Achilovou patou elektromobilů jsou baterie. Ty ovlivňují dojezd a jejich nabíjení způsobuje nepříjemné časové ztráty. Nejen automobilky proto pracují na vývoji nových technologií, které by tyto omezení zmenšily nebo nejlépe úplně odstranily.

Na nové generaci baterií s vyšší hustotou a lepším výkonem pracuje i Toyota. Měly by výrazně prodloužit dojezd elektromobilů a zkrátit dobu nabíjení. Jejich vývoj pokročil už do fáze, kdy je možné uvažovat o sériové produkci po roce 2026.

Vysoce výkonné bipolární lithium-iontové baterie s niklovou katodou by měly podle předpokladů umožnit dojezd vozu přibližně 1100 kilometrů. Odhadovaná doba rychlého nabíjení by se přitom měla zkrátit při nabíjení z 10 na 80 procent na 20 minut. Toyota také průběžně pracuje na průlomových bateriích s pevným elektrolytem, které by se mohly ve vozech objevit v letech 2027-2028. Taková baterie by měla umožnit dojezd až 1200 kilometrů a rychlé nabíjení zvládne do 10 minut.

Baterie v autě nekončí

Výroba baterií je ekonomicky velmi náročná a zatěžuje životní prostředí. Proto je důležité využít její potenciál co nejlépe a prodloužit životní cyklus baterií co nejvíce. Aktivity Toyoty v této oblasti zahrnují vývoj bateriových technologií tak, aby baterie používané v elektrických a hybridních vozech byly účinné, měly dlouhou životnost a zákazníci si mohli být jisti jejich dlouhodobou kvalitou. Jakmile baterie přestanou být vhodné pro použití v automobilu, mohou najít další využití v automobilovém průmyslu, ale i v jiných hospodářských odvětvích.

Společně s energetickou společností JERA automobilka vybudovala první víceúčelové úložiště energie Sweep Energy Storage – zařízení vytvořené z použitých baterií pocházejících z elektricky poháněných automobilů. Tento systém umožňuje využít celou dostupnou kapacitu každé baterie bez ohledu na její výkon, spotřebu či míru opotřebení.

V zákulisí: Toyota vyvíjí baterie s dojezdem až 1200 kilometrů | Toyota Life

Společně s Tokyo Electric Power Company Holdings (TEPCO) vyvíjí Toyota stacionární úložiště energie o kapacitě 3 MWh, tvořené bateriemi získanými z hybridních a elektrických vozů Toyota, pro ukládání energie z obnovitelných zdrojů, přeměnu stejnosměrného proudu na střídavý a jeho dlouhodobé využití.