Test Peugeot 3008 GT Hybrid 136 e-DCS6. Elegantní a pohodlný fastback

Peugeot 3008 začínal jako model víceúčelové kategorie MPV. Postupem času se přetransformoval do SUV a poslední transmutace ho proměnila v SUV typu fastback, za kterým se ohlédne mnohý z kolemjdoucích.

Exteriér

Modely Peugeotu mají nyní, ve srovnání s počátkem tohoto tisíciletí, svůj charakter a eleganci. Designérům se podařilo vymanit se ze zvláštních oblin, plných nelogických a nehezkých tvarů a nynější generace Peugeotů má jasný a hlavně pohledný styl.

Najdete zde všech charakteristické prvky, které dělají Peugeot Peugeotem, včetně těch dominantních, jako jsou světlomety a elegantní přední maska, jakoby postupně vystupující z ostatních ploch. Je do ní zabudovaný nový světelný podpis a díky postupně odstíněné barvě karoserie není maska jasně ohraničená. Nad maskou chladiče je tenký pás obepínající celou přední část, do kterého jsou začleněny ultrakompaktní světlomety.

Světelný podpis značky ve tvaru tří drápů zůstává zachován, ale zcela se změnilo zpracování světlometů. Ty jsou u všech verzí vybaveny LED diodami. Verze 3008 GT je standardně vybaven novou technologií Peugeot Pixel LED, která automaticky přizpůsobuje paprsek světlometů podmínkám na silnici a udržuje optimální osvětlení, aniž by oslňovala ostatní účastníky silničního provozu.

Díky aerodynamické siluetě má vůz nízký koeficient odporu vzduchu Cx 0,28. Rozměry vozu jsou – délka: 454 cm, šířka: 189 cm, výška: 164 cm. To z něj činí jedno z nejkompaktnějších 100% elektrických SUV v segmentu C.

Interiér

Vůz má velmi prostorný Interiér pro čtyři až pět cestujících. Ve výbavě GT disponuje takovými vychytávkami, jako jsou vyhřívaná sedadla přední i zadní. Přední sedadla mají dokonce osm masážních režimů, které zpříjemňují jak řidiči, tak cestujícímu vepředu jízdu na delší trase a uvolňují ztuhlé a partie zad. Jak už dneska bývá zvykem, digitální panel před řidičem je v tomto případě jednolitý a průběžný.

Díky i-Cockpitu, kdy volant je umístěný níž, má rovnou horní část a přístrojový panel je nad volantem, ušetří výrobce za head-up displej protože údaje, které řidič vidí před sebou jsou skoro tak vysoko, jako kdyby se promítaly na sklo. Řidič tak nemusí sklápět tolik oči, jako kdyby přístroje byly v klasické kapličce, do které by se koukal skrz volant.

Na volantu je ovládání tempomatu a médií včetně telefonu. Je to řešeno něčím, co je mezi dotykovými plochami a tlačítky. V podstatě se jedná o jednolitou destičku, která ale mechanicky procvakává jednotlivé funkce.

Hlavní přístrojový panel je doplněn pomocným panelem, na kterém je možnost vybrat si ze základních okruhů, které chceme upravovat, od klimatizace přes média, až po nastavení pro samotného vozu. Zde si můžeme upravit rozložení a obsah displejů, barevný ambientní odstín a takové vychytávky, jako je animace zpětných zrcátek při nastupování a vystupování do vozu. Najdeme zde ale i důležité tlačítko pro vypnutí funkce Start/stop, které tak nemusíme hledat nikde složitě v menu.

Horní část přístrojové desky je rovná plocha. Od střední části, čalouněné imitací šedo-černé svátky ji odděluje intarzovaný pás s kovovým efektem, na který se promítá zvolený ambientní odstín, což dává zajímavý efekt. Z tohoto pásu, který se táhne přes přístrojovou desku až do boku dveří vystupuje před spolujezdcem poměrně elegantně pouze jeden výdech klimatizace.

Klimatizace, což je asi nejčastěji, kromě médií používaná funkce, má samostatná tlačítka. Na prostředním panelu se dá jednoduše zapnout jak ohřívání předního a zadního okna, tak nastavování teploty, a hlavně uzavření vnitřního okruhu, pokud jedete za nějakým smraďochem. Divoši, nebo ti kteří se nespokojí se standardním jízdním režimem, zde najdou také tlačítko pro přepínání jízdního režimu.

Pokud by vám nestačila tlačítka na nastavování hlasitosti, nebo to chtěl ovládat spolujezdec, tak je zde i kolečkové pro ovládání hlasitosti. Posledním tlačítkem, nebo spíš páčkou, je páčka elektrické ruční brzdy. Ta v okamžiku, kdy zastavíte a chcete vystoupit z vozu, tak se zvukovým signálem přihlásí o to, abyste ji zatáhli.

Součástí zajímavě vykrojeného vysokého prostředního panelu mezi řidičem a spolujezdcem je i snížená část, ve které je několik schránek. V přední části je to poměrně velká schránka, kde jsou dvě USB zásuvky pro připojení mobilu a jedna 12 V cigaretová zásuvka, kterou můžete využít třeba pro nabíjení palubní kamery. Taky jsou tady obligátní držáky nápojů a za nimi je obrovská schránka, do které se vejdou třeba i dvě menší pet flašky. Výhodou této stránky je to, že je klimatizovaná. Takže v okamžiku, kdy si tam dáte litrové lahve s nápoji třeba na letní výlet, tak máte jistotu, že vám tam zůstanou příjemně vychlazené.

Příjemným prvkem interiéru, který je v tomto případě v tmavé kůži kombinované s šedou látkou, je střešní okno. To je dvojdílné a zasahuje až na zadní sedačky s tím, že přední část lze vyklopit a odsunout. V případě, že by na vás moc svítilo slunce, je možné zatáhnout roletku. To vše elektricky ze stropního panelu, takže to může ovládat jak řidič, tak spolujezdec vepředu.

Jak jsem říkal, na zadních sedadlech je opravdu dost místa. Zadní sedadla jsou u výbavy GT elektricky vyhřívaná, stejně jako přední. Stejně jako vepředu jsou zde dvě USB a jedna 12 voltová zásuvka pro nabíjení příslušenství, které má jiný konektor. Přestože je střecha splývavá, necítil jsem se zde stísněný ani se 190 centimetry výšky.

Prostřední část zadního opěráku je samostatně sklopitelná. A to tak, že můžete buď vyklopit pouze područku, ve které jsou dva držáky nápojů, nebo v případě, že převážíte něco delšího a ve voze jsou čtyři cestující, můžete sklopit celý prostřední díl. Můžete pak v pohodě naložit třeba 4 páry lyží a při cestě na hory ušetříte za střešní nosič nebo rakev.

V kufru o objemu 520 litrů je dost místa, které by u tohoto typu vozu člověk nečekal. Podlážka je výškově stavitelná zhruba o 10 cm, takže ve spodní poloze máte dost místa na poměrně vysoké předměty i při splývající zádi vozu. Pod podlážkou je sada na lepení a tažné zařízení, které lze jednoduše zasunout do připraveného konektoru pod zadním nárazníkem.

V případě, že zadní sedačky sklopíte, získáte prostor až 1480 litrů. Podlážku přitom můžete nastavit do horní polohy. Tím získáte rovnou nákladovou plochu a prostor pod podlážkou využít pro věci, které nechcete nechat třeba na očích anebo by mohly v kufru pobíhat jsem tam a překážet.

Šikovným prvkem jsou kolíčky v bočnicích kufru, které-když vyklopíte podlážku nahoru, abyste mohli naložit právě do prostoru mezi jednotlivými patry nějaké věci-tak udržuje podlážku zvednutou a vy tak máte volné ruce pro manipulaci s nákladem. Jak bylo řečeno, zadní část vozu je splývavá. To znamená, že vůz má lepší aerodynamiku, kterou pomáhá ještě více vylepšit aerodynamické křídlo s batmanovskýma ušima. V těchto uších jsou skryty závěsy elektricky vyklápěných pátých dveří. Co jsem chvílemi postrádal, bylo při deštivém počasí nebo když bylo na zadním okně nasněženo, byl zadní stěrač, protože při běžné rychlosti kapky vody ze zadního okna neodletěly a trochu překážely ve výhledu.

Pohon

Pohon vozu může podle preferencí zájemce obstarávat buď hybridní jednotka o výkonu 107 kW, plug-in hybridní s 143 kW, nebo dvě varianty elektromotoru o výkonu 150 nebo 175 kW. V našem případě to byla prvně jmenovaná možnost. Hybrid 136 představuje přeplňovaný 1,2litrový tříválec, s výkonem 107 kW (136 koní), doplněný elektromotorem o výkonu 15,6 kW (21 k), umístěným v šestistupňové automatické převodovce. Energii pro elektromotor obstarává 48V baterie o využitelné kapacitě 0,432 kWh.

Kombinace spalovacího motoru a elektromotoru umožňuje jezdit v některých situacích, například při popojíždění v koloně, čistě na elektřinu a šetřit tím benzín. Pokud moc netlačíte na plyn, můžete tak jet nějakou vzdálenost i při ustálené rychlosti. Skutečnost, zda jedete na benzín nebo na elektřinu pak většinou vůbec nepoznáte, pouze při větším sešlápnutí pedálu akcelerátoru se ozve bručení tříválcového motoru a můžete cítit i jeho jemné chvění. A naopak, při zpomalování a rekuperaci pak můžete slyšet bzučení elektrické jednotky.

 

Řadicí páka samozřejmě u automatu není. Nahrazuje ji již známá kolébka, která se přesunula na přístrojovou desku. Umožňuje řazení, nebo přepnutí do mechanického režimu, kdy si řidič řadí sám pomocí pák pod volantem.  To je ale funkce spíše pro fajnšmekry, nebo v případě nějaké nouzové situace. Například když se potřebujete na sněhu vyhrabat a potřebujete, aby vám převodovka nezařadila vyšší stupeň, ale potřebujete nižší stupeň s vyšším kroutícím momentem. Jinak auto řadí tak, že nepotřebujete vůbec do té jeho činnosti zasahovat. Zvládá velmi slušně i režim zpomalení, kdy bez nohy na pedálu akcelerátoru sjíždíte z kopce a auto samo dokáže brzdit podřazením na odpovídající převodový stupeň.

Auto, má slušnou spotřebu. V našem případě jsme dosáhli průměrné spotřeby 6,5 litru s tím, že zhruba třetina až polovina trasy byla po dálnici. Přitom vůz, jehož nádrž pojme 55 litrů ukazoval při převzetí dojezd 660 km. Díky úspornému režimu jsme s ním ujeli přes 700 kilometrů a ještě zůstala dostatečná rezerva na dalších téměř 100 kilometrů.

Jízdní vlastnosti

Jízdní vlastnosti tohoto vozu jsou typicky francouzské. Podvozek, uzpůsobený i pro elektrický pohon s těžkými bateriemi, je příjemně měkký a na českých silnicích poskytuje slušný komfort. Přitom neztrácí jistotu ani při dynamičtějším průjezdu zatáčkami, kdy neodskakuje ani na větších nerovnostech a karoserie se nenaklání víc, než bychom čekali.

Vyrovnat se s překážkami pomáhají i kola o velikosti 19″ nebo 20″ s designem, zlepšujícím aerodynamické vlastnosti vozu. Pro účely parkování nebo otáčení stojí za to zmínit, že nový Peugeot 3008 má nejlepší poloměr otáčení (10,6 m) ze všech 100% elektrických SUV v této kategorii.

Závěr

Nový Peugeot 3008 bezesporu obohacuje jak nabídku samotné značky, tak i škálu vozů, které máme možnost na našich silnicích potkávat. Je to pohledný kompaktní vůz, který ale nabízí slušnou porci prostoru. Při jízdě i dopřeje, pokud o to máte zájem i slušnou porci emocí od klidu a ticha při jízdě na elektřinu po adrenalin při vytočeném motoru v horských vlásenkách.

Cenová nabídka se pohybuje podle provedení od 749 000 za tento hybrid ve výbavě Allure až po 1 200 000 za silnější elektrickou verzi ve výbavě GT. Testovaný model s jednotkou Hybrid 136 a výbavě GT se pak bez příplatkové výbavy nabízí za 849 000 Kč.

Více podrobností o tomto vozu si můžete přečíst v jeho představení, které jsme zveřejnili v září 2023

 

Text a foto: Jan Švéda   

Galerie:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code