Ford Focus ST+. Zdroj jedinečných zážitků
Model Ford Focus ST jsme jako novinku představili již před dvěma lety, kdy se chystal na český trh. Focus je model, který dlouhá léta zářil na tratích nejrůznějších rallye a Focus ST+ je vůz, kterým se běžný řidič může tomu soutěžnímu nejvíce přiblížit. Pro někoho může být přitažlivé i to, že pod kapotou se skrývá motor, který najdete i u většího a kultovního modelu Mustang.
Exteriér
Model se kromě varianty hatchback nabízí i jako kombi. Oproti nižším verzím Trend, Titanium a Active se liší přepracovanou agresivnější maskou chladiče a předním nárazníkem s LED světlomety, za příplatek dokonce adaptivními, s prediktivním svícením. To zvyšuje využití světelného toku, detekuje přítomnost protijedoucích aut, omezuje jejich oslnění a otáčením v zatáčce vykrývá temná místa.
Na první pohled je identifikovatelný také díky velkým 19 palcovým diskům s opravdu nízkými pneumatikami. Označení ST najdete na masce chladiče vepředu a také na zádi, které dominují dvojice velkých výfuků dole a přítlačné křidélko nahoře.
Pro znalce zvyklostí značky bude jistě nápovědou i samotný modrý odstín karoserie.
Užitečnou drobností, kterou bychom na sportovním voze nehledali, ale v běžném provozu, obzvláště městském, ji velmi oceníte, jsou plastové chrániče hrany dveří.
Ty se při otevření dveří bleskurychle vyklopí tak, aby obejmuly hranu dveří a ochránily ji před poškozením nárazem do boku vedlejšího vozu, nebo třeba stěny garáže. To je chytré a precizně provedené řešení, za které patří autorovi velký dík.
Interiér
Interiér je v dnes už standardním černém provedení. Příslušnost do sportovní stáje symbolizují loga ST na volantu, vyšité na sedačkách a bocích koberečků a nápis Ford Performance na nášlapech prahů.
To všechno jsou ale estetické drobnosti. Sportovní duch vozu se na vás přenese po usednutí do sedačky Recaro. Řidič a spolujezdec mají opravdové lavory, do kterých člověk zapadne, aby se ani nehnul. Sedačky Recaro jsou pověstné tím, že vás podrží v každé jízdní situaci, nechtějte to ale po nich na delší cestě. Na to opravdu jejich polstrování není stavěno.
Velkoplošný displej před řidičem zobrazuje potřebné údaje včetně takových, které využijete při sportovnější jízdě, například tlaky a teploty pracovních náplní. Kvůli zjištění základního údaje o rychlosti a případném omezení ale není potřeba sklánět hlavu. Viditelné jsou na štítku head up displeje přímo před sebou. Na rozdíl od aut jiných značek je polohu displeje možné upravit podle výšky postavy, což řeší problém viditelnosti údajů zejména u vyšších řidičů.
Panel infotainmentu uprostřed přístrojové desky působí technicistně a poněkud studeně. Emoce nevzbuzuje ani jeho ovládání. Naštěstí je doplněn jak ovládáním rádia pod panelem, tak panelem klimatizace, takže během jízdy není moc potřeba do něj sahat.
Přístrojová deska má povrch, kombinující měkčené plasty s lištami, imitujícími kevlar.
Odkládacích ploch je dostatek jak vepředu, tak vzadu. A do předních i zadních dveří dostanete velkou pet lahev.
Volant padne do rukou naprosto přesně, vybrání i výstupky na věnci jsou na těch správných místech. Škoda jen, že na nich stejně přesně nejsou rozmístěna všechna potřebná tlačítka pro ovládání. Poloha některých působí poněkud nesystémově, některá chybí. V tomto ohledu je ještě co zlepšovat, nejmenovaná značka z Nošovic by mohla posloužit jako vzor.
U sportovního vozu byste asi spíše hledali masivní řadicí páku. Tento model místo ní nabízel malý kruhový volič automatické převodovky, lehce dosažitelný i při ruce odložené na opěrce mezi sedadly. Opěrka je horizontálně posuvná, takže se o ni dá lépe opřít ruka, i když výškové nastavení by se taky určitě využilo. Schránka pod opěrkou mezi předními sedadly není moc velká, ale svačinu do ní dostanete. Je v ní i polička na odložení drobností nebo i menšího mobilu, který můžete napájet z přítomné USB zásuvky, skrytě před očima případných nenechavců.
Místa je dostatek i na zadních sedadlech, neomezuje ani více dozadu posunutá sedačka cestujících vepředu.
Konektivitu řeší vepředu jedna USB a jedna 12V zásuvka. Pro ty, kteří to mohou využít, je k dispozici bezkontaktní dobíjecí podložka. Vzadu si musí cestující vystačit s jednou 12 V zásuvkou, takže pokud zde bude cestovat více pubošů s potřebou energie, musíte použít cigaretovou vícenásobnou USB zásuvku.
Zavazadlový prostor má v základu objem 375 a po sklopení zadních sedadel 1354 litrů. Je hluboký, opěradla ale po složení vytvoří schod, který komplikuje nakládání větších předmětů a neumožňuje využít plně plochu. Řešení, kdy sedáky zajíždí k podlaze a opěradla po sklopení vytvoří rovnou plochu tak, jako je to u některých jiných značek, by se zde určitě hodilo.
Motor, převodovka
Focus ST na trh přišel s benzínovým čtyřválcovým motorem EcoBoost na dnešní dobu s až neuvěřitelným objemem 2.3 litru a naftovým dvoulitrovým motorem. Testovaný subtilní vůz měl benzínový motor 2,3 litru, který nabízel celých 280 koní. Převodovka nebyla manuální, jak by oldschool fanoušek čekal. Sedmistupňová převodovka ale řadí skvěle, a prakticky ani nepotřebuje žádné korekce pádly pod volantem. Při běžné sportovní jízdě v mezích zákonů lidských i přírodních vám umožňuje plně se soustředit na stav vozovky i provoz a vychutnat si jízdu.
Ve sportovním režimu udržuje systém motoru turbo v pohotovosti tak, aby bylo schopné okamžitě zareagovat na plynový pedál a udělit autu zrychlení, kvůli kterému máte najednou plné ruce volantu.
Výborná je spojka, která dokáže logicky vyhodnotit i to, že nepřidáváte plyn a dokáže podřadit. Tím vám ušetří spoustu brzdění.
Při dynamičtější jízdě je potřeba si dát, kvůli měkčímu odpružení, přes větší světlou výšku, pozor na terénní nerovnosti. A to nejen na nezpevněných cestách, ale i ve městě, kde průjezd výmolem nebo po rozbitých dlažkách může vést ke kontaktu spodku vozu s vozovkou, což by auto mohlo bolet.
Po ruce máte i potřebné tlačítko pro vypínání otravného a leckdy i nebezpečného systému Start/stop. Bohužel nevím, jestli to mají automobilky v nějaké direktivě, protožee to dlěají všechny, nebo je to jen jejich umanutá potřeba řidiče manipulovat. Na rozdíl od asistenta, který dokáže auto podržet po prošlápnutí brzdy zastavené bez nutnosti stát na brzdě (Hold systém), je potřeba Start/Stop aktivovat znovu po každém nastartování. Přesto to velmi doporučuji pokaždé udělat, protože rozpálenému motoru opravu nedělá dobře, když je každou chvíli vypnutý a prochází tepelným šokem.
Jízdní vlastnosti
Podvozek je nastaven na rozumný kompromis nároků sportovní jízdy a běžného pojíždění. Tlumiče pérování jsou oproti jiným výbavám tužší, vepředu o 20% a vzadu o 13%. Podvozek je nižší o 10 mm, což spolu s nižšími pneumatikami znamená, že břicho vozu je blíže vozovce. To sice zlepšuje jízdní vlastnosti, na rozbitých okreskách nebo vlnách z kostek ve městě to ale zvyšuje riziko nepříjemného kontaktu s vozovkou, takže je lepší zvolnit.
Jízdní vlastnosti je možné si podle typu vozovky a počasí upravit pomocí voliče jízdních režimů. Tlačítko pro volbu režimu ale není na přístrojové desce, nebo středovém panelu. Najdete ho přímo na volantu, takže změna režimu v případě náhlé potřeby je možná okamžitě, bez sundání ruky z řízení. V režimu Sport auto reaguje na plyn mnohem živěji. Jak už to bývá, převodovka řadí i v o něco vyšších otáčkách. Přístrojová deska se sice zbarví červeně, aby podpořila produkci adrenalinu, ale poloha přístrojů se nezmění, takže rychloměr zůstává vlevo a otáčkoměr vpravo.
Prožitek ze sytého zvuku motoru pomáhá zlepšit subwoofer, ukrytý v kufru pod podlážkou v místech, kde bývalo obvykle rezervní kolo.
Jízdní vlastnosti zlepšily oproti předchozí generaci také úpravy na podvozkové platformě, silnější brzdy a použití elektronicky řízeného samosvorného diferenciálu. Ten snižuje nedotáčivost a omezuje riziko, že při rychlejší jízdě v prudší zatáčce vypadnete ze silnice. Toto riziko omezuje i výborné řízení.
Přesné nepřeposilované řízení dává prostřednictvím volantu jasnou informaci o stavu vozovky. A když máte pocit, že už se dostáváte na hranu, zachrání vás účinné, ale citlivé brzdy.
S trochou nadsázky tak lze použít oblíbené rčení, že auto jede jak po kolejích a i při zachování chladné hlavy si můžete jízdu skvěle užít.
Závěr
Ford Focus je auto, o kterém lze říci, že je vozem více tváří, přestože některými prvky exteriéru naznačuje svou povahu. Může být zdrojem adrenalinových zážitků pro mladého řidiče nebo řidičku. Svůj účel splní i při cestách do práce nebo na výlet jako rodinný vůz.
Po městě vás auto vytřese, určitě bych se rozmýšlel vydat se s ním na dlouhou cestu na dovolenou, už kvůli spotřebě. Auto je totiž docela při chuti. Průměrná dlouhodobá kombinovaná spotřeba byla v našem případě 10,1 litru, při razantnější jízdě se ale dostanete bez problému ke 12 litrům.
Prostě je to spíš sportovní nářadí, které dokáže být v určitém terénu, jako jsou třeba klikaté okresky, dokonce obratnější, než větší a silnější bratr Mustang, jak jsme si experimentálně ověřili.
Kdo o voze vážně uvažuje, měl by si jej před koupí vyzkoušet a ověřit si, jaký motor a převodovka mu vyhovuje. Cena se podle motorizace a převodovky odvíjí od nějakých 868 900 Kč až po provedení se silným benzínem a automatem (+ 60 000 Kč), které stojí zhruba 956 900 Kč.
Text a foto: Jan Švéda