-Avoidance Assist 2), Asistent pro vedení vozu v jízdních pruzích LKA (Lane Keeping Assist), Aktivní sledování mrtvého úhlu BCA (Blind-Spot Collision-Avoidance Assist), asistent upozorňující na nebezpečí při vystupování SEW (Safe Exit Warning), Asistent pro bezpečné opuštění vozu SEA (Safe Exit Assist), Upozornění na cestující vzadu ROA (Rear Occupant Alert), Inteligentní omezovač rychlosti ISLA (Intelligent Speed Limit Assist), asistent pro rozpoznávání únavy řidiče DAW (Driver Attention Warning), Kamerové sledování mrtvého úhlu BVM (Blind-spot View Monitor), asistent pro přepínání dálkových světel HBA (High Beam Assist), Aktivní upozornění na projíždějící vozidla při couvání  RCCA (Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist) a senzory vzdálenosti od překážek PDW (Parking Distance Warning).

Ovládání

K intuitivnímu ovládání a optimálnímu využití prostoru přispívá začlenění tlačítka pro spuštění systémů vozu do páčky na sloupku řízení, která slouží k elektronickému ovládání převodovky. Řidič přitom při zařazení zpětného chodu dostává haptickou zpětnou vazbu. Systém nabízí také pohotovější reakce. Vylepšena byla rovněž brzdová soustava, která poskytuje mimořádně vysoký brzdný výkon a účinnost.

Úroveň jízdních vlastností elektrického SUV zvyšují funkce jako dynamické rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola, které vylepšuje ovladatelnost, nebo stabilizace vozu při bočním větru, jež zajišťuje směrovou stabilitu ve vyšších rychlostech. IONIQ 9 je rovněž vybaven terénním protiprokluzovým systémem pro nerovný povrch a režimem Auto Terrain[11], který pomocí umělé inteligence rozpoznává povrch cesty a vybírá optimální jízdní režim.

Podvozek byl zkonstruován specificky pro zcela elektrické SUV. Přední kola mají víceprvkové zavěšení doplněné o vzpěry MacPherson, vzadu je víceprvková náprava. Výbava zahrnuje tlumiče s automatickým udržováním světlé výšky, které zvyšuje komfort, a hydraulická ložiska minimalizující přenos vibrací od podvozku.

IONIQ 9 je také konkurenceschopným tažným vozem. V režimu pro jízdu s přívěsem automaticky detekuje hmotnost přívěsu a podle ní přizpůsobí předpokládaný dojezd. Tato funkce udržuje rozdělování točivého momentu mezi přední a zadní nápravu v neměnném poměru 50:50, aby byly zajištěny optimální provozní vlastnosti. Evropské verze modelu IONIQ 9 budou mít nejvyšší přípustnou hmotnost přívěsu až 2500 kg.

Na vybraných trzích budou tradiční skleněná zrcátka nahrazena digitálními vnějšími zpětnými zrcátky. Digitální zrcátka zobrazují situaci po stranách a vzadu na sedmipalcovém monitoru OLED. Systém nabízí funkci zmenšení zobrazení při couvání, vodicí linie pro manévrování a pomocnou linii pro změnu jízdního pruhu. Systém poskytuje bezpečné, širokoúhlé zobrazování situace vzadu dokonce i za nepříznivých podmínek a současně zlepšuje aerodynamické vlastnosti vozu. Z praktických zkušeností ale lze uvést, že je třeba si na ně zvyknout a ne všem asi budou vyhovovat (poznámka redakce).

Konstrukce modelu IONIQ 9 minimalizuje hladinu hluku od podvozku díky použití pneumatik pohlcujících hluk. To minimalizuje jejich rezonanci, zatímco výztuhy nosného skeletu karoserie zvyšují tuhost a snižují nízkofrekvenční hluk při jízdě na silnicích s nerovným povrchem. Vůz je také vybaven systémem ANC-R (Active Noise Control-Road), který umožňuje další potlačení zvuků od podvozku.

Zahájení prodeje v roce 2025

Prodej modelu IONIQ 9 v Koreji a USA bude zahájen v první polovině roku 2025 a postupně budou následovat další trhy v Evropě a ostatních regionech. Český ceník bude oznámen na konci prvního kvartálu roku 2025, první vozy si budou čeští zákazníci přebírat zhruba v polovině roku.

Technické údaje modelu Hyundai IONIQ 9
Technické údaje Hyundai IONIQ 9
Vnější rozměry Délka 5060 mm
Šířka 1980 mm
Výška 1790 mm
Rozvor náprav 3130 mm
Kapacita vysokonapěťové sady akumulátorů 110,3 kWh
Nejvyšší výkon a točivý moment elektromotorů Standardní verze Pohon zadních kol až 160 kW vzadu (350 Nm)
Pohon všech kol až 70 kW vpředu (255 Nm) / 160 kW vzadu (350 Nm)
Performance Pohon všech kol až 160 kW vpředu (350 Nm) / 160 kW vzadu (350 Nm)
Zrychlení z 0 na 100 km/h Performance Pohon všech kol 5,2 s (s 21“ koly)
Nejvyšší rychlost Standardní verze Pohon všech kol 200 km/h
Performance Pohon všech kol
Rychlé nabíjení z 10 na 80 % 24 minut na nabíječce s nabíjecím výkonem 350 kW za optimálních podmínek
Pneumatiky 255/60 R19 (19“ kola), 275/50 R20 (20“ kola), 285/45 R21 (21“ kola)
Maximální dojezd (předběžný údaj podle metodiky WLTP) 620 km (standardní verze s pohonem zadních kol a 19“ koly)
Barvy karoserie NOVÉ: Celadon Gray Matte/Metallic, Ionosphere Green Pearl, Sunset Brown Pearl

TAKÉ: Abyss Black Pearl, Serenity White Pearl, Nocturne Gray Matte/Metallic, Gravity Gold Matte, a Biophilic Blue Pearl

Barvy interiéru Obsidian Black, Obsidian Black + Dove Gray (dvoubarevná kombinace), Dark Teal + Dove Gray (dvoubarevná kombinace), a Dark Wine + Dove Gray (dvoubarevná kombinace)

* Údaje o spotřebě elektrické energie nejsou finální. Prozatím používejte pouze výše uvedené předběžné údaje. Technické údaje a prvky výbavy se mohou lišit v závislosti na zemi, resp. regionu a mohou se změnit bez předchozího oznámení.

 

[1] K dispozici pouze na korejském trhu

[2] Podle normy SAE

[3] K dispozici pouze na vybraných trzích

[4] Rozměry se mohou lišit v závislosti na trhu

[5] S 19“ koly

[6] Maximální dojezd na jedno nabití 335 mil (539 km)[6] (předběžný údaj podle metodiky EPA) a spotřeba elektrické energie 97 MPGe (předběžný údaj podle metodiky EPA; ekvivalent spotřeby benzinu 2,42 l/100 km) u verze s pohonem zadních kol, dlouhým dojezdem a 19“ koly

[7] Skutečné výkony elektromotorů se mohou lišit v závislosti na podmínkách

[8] Varianta Performance s pohonem všech kol vybavená 21“ koly / zrychlení z 0 na 60 mil/h (97 km/h) za 4,9 sekundy

[9] Varianta s dlouhým dojezdem a pohonem všech kol vybavená 19“ koly / zrychlení z 0 na 60 mil/h (97 km/h) za 6,2 sekundy

[10] Varianta s dlouhým dojezdem a pohonem zadních kol vybavená 19“ koly / zrychlení z 0 na 60 mil/h (97 km/h) za 8,4 sekundy

[11] K dispozici pouze na vybraných trzích

Zdroj: Hyundai Motor Czech

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code