Citroeny C4 a C4 X dostaly hybridní pohon a snížily spotřebu

Snaha o dosažení co nejlepší ekonomiky provozu, je jedním ze stálých cílů každého výrobce automobilů. Úspěšnost této snahy je z největší části podmíněna volbou pohonné jednotky a jejími parametry. V průběhu uplynulé doby se zlepšovala neustále účinnost motorů a vedle toho je ambice využít maximálně výkon motoru.

Ten se totiž využívá k pohonu vozu jen z části. Určitý podíl výkonu totiž sice poslouží k akceleraci a jízdě vozu, následně je ale zmařen při brzdění. Část paliva je také spotřebována při udržování chodu motoru v optimálním pásmu, přestože k pohonu není potřeba, například při jízdě z kopce.

Řešenim, jak využít tuto energii, je použít v pohonné soustavě jednotku, která energii vyrobenou spalovacím motorem v případě jejího nevyužití dokáže přeměnit na elektrickou energii, kterou lze uložit v baterii a následně použít k pohonu.

Jedním z takových řešení, dá se říci nejjednodušším, je mild-hybridní pohon, někdy označovaný také jako 48V hybrid.  Tvoří ho generátor elektrické energie, schopný pracovat i jako elektromotor, spalovací motor a 48V baterie, která se dobíjí během určitých fází jízdy. Oba dva motory, elektrický a spalovací, pracují společně nebo odděleně, automaticky, plynule a bez zásahu řidiče. A při prudké akceleraci dodává elektromotor dalších 9 kW (přibližně 12 k), což zajišťuje, že jízda je díky dynamickému zrychlování vždy pohodlná.

Toto řešení nyní použil Citroen u svých modelů C4 a C4X, kde pohonnou soustavu tvoří tříválcový benzinový motor nové generace o výkonu 136 k (100 kW), speciálně navržený pro tento nový hybridní systém a spojený s novou elektrifikovanou dvouspojkovou převodovkou ë-DCS6, jejíž součástí je elektromotor ë-Motor o výkonu 21 kW vyráběný ve Francii a 48V baterie. Pro tuto soustavu používá označení Hybrid 136.

Hybrid 136 nabízí jednoduchý a plynulý provoz, bez nutnosti dobíjení. Výsledný efekt by měl podle výrobce znamenat sníženou spotřebou paliva a emisí o téměř 20 % ve srovnání s ekvivalentní benzínovou verzí. Vůz by také měl být schopen absolvovat až 50 % jízd po městě v elektrickém režimu.

Ve srovnání s běžně používaným benzínovým motorem PureTech 130 EAT8 by měla technologie Hybrid 48V optimalizovat výkon a spotřebu paliva vozů C4 a C4 X tak, že průměrná úspora paliva by měla činit 1 l/100 km (tj. 20 %) . V městských podmínkách by průměrná úspora paliva měla dosahovat téměř 30 %.

© Maison Vignaux @ Continental Productions
POPIS NOVÉ technologie HYBRID 48V
  • Benzínový motor 1.2 PureTech nové generace, vyvinutý speciálně pro hybridizaci (40 % dílů je nových), se 3 válci a objemem 1 199 cm3, výkonem 136 k (100 kW) při 5 500 ot/min a točivým momentem 230 Nm při 1 750 ot/min. K jeho výkonu a robustnosti přispívá turbodmychadlo s proměnnou geometrií a rozvodový řetěz. Motor splňující normu Euro 6.4 a pracující v Millerově cyklu má lepší tepelnou účinnost spalování, která snižuje emise CO2.
  • Synchronní elektromotor s permanentními magnety, který je schopen vyvinout špičkový výkon 21 kW (28 k) a točivý moment 55 Nm. Zajišťuje elektrický pohon modelů C4 a C4 X při nízkých požadavcích na točivý moment, při nízkých rychlostech, při manévrování nebo zpomalování a pomáhá spalovacímu motoru při rozjezdu. Při zpomalování funguje také jako generátor, který dobíjí baterii, a zároveň tak snižuje opotřebení brzd.
  • Řemenový startér, napájený 48 V, pro rychlé a pohotové nastartování spalovacího motoru.
  • Nová elektrifikovaná převodovka ë-DCS6, šestistupňová dvouspojková převodovka umožňující změnu převodu bez přerušení točivého momentu, která je rovněž navržená speciálně pro hybridní technologii. Řazení je kratší a jízda je pohodlnější. Ve skříni převodovky je umístěn také elektromotor, měnič a řídicí jednotka, což optimalizuje prostor pod kapotou.
  • 48 V lithium-iontová baterie s dostupnou kapacitou 432 Wh je instalována pod levým předním sedadlem, takže nijak neomezuje objem zavazadlového prostoru ani kabiny.
  • Díky měniči napětí se navíc část elektřiny vyráběné 48V elektromotorem mění na 12 V pro napájení výbavy vozu, takže ve voze existují dvě oddělené elektrické sítě.

Modely C4 a C4 X byly uvedeny na trh v roce 2021, resp. 2023, jsou dva rodinné hatchbacky, kombinující prvky hatchbacku, kupé i fastbacku. Jen v Evropě se jich v roce 2023 prodalo 58 740, resp. 11 350 kusů. V Evropě tvoří elektrické verze 25 % prodejů modelu C4 a 35 % prodejů modelu C4 X.

Tato verze Hybrid 136 je k dispozici za cenu již od 529 900 Kč v případě C4 a 554 900 Kč v případě C4 X.

 

Zdroj: Citroen, C Automobil Import

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code