Test C5 X. Velký vůz v souhvězdí Citroenu
Model C5 X je manažerský vůz segmentu D s výrazným designem, představený v roce 2021, kdy se stal vlajkovou lodí značky Citroën. Navazuje na předchozí model C5, který byl ve výrobě do roku 2018, ale poptávka po něm přetrvávala. Oproti předchozímu klasickému provedení, v sobě ale spojuje hatchback s kombi a současně přidává prvky SUV. Přitom si zachovává siluetu limuzíny se zádí zformovanou jako kombi se splývavými pátými dveřmi.
Od uvedení na trh v Evropě a Číně se za první rok prodalo více než 45 000 vozů. V Evropě byl ve druhé polovině loňského roku lídrem žebříčku mainstreamových sedanů segmentu D.
Kromě zájmu zákazníků oslovil i poroty automobilových anket. Jednou z těch prestižnějších je anketa WWCOTY (Women’s World Car Of The Year – Dámské světové auto roku), ve které udělují ceny výhradně ženy, odbornice z automobilového odvětví. V kategorii „Best large car“ („Nejlepší rodinné auto“) zvítězil Citroën C5 X. Porota ocenila bezkonkurenční zážitek z pohody na palubě, prostorný interiér, jedinečnou koncepci siluety vozu na pomezí několika světů a odvážný design.
Exteriér
Jak bylo řečeno v úvodu, předchůdcem tohoto modelu byl klasický vůz v provedení sedan a kombi. C5 X je koncipován jako vůz, který v sobě kombinuje prvky nejen těchto verzí, ale najdeme v něm také rysy fastbacku a přidává i něco z terénních modelů. Je postaven na vyšším podvozku, který společně s 19´´ koly osádce poskytuje lepší rozhled. Rozvor náprav 278,5 cm dává větší prostor pro cestující v zadní části vozu. Svými vnějšími rozměry (délka 480,5 cm, šířka 186,5 cm a výška 148,5 cm) se řadí mezi klasické vozy segmentu D.
Spíše oblé tvary navazují na svého předchůdce, ale respektují i současný designový jazyk značky. Aerodynamiku zlepšuje dlouhá přední kapota a linie s delším zadním převisem. Dlouhá linie střechy je zakončena aerodynamickým horním spoilerem. Druhý lesklý černý spoiler zajišťuje přítlak a stabilitu při brzdění.
C5 X je jednoduše rozpoznatelný i v noci díky typickému světelnému podpisu ve tvaru písmene V. Tento identifikátor nových modelů značky byl poprvé představen u nové C4. Osvětlení zahrnuje LED diody již od nejnižší verze výbavy.
V České republice se C5 X nabízí v šesti barvách s pěti možnostmi dvoubarevného řešení karoserie a ve čtyřech úrovních výbavy – Feel, Feel Pack, Shine a Shine Pack.
Interiér
Stejně jako zvenku, i uvnitř najdeme prvky, které jednoznačně určují příslušnost ke značce. Variabilitu vozu rozšiřuje možnost výběru z pěti barevných variant interiéru. Dále nabízí široké možnosti výběru výbavy a doplňků. Cestující ocení příjemné prosvětlení kabiny, které přichází velkým elektricky ovládaným střešním oknem.
Přední sedadla Advanced Comfort nabízejí pohodlný posaz díky specifickému čalounění včetně měkké vrchní vrstvy. Pevné boční vedení těla zajišťuje tkanina o vysoké hustotě a strukturovaná zesílená pěna. Prostor vzadu nabízí podle výrobce výjimečné místo pro nohy, pohodlnou šířku a velkorysý prostor nad hlavou.
Místa pro nohy je dost i na zadních sedadlech, včetně dostatečné šířky v oblasti ramen a prostor nad hlavou. Ostatně, právě zde by měli cestovat ti, pro které je auto primárně určeno a kteří si mohou užít pocit prostornosti díky elektricky ovládanému oknu prosklené střechy.
Velká péče byla věnována akustice. Přední a zadní vrstvená okna zajišťují výjimečnou izolaci od vnějších rušivých vlivů.
Každodenní řízení usnadní řada dalších prvků, jako je například systém sledování mrtvého úhlu s dlouhým dosahem, Rear Cross Traffic Alert, systém, který detekuje nebezpečí za vozidlem při couvání. Dalším je Top 360 Vision, umožňující zobrazit okolí vozu na dotykovém displeji a usnadnit tak manévry s vozem, nebo hands-free přístup a startování s funkcí Proximity. Ten automaticky odemkne a zamkne dveře, když se řidič přiblíží nebo vzdálí od vozu.
Rozšířený head-up displej promítá informace důležité pro jízdu na čelní sklo přímo do zorného pole řidiče. Nastavení se provádí pomocí ovladačů na volantu, zobrazení je v barvě a podstatně větší než u klasického head-up displeje, takže řidič již nemusí spouštět oči ze silnice, aby získal potřebné informace.
Velkou výhodou je samostatný panel s ovladači klimatizace, takže pro změnu intenzity větrání nemusíte sahat do zobrazení na displeji a ztratit přehled třeba o tom, kde odbočit. Zdá se, že v případě tohoto modelu už tvůrci pochopili, že snažit se o minimalismus a nacpat vše do jednoho displeje může být pro řidiče spíše stresující než užitečné.
Prostorný je i zavazadelník navržený stejně jako u vozů kombi, s širokým hranatým otvorem, nízkou nákladovou hranou a rovnými boky. Po sklopení zadních sedadel vznikne rovná plocha, což společně s krytem zavazadelníku integrovaným do elektricky ovládaného víka pátých dveří zajišťuje snadnější nakládání.
Základní objem je 545 l, po sklopení zadního sedadla vznikne je k dispozici u verze se spalovacím motorem užitečný objem až 1640 l. U plug-in hybridu část tohoto objemu zabrala baterie, takže reálně nabízí 485 a 1580 litrů. Zadní dveře jsou opatřeny hands-free ovládáním, díky kterému ho můžete pohodlně otevřít a zavřít i s plnýma rukama.
Pohon
C5 X je k dispozici s dvěma benzínovými motory a jedním plug-in hybridním pohonem. Naftový motor, který by autu jak dělanému pro dlouhé cesty slušel, bohužel v nabídce nenajdete.
Konkrétně jde o 1.2 PureTech 130, což v terminologii výrobce znamená přeplňovaný 1,2litrový tříválcový motor s výkonem 130 koní (96 kW) a 1.6 PureTech 180. To je čtyřválcový motor s výkonem 180 koní (133 kW). Oba jsou přeplňované a výkon přenáší na přední nápravu automatická převodovka EAT8.
Testovaný vůz disponoval nejsilnější motorizací. Pohonná jednotka plug-in hybridu se skládá z čtyřválce o objemu 1,6 litru s výkonem 133 kW a elektromotoru s výkonem 81 kW. Celkový využitelný výkon ovšem není 214 kW, jak by se nabízelo prostým součtem výkonů obou motorů, ale 165 kW, což je 225 koní. Baterie má kapacitu 12,4 kWh. To umožní teoreticky ujet více než 50 km v elektrickém režimu až do rychlosti 135 km/hod.
Hendikepem je ovšem pouze 40 litrová nádrž. Výrobce totiž předpokládá, že majitel bude pravidelně dobíjet. Dobíjení dává šanci dosáhnout kombinované spotřeby něco přes 5 litrů, což je zajímavá hodnota. Dobíjení se ale vyplatí v případě, že máte možnost auto odstavit na nabíječce buď přes noc, nebo třeba v práci. Stát na delší cestě skoro dvě hodiny na nabíječce, abyste pak ujeli 50 kilometrů, není vždy možné. Reálná spotřeba vozu bez dobíjení dosahuje hodnot přes 8 litrů, což není málo a malá nádrž pak omezuje dojezd.
Dojezd a spotřebu je možné významně ovlivnit jak vlastním jízdním stylem, tak volbou jízdního režimu. Volič režimů dává na výběr mezi normálním, komfortním, ekonomickým a sportovním. Volbou režimu určujete, zda auto bude více preferovat elektrický pohon, rekuperaci, nebo zda – ve sportovním režimu – bude raději vytáčet spalovací motor do otáček, aby využil plného točivého momentu. A pokud by vám nestačil způsob, jak reaguje automat na naprogramované režimy, můžete mu sáhnout pomocí pádel pod volantem do jeho rozhodování. Většinou to ale není nutné, snad jen při jízdě z delšího kopce, kdy se vyplatí si přibrzdit motorem, ale automat se po chvíli zase chopí moci, takže to v praxi asi většinou moc neužijete.
Jízdní vlastnosti
Podvozek tohoto modelu je vybaven aktivními tlumiči Citroën Advanced Comfort s progresivními hydraulickými dorazy. Ty svým charakterem připomínají dříve používané hydropneumatické podvozky. Progresivní hydraulické dorazy s aktivně řízeným odpružením přizpůsobují tuhost tlumení jednotlivých kol reálným podmínkám na vozovce. Senzory analyzují nerovnosti vozovky a přenášejí informace do systému, který průběžně přizpůsobuje nastavení podvozku. Kromě čidel ESP je aktivní odpružení vybaveno čidly ABS a světlé výšky, které vyhodnocují pohyby karoserie a dynamiku jízdy. Řidiči nabízí ovládání aktivního odpružení hned tři režimy tlumičů.
V praxi to znamená, že vůz se dokáže po silnici pohybovat v komfortním režimu velmi plavně, prakticky bez ztráty kontaktu s vozovkou i v případě větších nerovností. Rozhodí ho jen opravdu velké a spíše kratší nerovnosti typu příčných spár nebo retardérů. Ve sportovním režimu pak dovolí řidiči větší odezvu od vozovky a přitvrzením umožní dynamičtější průjezd střídavými zatáčkami bez rozvlnění karoserie. Limitem je pak spíše poněkud měkčí řízení, které podněty do volantu spíše šetří. To ale u vozu, celým svým charakterem spíše předurčenému pohodlné jízdě, moc nevadí.
Jízdní pohodlí, definované nastavením podvozku, pak posilují sedadla Advanced Comfort a odhlučnění kabiny, které chrání před hlukem zvenčí díky vrstveným sklům předních a zadních oken.
Pohodlným řidičům nabízí C5 X také poloautonomní řízení 2. stupně. Systém Highway Driver Assist kombinuje adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go a systém udržování vozu v jízdním pruhu. Řidič již nemusí ovládat rychlost ani směr, všechny tyto funkce přebírá vůz.
Závěr
Dá se říci, že C5 X splnil očekávání, která by mohl mít od novinky člověk se zkušeností s předchozí cé pětkou. Velký vůz, který svým profilem trochu maskuje své rozměry. Vnitřní, bohatě dimenzovaný prostor ale poskytuje dost místa cestujícím na všech místech. Předurčenost k použití jako manažerského vozu s řidičem napovídá drobnost – tlačítka pro ovládání nastavení sedadla spolujezdce na jeho opěradle ze strany řidiče. To umožňuje řidiči – podle potřeb cestujícího vpravo vzadu – například posunout sedadlo dopředu, sklopit opěradlo a udělat tak mu tak maximum prostoru pro nohy na delší cestě. Kochat se pak může výhledem bohatě dimenzovaným střešním oknem, které příjemně prosvětluje prostor. Díky svému sportovnímu charakteru a například i tunelu v zadních dveřích ale vyhoví i mimo pracovní dobu při cestách na lyže.
V České republice se C5 X nabízí v šesti barvách, s pěti možnostmi dvoubarevného řešení karoserie a ve čtyřech úrovních výbavy – Feel, Feel Pack, Shine a Shine Pack.
Cenově pak model v provedení se slabším benzínovým motorem a základní výbavou dnes začíná na sumě 800 000 Kč. Plug-in hybridní verze nese v základu cenovku 1 130 000 Kč. Cena testovaného vozu v nejvyšší výbavě Shine Pack začíná na 1 280 000, díky příplatkové výbavě se dostala na konečnou částku 1 348 800 Kč. V ceně má pak, kromě výbavy, i záruku na 5 let nebo 120 000 kilometrů.
Text a foto: Jan Švéda
Galerie: