Toyota představila na tokijském autosalonu 2024 nový GR Yaris

Od uvedení modelu v roce 2020 se jen v samotné Evropě prodalo přes 18 000 těchto vozů, navíc s 99% hodnocením zákaznické spokojenosti. Většina prodaných vozů byla ve výbavě Sport. Odtud plyne rozhodnutí zaměřit se na tuto výbavu u nového modelu.

Seznam změn je natolik rozsáhlý, že ospravedlňuje označení „nový GR Yaris“. Z klíčových prvků jmenujme další úpravy špičkového přeplňovaného tříválce, nyní s ještě vyšším výkonem a točivým momentem, resp. uvedení zbrusu nové osmistupňové převodovky GAZOO Racing Direct A/T, zprostředkující bleskové sportovní řazení.

Exteriér

S ohledem na charakter vozu bude v nabídce jediná výbavová linie „Sport“, zahrnující paket chlazení s dodatečným chladičem, rozprašovačem vody pro mezichladič a upraveným sáním vzduchu.

Vnější úpravy Toyoty GR Yaris se samozřejmě neomezily na pouhé kosmetické úpravy. Základ zůstává stejný: GR Yaris je i nadále třídveřový model. Ze standardního hatchbacku jsou převzaty pouze zadní sdružené světlomety, anténa a vnější zpětná zrcátka.

Na přídi ve spodní části masky chladiče najdeme nový ocelový rastr. Boční části masky chladiče jsou rozměrnější; ve spodní části nárazníku se používá nová dělená konstrukce z důvodu levnějších oprav a výměn.

Novinkou na zádi je otvor v dolním okraji, umožňující lepší odvod vzduchu z prostoru pod vozidlem (ke snížení aerodynamického odporu), což se promítá do lepší manévrovatelnosti a stability, resp. odvodu tepla od výfukové soustavy.

Mlhové i couvací světlo se přesunulo ze spodní části nárazníku do zadních sdružených světel, kde hrozí menší riziko poškození. Podobně bylo i třetí brzdové světlo přemístěno ze zadního spoileru o něco níže do výklopné zádě, aby všechna zadní světla byla v rovině a zároveň byla snadno viditelná pro vozidla jedoucí vzadu. Přesunutím brzdového světla se zároveň usnadnily modifikace nebo uživatelské úpravy spoileru.

Společně s novým GR Yarisem se představuje nový odstín karoserie Precious Metal, který doplňuje dřívější charakteristické odstíny – červenou Karmínovou, černou Precious a bílou Čistou / perleťově bílou, používané na soutěžních speciálech týmu TOYOTA GAZOO Racing.

Nové pracoviště řidiče inspirované soutěžními vozy

Kabina Toyoty GR Yaris prodělala výrazné změny, jejichž výsledkem je kokpit s ovládacími prvky používanými v soutěžním prostředí, jako např. rozprašovač vody na mezichladič. Funkce VSC-OFF a výstražná světla se přesunuly o něco blíže k řidiči, aby na ně snadno a rychle dosáhl i pevně upoutaný soutěžními bezpečnostními pásy. Na straně spolujezdce najdeme větší přihrádku v palubní desce, aby zde bylo dost místa na další přístroje nebo monitor navigátora.

K lepšímu výhledu zpoza volantu napomohlo snížení horní hrany palubní desky o 50 mm, úprava polohy vnitřního zpětného zrcátka a naklonění ovládacího panelu o 15° směrem k řidiči.

V kapličce přístrojů je nový 12,3″ plně digitální přístrojový štít se dvěma režimy uspořádání – Normal a Sport; ve sportovním režimu se zobrazují údaje důležité při nasazení v závodních soutěžích. Uspořádání je prosté zbytečných zdobných prvků, používá čistou grafiku s přehledným a okamžitě srozumitelným předáváním informací. U provedení s automatickou převodovkou se zobrazuje i teplota převodového oleje a optická výstraha (vedle zvukového upozornění) v situacích, kdy příliš vysoké otáčky motoru nedovolují podřazení.

Úpravy se promítly i do polohy za volantem. Sedadlo se podařilo snížit o 25 mm včetně odpovídajících změn polohy volantu. Směr ovládání voliče převodovky byl upraven v souladu se zvyklostmi soutěžních vozů, tj. zatlačením páky vpřed se podřazuje, zatažením dozadu se řadí nahoru – o tento významný detail se zasadil přímo Akio Toyoda (alias „Morizo“), jezdecký mistr a předseda Toyota Motor Corporation.

Z nových prvků výbavy (mohou se lišit v závislosti na konkrétním trhu; podrobnosti budou potvrzeny později před uvedením modelu na trh) jmenujme nejnovější generaci systémů Toyota Safety Sense, navigaci a digitální klíč. Bude zde i možnost paketu, který nabídne kovaná kola, zadní a boční senzory a prémiový audiosystém JBL.

Pohon

Přeplňovaný motor Toyoty GR Yaris byl při uvedení na trh nejvýkonnějším sériově vyráběným tříválcem na světě. Nyní nabízí ještě více: výkon vzrostl o 19 koní a řidič se může opřít o dalších 30 Nm točivého momentu – maxima tak narostla z 261 koní a 360 Nm na nynějších 280 koní a 390 Nm.

Zvýšení výkonu motoru doprovázejí opatření k zajištění jeho odolnosti. Testování opět probíhalo na soutěžních okruzích a rallyových trasách, kdy motor prošel peklem japonského rallyového šampionátu a japonského seriálu vytrvalostních soutěží. Z provedených úprav jmenujme odolnější ventilový rozvod, nový materiál výfukových ventilů a navýšení tlaku vstřikování paliva systému D-4ST. Byly použity nové lehké písty s otěruvzdornými kroužky a doplněn nový senzor plnicího tlaku.

Nový model se bude nabízet v jediné specifikaci „Sport“, jejíž součástí je paket výkonného chlazení. Vozidlo je tak vybaveno novým radiátorem chladiče k posílení spolehlivosti za jízdy na plný plyn; dále byly provedeny úpravy přívodu vzduchu a rozprašovače vody na mezichladič.

Nová automatická převodovka GAZOO Racing s přímým řazením

Jednou z nejvýznamnějších změn v projektu nové Toyoty GR Yaris je nová osmistupňová převodovka GAZOO Racing Direct A/T, volitelně nabízená vedle stávající šestistupňové manuální převodovky. Při navrhování nové jednotky se Toyota zaměřila na co nejvyšší rychlost podřazování.

Zatímco běžné systémy řazení detekují pouze některé aspekty chování vozidla, jako například intenzitu zpomalování a rychlost, optimalizovaný software nové převodovky byl odladěn tak, aby sledoval používání brzd a akceleračního pedálu. Dokáže tak předvídat nutnost změny převodového stupně ještě před změnou chování vozidla, aby volba stupně odrážela záměry řidiče a lépe odpovídala způsobu ovládání v rukách profesionálních jezdců.

Díky zvýšení počtu převodových stupňů ze šesti na osm se zmenšilo odstupňování převodů a řazení v režimu D odpovídá soutěžním standardům.

Vyšší tuhost karoserie

U lehké karoserie Toyoty GR Yaris se podařilo dále zvýšit tuhost díky většímu počtu bodových svarů (plus 13 %) a širšímu použití strukturálních lepidel (nárůst o 24 %). Vůz se tak chlubí lepší stáčivou odezvou i zpětnou vazbou od řízení a zprostředkuje pocit lepšího kontaktu s vozovkou, kdy se opírá o kvality stávajícího tuhého a oceňovaného podvozku.

Podvozková platforma byla navržena speciálně pro tento vůz a zachován byl lehký a současně tuhý systém zavěšení kol – vpředu se vzpěrami McPherson, vzadu pak s dvojitými lichoběžníky a vlečenými rameny nápravy. Doplněním dalších šroubů spojujících přední tlumiče s karoserií se podařilo potlačit změny geometrie, k nimž mohlo docházet v důsledku deformace horních pouzder při sportovní jízdě. Úpravy předních i zadních pružin se promítly do optimální charakteristiky a lepšího ovládání.

Na míru je odladěný i podvozek Toyoty GR Yaris. Je nyní ještě robustnější. Odladěný systém zavěšení kol přinesl vylepšené ovládání a odolnost za vysokého zatížení, změny se dotkly i tuhosti pružin a posílení předních tlumičů.

Nový GR Yaris se na evropských trzích začne prodávat od léta 2024.

 

Zdroj: TOYOTA CENTRAL EUROPE-CZECH

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code