Dakar 2025 skončil. Přinesl radost i zklamání
O zahájení jedné z nejznámnějších světových rallye jsme informovali počátkem ledna. Nyní, po jejím konci máme možnost se podívat na výsledky a doplnit informace o soutěžících.D
Kdybychom se nejdříve podívali na výsledky českých závodníků, největší radost měli samozřejmě kamionisti, v čele s týmem MM Technology, ve složení Martin Macík, František Tomášek a David Švanda. Na třetím místě dojel tým InstaTrade Loprais Team De Rooy FPT, který vedl jmenovec a synovec legendárního několikanásobného vítěze Dakaru Aleše Lopraise, spolu s Davidem Křípalem a Darekem Rodewaldem. Do první desítky se vešel ještě devátý tým FESH FESH TEAM, ve složení Tomáš Vrátný, Bartoloměj Boba a Jaromír Martinec.
V kategorii motocyklů jsme měli také několik zástupců. Z těch, kteří dojeli, se nejlépe umístil Dušan Drdaj z týmu Cajdašrot na sedmnáctém místě, následovaný Milanem Engelem z Orion – Moto Racing Group na 23.místě a hned za ním Jaromírem Romančíkem také z týmu Cajdašrot. Třicítku závodníků uzavřel Jan Brabec z týmu Strojrent Racing.
Nejvíce soutěžících bylo samozřejmě v kategorii automobilů, které se dále dělily podle stáří na Classsic, zvlášť jely také prototypy.
V kategorii Classic dojela na 66.místě česká ženská posádka Bára Holická a Lucie Engová z Duckar teamu na voze Citroen 2CV.
V hlavní kategorii zvítězila posádka Yazzed Al Rajhi a Timo Gottschalk z týmu Overdrive Racing na voze Toyota, na druhém místě byli Henk Lategan a Brett Cummings z týmu Toyota Gazoo Racing a na třetím pak Mattias Ekstrom a Emil Bergkvist z Ford M-Sport.
Na čtvrtém místě dojela posádka týmu Dacia Sandriders, který jsme také představili před startem závodu. Ten se jedné z nejnáročnějších soutěží v motoristickém sportu zůčastnil poprvé a hned napoprvé se jeho posádka Nasser Al-Attiyah a Édouard Boulanger celkově umístila těsně pod bednou, přičemž dosáhla i jednoho etapového vítězství.
Nasser Al-Attiyah je trojnásobným mistrem světa v rallye, když zvítězil při soutěžním debutu Sandrideru na Marocké rallye v říjnu loňského roku. Katarský jezdec vyrazil na trať jako první s navigátorem Édouardem Boulangerem a od prologu se držel tempa. Jako výborný taktik pak své zkušenosti zúročil při přípravě na „48 h chrono“, kde si upevnil pozici na prozatímních stupních vítězů, než došlo k prasknutí vnějšího kulového kloubu spodního vahadla zadního zavěšení.
Dvojice zajela necelou půlhodinu díky pomoci svých týmových kolegů a inovacím Sandrideru, které mají usnadnit mechanické zásahy, jako jsou magnetické zóny integrované do karoserie. Před dnem odpočinku v Hailu byli nejrychlejší, ale ztráta náhradního kola jim vynesla desetiminutovou penalizaci a připravila je o první místo o pouhou jednu sekundu.
Mezi městy Hail a Al Duwadimi obsadili třetí místo a v úterý mezi Rijádem a Haradhem si připsali první etapové vítězství Sandrideru na Rallye Dakar. Nasser Al-Attiyah, který se stal jediným jezdcem v historii, jenž dosáhl nejrychlejšího času při osmnácti po sobě jdoucích účastech na Rallye Dakar, dojel se dvěma druhými nejrychlejšími časy a zpečetil čtvrté místo, pouhé 3’37„ od stupňů vítězů a 23’58“ za vítězem.
Další posádkou týmu byli Cristina Gutiérrezová a Pablo Moreno, startující v kategorii Ultimate. Při svém debutu s vozem Sandrider v Maroku obsadili sedmé místo. Posádka začala dobře, když v první etapě dojela v první pětce, a poté pomáhala Sébastienu Loebovi a Fabianu Lurquinovi v první části „48hodinového chrono“.
Kvůli problémům s posilovačem řízení po silném nárazu ale byli Cristina Gutiérrezová a Pablo Moreno nuceni odstoupit. Od té doby byli k dispozici týmu, pomáhali Sébastienu Loebovi a Fabianu Lurquinovi po jejich nehodách a poté pomáhali Nasserovi Al-Attiyahovi a Édouardu Boulangerovi během maratonské etapy.
Také Sébastien Loeb při své deváté Rallye Dakar předváděl od prvních kol Sandrideru v Saúdské Arábii slibné tempo.
Devítinásobný mistr světa v rallye, kterého podporoval Fabian Lurquin, se v prologu umístil v první desítce a poté vsadil na výhodnou pozici ve startovním pořadí „48 h chrono“. Ránu nadějím ale zasadil problém s elektřinou. S pomocí Cristiny Gutiérrezové a Pabla Morena se ale po noci uprostřed pouště probojovali zpět.
Ve třetí etapě ale Sébastien Loeb trefil obrubník, který je poslal do protisměru. Díky bezpečnostním systémům zabudovaným do konstrukce vozu Sandrider se jim nic nestalo a ztratili celých pět minut. Do cíle dojeli i přes zlomení táhla řízení, ale komisaři FIA je nakonec ze závodu vyloučili kvůli deformovanému skeletu karoserie.
Zdroj: Dakar.com, Dacia
Zdroj foto: Dakar.com, Renault Česká republika, Toyota Gazoo Racing