Ford Edge nabídne novou dynamiku, komfort i techniku
Stylový, sportovní a precizní Ford Edge je technicky nejvyspělejší SUV v nabídce značky Ford.
Ford nabízí nový Ford Edge mimo jiné ve stylovém provedení Titanium, sportovně pojatém ST-Line a luxusním Vignale. Konektivitu zajišťuje zabudovaný modem FordPass (pro ČR až koncem příštího roku) a systém SYNC 3 s osmipalcovou dotykovou obrazovkou.
V nabídce výbavy nechybějí luxusní položky jako konfigurovatelný digitální přístrojový štít, vyhřívání předních i zadních sedadel a volantu, odvětrávání předních sedadel, bezdrátové dobíjení telefonů nebo prémiový audiosystém B&O o výkonu 1 000 wattů.
Součástí rozsáhlé palety asistenčních technologií jsou například o systém samočinné aktivace brzd po nárazu, asistent vyhýbacího manévru nebo adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go a adaptivním vedením v jízdním pruhu.
V novém Fordu Edge zároveň debutuje nová varianta vznětového motoru Ford 2.0 EcoBlue, naladěná na 175 kW (238 k). Díky přeplňování dvěma turbodmychadly nabízí vysoký výkon i příznivou spotřebu. Dodává se v kombinaci s novou osmistupňovou samočinnou převodovkou.
Nový Edge disponuje rovněž zdokonaleným systémem inteligentního pohonu všech kol AWD. Systém podle potřeby přepíná mezi pohonem dvou a všech čtyř kol, což pomáhá dále snižovat spotřebu paliva.
Inteligentní SUV pro inteligentní svět
Nový Ford Edge nabízí soubor vyspělých asistenčních technologií, nazvaný Ford Co-Pilot360. Jednotlivé systémy zvyšují ochranu posádky, pomáhají při parkování a přispívají k tomu, aby každá jízda byla komfortnější, méně stresující a bezpečnější.
Adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go a vedením uprostřed jízdního pruhu samočinně udržuje bezpečný odstup od vpředu jedoucího vozu až do zastavení a zároveň pomáhá udržovat vůz uprostřed jízdního pruhu.
Nová funkce Stop & Go umožňuje vozu brzdit až do úplného zastavení s vynaložením až 50 procent maximálního brzdného účinku a znovu se rozjet, pokud zastavení netrvá déle než tři sekundy. Po delším zastavení může řidič dát pokyn k opětovnému rozjezdu stiskem tlačítka na volantu nebo sešlápnutím plynového pedálu.
Funkce vedení uprostřed jízdního pruhu sleduje vodorovné značení a podle potřeby vyvíjí účinek na řízení. Pracuje při zapnutém adaptivním tempomatu až do rychlosti 200 km/h. Zaznamená-li, že řidič nedrží volant, vyzve ho k tomu prostřednictvím akustického i vizuálního upozornění.
Nový asistent vyhýbacího manévru vyhledává pomocí radaru pomalu jedoucí nebo stojící vozidla. V případě hrozící srážky pomůže řidiči provést vyhýbací manévr impulsem do řízení.
Automatická aktivace brzd po nárazu omezuje riziko dalšího střetu. Jakmile dojde
k nárazu, v brzdovém systému se automaticky vyvine tlak střední intenzity. Tím se vůz zpomalí a omezí se nebezpečí zranění cestujících nebo dalšího poškození automobilu.
K asistenčním technologiím, které díky kamerám, radarům a ultrazvukovým senzorům usnadňují řidičům nového Fordu Edge život, patří také adaptivní světlomety, hlídání mrtvých úhlů, asistent dálkových světel, inteligentní omezovač rychlosti, upozornění na opuštění jízdního pruhu, předkolizní asistent s detekcí chodců a rozpoznávání dopravních značek.
Zejména při popojíždění a manévrování ve městě přijde vhod také upozornění při couvání do vozovky, adaptivní řízení Ford, aktivní parkovací asistent, detekce překážek po stranách či asistent vyparkování.
Komfortní interiér s online připojením
Zabudovaný modem FordPass Connect promění nový Ford Edge v pojízdný Wi-Fi Hotspot až pro 10 zařízení. Tento modem bude pro český trh dostupný ve vozech vyrobených koncem roku 2019. Zajišťuje přístup ke službě Live Traffic a umožňuje streamování zábavního obsahu. Mobilní aplikace FordPass v kombinaci s modemem FordPass Connect pak nabízí další zajímavé funkce:
– zobrazení polohy vozu – usnadňuje nalezení zaparkovaného vozu například na rozlehlém parkovišti nákupního centra
– stav vozu – umožňuje na dálku zkontrolovat hladinu paliva, stav alarmu, životnost oleje atd.
– dálkové ovládání zámků – umožňuje přes aplikaci odemknout i zamknout dveře
– dálkové startování – pro vozy vybavené samočinnou převodovkou
Přihrádka na mobilní zařízení může být vybavena podložkou pro bezdrátové dobíjení mobilních telefonů, které takovou funkci podporují. Komunikační a zábavní systém Ford SYNC 3 je již ve standardním provedení kompatibilní s Apple CarPlay i Android Auto™. Slouží k ovládání telefonu, audiosystému, navigace a klimatizace, a to buď hlasem, nebo prostřednictvím dotykové obrazovky o úhlopříčce 8 palců.
Zákazníci se mohou rozhodnout pro nový prémiový audiosystém B&O Play, naladěný speciálně pro Edge. Díky desetikanálovému digitálnímu zpracování zvuku zajišťuje tato soustava rovnoměrnou distribuci zvuku po celém interiéru. Dosahuje výkonu 1 000 wattů a tvoří ji 12 reproduktorů. Ještě intenzivnější zážitek z poslechu zprostředkuje volitelná funkce prostorového zvuku.
Nový Ford Edge dále nabízí plně konfigurovatelný digitální přístrojový štít, který umožňuje nastavit zobrazení rychloměru, otáčkoměru a provozních informací podle preferencí řidiče. Zvolit lze také barvu grafiky, a to v jednom ze sedmi odstínů. V nabídce komfortní výbavy nechybí velkoplošné panoramatické střešní okno, vyhřívaná a ventilovaná přední sedadla, vyhřívaná zadní sedadla a vyhřívaný volant.
Díky harmonicky sladěným, kvalitním materiálům a modernímu designu vyzařuje interiér nového Fordu Edge prémiovou atmosféru. Na upravené středové konzole se objevuje nový otočný volič samočinné převodovky, který má menší nároky na prostor než tradiční páka a umožňuje lepší přístup k podložce bezdrátového dobíjení.
Na středové konzole se dále nachází tlačítko elektronické parkovací brzdy, držáky nápojů s nastavitelným průměrem objímek a hluboká odkládací přihrádka, do které se vejdou knihy, hračky nebo tablet. Samozřejmostí je rozměrná schránka před spolujezdcem. Další odkládací prostor je k dispozici na horní ploše palubní desky.
Kultivovaná síla
Inteligentní pohon všech kol zvyšuje jistotu ovládání zejména na kluzkém povrchu. Nepřetržitě měří přilnavost jednotlivých kol a podle potřeby mezi ně rozděluje hnací sílu.
V novém Fordu Edge má premiéru zdokonalená verze této technologie s funkcí AWD disconnect. Ta využívá jistý druh umělé inteligence a pracuje s údaji z desítek senzorů po celém voze. Za pouhých 10 milisekund se dokáže rozhodnout, zda je v daném okamžiku zapotřebí inteligentní pohon všech kol. Odpojením jedné nápravy v situacích, které jsou k tomu vhodné, se snižuje spotřeba paliva.
Nový motor 2.0 EcoBlue bi-turbo se vyznačuje příznivým průběhem točivého momentu v nízkých otáčkách, kultivovaným projevem a plynulou, lineární akcelerací.
Přeplňovací soustavu tvoří malé vysokotlaké a velké nízkotlaké turbodmychadlo. V nízkých otáčkách pracují obě, což se odráží v pohotovějších reakcích motoru a výrazném nástupu točivého momentu. Při vyšších otáčkách již pracuje pouze větší turbodmychadlo, které vytváří plnicí přetlak potřebný k dosažení nejvyššího výkonu. Výsledkem je plynulejší, lineárnější akcelerace a celkově komfortnější dojem z jízdy.
Motor 2.0 EcoBlue bi-turbo dosahuje nejvyššího výkonu 175 kW (238 k). Dodává se v kombinaci s inteligentním pohonem všech kol a novou osmistupňovou samočinnou převodovkou. Hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 začínají na 6,8 l/100 km, respektive 177 g/km.
Nová osmistupňová samočinná převodovka vznikla s cílem dále snížit spotřebu paliva a zajistit rychlé, avšak plynulé změny rychlostních stupňů. Obsluhuje se prostřednictvím otočného ovladače na středové konzole a pádel ruční volby rychlostních stupňů pod volantem. Je naladěna s ohledem na očekávání evropských řidičů a používá následující adaptivní funkce:
– Adaptivní časování řazení, které zohledňuje individuální jízdní styl řidiče a tomu přizpůsobuje načasování změn převodových stupňů. Systém dokáže rozeznat jízdu do kopce i z kopce nebo průjezd ostrou zatáčkou a podle toho nastavit vhodný převodový stupeň pro plynulou a příjemnou jízdu;
– Adaptivní kvalita řazení, upravující tlak spojek s cílem dosáhnout co nejjemnější změny převodového stupně na základě údajů o vozidle a prostředí, v jakém se pohybuje. Tato technologie také reguluje plynulost řazení v závislosti na jízdním stylu řidiče.
Motor 2.0 EcoBlue je vždy vybaven technologií Auto Start-Stop. Vedle varianty bi-turbo bude v novém Edge k dispozici rovněž v následujících kombinacích:
– Varianta o výkonu 110 kW (150 k) s osmistupňovou samočinnou převodovkou a pohonem předních kol. Hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 začínají na 5,8 l/100 km, respektive 153 g/km. Tato motorizace bude pro český trh dostupná v polovině roku 2019
– Varianta o výkonu 140 kW (190 k) se šestistupňovou manuální převodovkou a inteligentním pohonem všech kol. Hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 začínají na 5,8 l/100 km, respektive 152 g/km
Adaptivní řízení Ford nepřetržitě přizpůsobuje převod řízení rychlosti jízdy. Díky tomu se nový Ford Edge lépe ovládá při nízkých rychlostech a příjemněji se řídí na dálnici.
Široká nabídka variant
Nový Ford Edge bude evropským zákazníkům nabízen jako luxusní model Vignale, stylový Titanium a velkoryse vybavený Trend, popřípadě jako sportovně stylizovaný Edge ST-Line.
S inovovaným designem přichází širší přední maska, jejíž povrchová úprava se liší v závislosti na stupni výbavy. Sériově dodávané LED světlomety a LED zadní svítilny lze na přání doplnit adaptivní funkcí. Upravená kapota motorového prostoru zdůrazňuje široký a pevný postoj vozu.
Stylový Edge Titanium podtrhuje vzhled exteriéru 19palcovými koly z lehké slitiny, chromovanými střešními ližinami a sportovním střešním spoilerem. Má také podsvícené prahové lišty.
Poznávacími znaky nového Fordu Edge ST-Line jsou spodní partie dveří, blatníků a prahů v barvě karoserie, maska chladiče v černém provedení, prémiová lakovaná kola z lehké slitiny (sériově v rozměru 20 palců, na přání 21“) a dvě chromované koncovky výfuku. Uvnitř tento model nabízí sedadla čalouněná kombinací kůže a prémiového veluru, materiálu Miko®-Dinamica, volant potažený perforovanou kůží a hlavici řadicí páky s červenými švy (ve vozech s manuální převodovkou). Model Edge ST-Line má také sportovně naladěný podvozek.
Nový Edge Vignale kombinuje moderní design s tradičním řemeslným zpracováním. K jeho specifickým detailům patří chromované rámečky předních mlhových světel, maska Ford Vignale s charakteristickým šestiúhelníkovým vzorem a dvacetipalcová kola z lehké slitiny. Sedadla a dveřní výplně jsou čalouněny kůží Windsor se šestiúhelníkovým vzorem ozdobného prošívání. Kůže se objevuje rovněž na středové loketní opěrce a palubní desce.
Více než pětina všech vozů Ford prodávaných dnes v Evropě spadá do kategorie SUV. Nabídku SUV značky Ford pro evropský trh tvoří vedle velkého Edge také kompaktní EcoSport a střední Kuga. Odbyt SUV Fordu v říjnu meziročně vzrostl o 19 procent. Od uvedení modelu Edge na evropské trhy v roce 2016 si tento model pořídilo již více než 34 000 zákazníků.