Dacia přes pokles trhu roste
Trh nový automobilů klesl podle dostupných informací proti roku 2021 o 7,5%. Jako hlavní příčina se uvádí problémy dodavatelů, vzniklé v předchozím období, ochromeném opatřeními proti plandemii Covidu. Tyto problémy budou, podle předpokladů automobilek, pokračovat i v letošním roce. Ještě více se tak projeví rozdíly mezi automobilkami, které mají tyto vztahy vládnuté lépe, než jiné.
Mezi ty, které navzdory obecné situaci zaznamenaly v roce 2022 nárůst, patří Dacia. S prodejem 573 800 vozů a to představuje 6,8% navíc oproti roku 2021. V roce 2022 také prodala 8miliontý vůz od roku 2004, kdy značku převzal Renault.
![](https://autaprozeny.cz/wp-content/uploads/2023/01/Dacia-showroom_2.jpg)
Trocha čísel
Trhy, na kterých se prodávají vozy Dacia, se oproti roku 2021 zmenšily o 5,5 %. V roce 2022 dosáhla Dacia podílu 7,6 % prodejů retailovým zákazníkům na evropském trhu se. Tím posílila svou pozici již druhý rok po sobě, když si v roce 2021 připsala 6,2% podíl.
Ve Francii, největším trhu značky, bylo v roce 2022 zaregistrováno 130 800 osobních vozů Dacia, což představuje nárůst o 4,5 % oproti roku 2021, a to i přes pokles trhu o 7,8 %. Tento výkon posunul tržní podíl značky Dacia o jeden procentní bod na 8,6 %, čímž se značka poprvé dostala na třetí místo na trhu osobních automobilů. Na prodejích retailovým zákazníkům se Dacia podílela 15,8 % (nárůst o 1,3 bodu), což znamená, že každý šestý retailový zákazník si v roce 2022 vybral značku Dacia.
V Německu, na trhu, kterému dominují vozy segmentu C, zaznamenala Dacia svůj dosud nejsilnější výkon, když dosáhla 50% nárůstu objemu prodeje s 60 300 prodanými vozy retailovým zákazníkům a poprvé v historii se podílela na prodeji osobních vozů více než 2 % a na prodeji osobních vozů retailovým zákazníkům 5 %. Dacia předstihla některé zavedené značky a obsadila šesté místo na retailovém trhu.
Větší podíl na trhu získala Dacia také v Itálii, kde prodala 67 300 osobních automobilů, což je o 9,2 % více než v roce
2021, a to i přes pokles trhu o 9,7 %. Její podíl na trhu osobních automobilů (5,1 %) se oproti roku 2021 zvýšil o 0,9 bodu. V oblasti prodeje retailovým zákazníkům se Dacia posunula o jedno místo na čtvrtou pozici a dosáhla tržního podílu 8,3 % (nárůst o 2 body oproti roku 2021).
Ve Španělsku prodala Dacia 37 800 osobních automobilů, což je o 2,7 % více než v roce 2021, a to navzdory poklesu trhu o 5,3 %. Na prodeji osobních počítačů se podílela 4,7 %, což představuje nárůst o 0,4 bodu oproti roku 2021. V prodeji retailovým zákazníkům se Dacia umístila na čtvrtém místě a dosáhla tržního podílu 8,1 % (nárůst o 0,6 bodu oproti roku 2021).
Ve Spojeném království Dacia více než zdvojnásobila objem svých prodejů s nárůstem 55 % oproti roku 2021, a to i přes pokles trhu o 2 %. Podíl značky na retailovém trhu vzrostl z 2,0 % v roce 2021 na 3,1 %, čímž se Dacia umístila na 13. místě (nárůst o pět míst).
![](https://autaprozeny.cz/wp-content/uploads/2023/01/Dacia-showroom_1.jpg)
K dobrým výsledkům značky Dacia v roce 2022 výrazně přispěly i další trhy. V Rumunsku se značka podílela na prodeji osobních automobilů více než 30 %, což představuje nárůst o 2 body oproti roku 2021. V Portugalsku a Belgii si Dacia udržela první místo v prodeji retailovým zákazníkům.
Východní Evropa, mezi kterou počítá značka pobaltské státy, Slovensko a Česká republika, zaznamenala růst prodeje osobních automobilů o více než 30 %.
V Turecku prodala Dacia o 30 % více osobních vozů než v roce 2021 a dosáhla tržního podílu přes 6 %, což představuje nárůst o 1,1 bodu oproti roku 2021.
V rámci skupiny „Europe 5„, kterou tvoří Francie, Spojené království, Německo, Itálie a Španělsko, šest z deseti zákazníků značky Dacia nebylo dříve zákazníky skupiny Renault. Osm z deseti zákazníků značky Dacia si koupí další vozidlo skupiny Renault.
Za méně než 15 měsíců uvedla Dacia na trh čtyři nové klíčové modely, a to Sandero, Spring, Duster v roce 2021 a Jogger v roce 2022. Na konci roku 2022 začalo zavádění nové vizuální identity značky Dacia. Ta zahrnuje nové barvy a rozpoznatelný emblém Dacia Link s minimalistickými písmeny „D“ a „C“ propojenými jako články řetězu evokující robustnost a jednoduchost.
Inventura modelů
V roce 2022 se prodalo 229 500 kusů modelu Sandero (což představuje nárůst o 1,2 % oproti roku 2021). Již šestý rok po sobě byl model Sandero nejprodávanějším modelem na evropském retailovém trhu a druhým nejprodávanějším osobním automobilem v Evropě napříč všemi prodejními kanály.
![](https://autaprozeny.cz/wp-content/uploads/2022/10/Dacia-Sandero_5-1.jpg)
Stejně tak si model Duster udržel první místo na evropském retailovém trhu SUV – tuto pozici si drží od roku 2018 – a stal se druhým nejprodávanějším vozem na evropském retailovém trhu, hned za modelem Sandero. V roce 2022 se ve všech zemích prodalo 197 100 kusů (což představuje nárůst o 5,8 % oproti roku 2021) a od uvedení na trh v roce 2010 se na silnicích objevilo více než 2 miliony vozů Duster.
![Dacia Duster](https://autaprozeny.cz/wp-content/uploads/2022/05/Dacia-Duster_titulka.jpg)
V roce 2022 se prodalo 48 900 kusů plně elektrického modelu Spring (což představuje nárůst o 75 % oproti roku 2021). Od svého uvedení na trh v roce 2021 získal model Spring více než 100 000 zákazníků, z nichž tři čtvrtiny tvoří retailoví zákazníci. Model Spring patří mezi nejprodávanější elektromobily na evropském retailovém trhu.
V prvním roce prodeje se v roce 2022 prodalo 56 800 kusů modelu Jogger, čímž se tento model umístil na druhém místě mezi prodávanými vozidly segmentu C, která nejsou SUV, na evropském retailovém trhu.
![Dacia Spring](https://autaprozeny.cz/wp-content/uploads/2022/10/Dacia-Spring_6.jpg)
Každý třetí zákazník vozu Dacia a 58 % zákazníků vozu Jogger volí TCe 100 ECO-G – dvoupalivový benzinový/LPG motor, který produkuje v průměru o 10 % méně emisí CO2 (118 g CO2/km) než ekvivalentní benzinový motor a po naplnění obou nádrží vozu nabízí dojezd přes 1 000 km.
![Dacia Jogger](https://autaprozeny.cz/wp-content/uploads/2022/11/DACIA-JOGGER-Comfort-TCe-100-LPG-5-míst_3.jpg)
Část atraktivity vozů Dacia spočívá v široké nabídce výbav a motorů. Více než 70 % zákazníků si i nadále vybírá nejlépe vybavené verze. Model Spring, který přichází jako skutečná podpora elektromobility, si na retailovém trhu vybralo 93 % zákazníků, kteří si poprvé koupili elektromobil.
Výhled do budoucna
Snahou je rozšiřovat nabídku elektrifikovaných vozidel. Jogger HYBRID 140 – vůbec první hybridní vůz značky Dacia – je nejdostupnějším hybridním rodinným vozem na trhu. Jogger HYBRID 140, vybavený osvědčenou a prověřenou, vysoce výkonnou technologií Renault, je vybaven systémem automatické převodovky bez spojky a nabízí zákazníkům vyšší výkon, komfort a úspornost.
Dacia Spring s novým motorem (65 k/48 kW) ELECTRIC 65 nabízí vyšší výkon a zajišťuje lepší zrychlení a rekuperaci. Odhaluje také novou výbavu Extreme. Ve druhé polovině roku bude úroveň výbavy Extreme dostupná v celé modelové řadě a navazuje na koncept, který byl dobře přijat při uvedení modelu Jogger na trh a ztělesňuje outdoorového ducha značky Dacia.
![](https://autaprozeny.cz/wp-content/uploads/2023/01/Dacia-Spring-65.png)
Od začátku roku 2022 modernizuje Dacia svou distribuční síť v souladu s novou identitou značky. Cílem tohoto ambiciózního projektu je zvýšit viditelnost a atraktivitu prodejních míst a vytvořit funkční a flexibilní prostředí. Do konce roku 2022 bylo modernizováno již 10 % míst distribuční sítě Dacia.
Zdroj: Dacia, Renault Česká republika