Citroen zahajuje prodej kompaktního hatchbacku C4
Citroën se při obměně své modelové řady vrací po modelech SUV C3 Aircross a SUV C5 Aircross s nabídkou kompaktního hatchbacku. Trh tohoto typu vozů představuje 1 700 000 prodaných vozů, tj. téměř 11 % celkových prodejů osobních vozů v Evropě v roce 2019.
Novým hatchbackem od Citroenu je model C4, dostupný s benzínovým nebo dieselovým motorem a také v provedení jako elektromobil ë-C4. Ten je pátým vozem na elektrický pohon, který značka zařadila v roce 2020 do prodeje. Následuje tak modely SUV C5 Aircross Hybrid, Ami, ë-Jumpy a ë-SpaceTourer.
Model C4 má Citroën v nabídce neuvěřitelně dlouhou dobu. První generace C4 z roku 1928 je zároveň i prvním kompaktním hatchbackem značky. Pohodlného a elegantního vozu se celkem prodalo 243 000 kusů.
Jeho moderní verze přichází s novým konceptem hatchbacků, který je reakcí na úspěch vozů SUV. Zvenku je karoserie rozpoznatelná díky typicky aerodynamickým plynulým tvarům a zejména novému světelnému podpisu LED ve tvaru písmene V vpředu i vzadu. Každý zákazník si bude moci nakonfigurovat svůj vůz podle vlastního vkusu, k dispozici je 31 kombinací odstínů a balíčků Packs Color u exteriéru a 6 stylů interiéru.
Exteriér
Vůz je postavený na dlouhém rozvoru (267 cm) s krátkými předními a zadními převisy. Patří mezi klasické kompaktní hatchbacky, pokud jde o rozměry: délka 456 cm, šířka 180 cm, výška 152,5 cm. Díky své zvýšené pozici v kombinaci s koly velkého průměru (69 cm) a světlou výškou 15,6 cm nabízí vyšší výhled (1,22 m). Řidič tak má větší přehled o situaci na silnici.
Přední strana se světelným podpisem ve tvaru písmene V přebírá nové estetické principy značky Citroën. Jejich předobraz se objevil u koncepčních vozů CXPerience Concept, Ami One Concept a 19_19 Concept. Poprvé byly použity u Nové C3 na začátku roku 2020. Jde o přirozený vývoj podpisu přední strany vozů Citroën: dvouúrovňové světlomety a chromované lišty, které jsou protažené po celé šířce vozu.
Zadní strana vozu tvoří široké zadní dveře, jejichž tvar usnadňuje nakládku do zavazadlového prostoru o objemu 380 l. Šikmé zadní okno, vertikální víko a jeho spojler se inspirovaly u tvaru C4 Coupé z roku 2004. Zejména u originálního zadního okna děleného na dvě části a doplněného aerodynamickým spojlerem.
Interiér
Kabina v moderním stylu je součástí programu Citroën Advanced Comfort®. Výsledkem je čistá moderní palubní deska, příjemně tvarované panely dveří, příjemné měkké materiály a sedadla, která cestující vybízejí k usednutí.
Široká horizontální přístrojová deska dává cestujícím pocit prostoru. Současně nabízí několik úložných přihrádek dotvářejících design interiéru. Zásuvka na palubní desce, Smart Pad Support Citroën™, mobilní přihrádka v konzole. Přístrojová deska se přirozeně rozšiřuje do panelů dveří a vytváří efekt obtékání. Vysoká a široká středová konzola pak posiluje reprezentativní charakter tohoto kompaktního hatchbacku. Tyto prvky známe třeba z modelů sesterské značky DS.
Volant se širokým dolním ramenem má v sobě zabudované ovladače asistenčních systémů vlevo a infotainmentu vpravo. Pod volantem jsou páčky automatické převodovky. Jsou na rozdíl od dosavadních modelů naštěstí již pevně spojené s volantem a umožňují tak okamžité řazení rychlostí bez ohledu na úhel natočení volantu.
Před řidičem je umístěn dobře čitelný digitální přístroj HD frameless s grafikou typickou pro Citroën. Ten je doplněn velkým barevným systémem promítání informací na čelní sklo (Head-up displej). Díky němu se řidič může soustředit se cestu a všechny základní potřebné informace jsou promítány čitelně a intuitivně přímo před něj. Uprostřed je v horní části palubní desky zabudovaný ultra tenký 10″ dotykový bezokrajový displej, připevněný k centrálním větrákům. Ovladače automatické dvouzónové klimatizace jsou klasicky fyzické, aby bylo nastavování okamžitě k dispozici.
Motor, převodovka
Pohon je možné vybírat mezi spalovacími motory nové generace. Jsou to benzínové Euro 6d PureTech 100k a 155k s manuální šestistupňovou nebo automatickou osmistupňovou převodovkou EAT8, nebo dieselové 110k a 130 k s manuální šestistupňovou převodovkou nebo automatickou osmistupňovou převodovkou EAT8.
Alternativou je elektromotor s výkonem 100 kW (136 k) s dojezdem 350 km. Díky němu má vůz zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,7 vteřin v režimu Sport a maximální rychlost 150 km/h. Baterie elektromotoru o výkonu 50 kWh je vysokonapěťového typu 400 V Li-Ion. Pohon má k dispozici funkci Brake, umožňující zpomalovat bez sešlápnutí brzdového pedálu a tím zvýšit dojezd. Tento systém tak umožňuje rekuperovat energii dostupnou během fáze brzdění a zpomalení. To částečně nabíjí baterii a zvyšuje dojezd. Baterie má záruku 8 let nebo 160 000 km se zbývající kapacitou 70 %.
Na veřejné nabíjecí stanici se pomocí rychlonabíječky 100 kW baterie nabíjí rychlostí 10 km/min, což je v segmentu nejlepší výsledek. 80 % nabíjení proběhne za 30 minut.
Doma se, prostřednictvím Wall Boxu 32 A¸ který lze koupit nebo pronajmout, baterie nabíjí rychlostí 10 km/min. Doba nabíjení je tak 7,5 hodiny v případě jednofázového napětí. V případě třífázového napětí s příplatkovou nabíječkou 11 kW je to 5 hodin.
Přes zásuvku 16 A se doma baterie dobije za 15 hodin. Přes standardní domácí zásuvku pak za více než 24 hodin.
Podvozek, jízdní vlastnosti
Komfort jízdy zajišťují tlumiče s progresivními hydraulickými dorazy® a sedadla Advanced Comfort. Kabina nabízí prostor pro kolena Best in Class, důmyslně rozmístěné odkládací přihrádky nebo Smart Pad Support Citroën. Komfort zvyšuje střešní okno s elektrickým ovládáním. Uživatelský komfort dále zlepšuje 20 asistenčních systémů řízení. Jedním z nich je i Highway Driver Assist, což je systém pro poloautomatické řízení 2. úrovně.
Citroën C4 i jeho elektrifikovanou verzi ë-C4 bude možné objednat v České republice od 1. února za cenu od 369 900 Kč. Elektrická verze pak startuje na 799 900 Kč. Kompletní ceníky C4 i ë-C4 již byly zveřejněny.
Zdroj: Citroen, C- automobil Import