Jarní příprava na sezonu má nejvyšší čas

Zima sice nebyla letos nijak krutá, ale příprava auta na jarní sezónu má svá specifika, které je lepší nepodcenit ani nyní. Navíc, s rostoucími cenami aut, servisu i provozních nákladů, se pečlivost zhodnotí více, než tomu bylo v minulosti.Řešením samozřejmě dnes může být svěření auta profesionální firmě, které se na úklid specializují. pro ty, kteří chtějí ušetřit, nebo jsou pro ně úklidové rituály koníčkem, máme na prahu jara pár připomenutí a doporučení.

Pozornost si po zimě zaslouží nejen pneumatiky nebo akumulátor, ale například i méně nápadná místa, jako je zanesená klimatizace nebo oděrky na karoserii. Zanedbaná údržba také může vést k vyšší spotřebě, což při aktuálních cenách benzínu může bolet víc, než kdy jindy.

Největší hrozbou pro karoserii je sůl. Pečlivé vystříkání podvozku, podběhů i celé karoserie je prvním krokem k prodloužení doby, kterou vám může auto sloužit. Po omytí stojí za to prohlédnout pečlivě celý povrch karoserie a případné oděrky, které v zimě lehce způsobí kamínky z posypu, je potřeba ošetřit korekční tužkou, nebo opravným lakem. Trochu prevence může ušetřit dost peněz, které by později stála oprava rezave karoserie.

S jarem přichází i pylové sezony, které působí dýchací potíže čím dál většímu počtu alergiků. Pro nerušenou jízdu autem je potřeba zkontrolovat a vyčistit celý systém klimatizace, zanesený ze zimních cest prachem, ve kterém se ve vlhkém teplu rády množí zdraví neprospívající bakterie. Je to lepší, než riskovat bolesti hlavy, případně  nějaké onemocnění.

Samozřejmostí je u pořádný úklid uvnitř. Vyklepání koberečků nestačí. Pořádné cvičení s průmyslovým vysavačem, které jsou na pumpách, udělá zázraky. Uvnitř vozu si rovnou ukliďte a z kufru odstraňte nepotřebné náčiní, jako je lopata na sníh, či sněhové řetězy.

Zima dává zabrat i stěračům a samozřejmě i autobaterii. Pokud máte o jejím stavu pochybnosti, nechejte ji raději v autoservisu změřit. A pokud auto v zimě většinou stálo, prospěje mu delší projížďka, na které se baterie pořádně dobije. Stejně důležité je doplnění provozních kapalin či alespoň jejich kontrola.

 

Citlivým místem, které může v zimě dostat pořádně zabrat, je brzdová soustava. A to nejen rozvody brzdových hadiček a trubiček, ohrožovaných solí z vozovky, ale i brzdové kotouče a destičky. Situace, kdy se kamínek z posypu dostane mezi kotouč a destičku a kromě nepříjemného zvuku může dojít k poškození obou dílů, zná mnoho z nás. O přezutí pneumatik nemá smysl mluvit. Šetření ve stylu „dojedu v létě zimní gumy“ se nemusí vyplatit. Zimní gumy na letní vozovce způsobují např. delší brzdnou dráhu a také vyšší spotřebu. Totéž platí o podhuštěných letních pneumatikách. Což se s ohledem na současné ceny paliva extrémně nevyplatí.

Závěrem, když už budete mít auto naleštěné, vyčištěné a připravené na jarní výlety, zmíníme ještě pár doporučení na cestu pro úspornou jízdu. Primárně se snažte jezdit plynule, udržovat přiměřený rozestup – což ale neznamená desítky metrů za vozem před sebou – a vyhýbat se zbytečně prudkému brzdění. Velké množství paliva nás stojí také rozjezdy s plynem na podlaze. Vyplatí se také zjistit si optimální otáčky motoru, kdy máte k dispozici nejlepší poměr výkonu a spotřeby.

O vhodnosti vyčistit kufr od nepotřebného balastu, který vozíme v kufru, jsme se již zmínili. Každých 10 kg navíc zvyšuje spotřebu zhruba o 0,1 l na 100 km. Spotřeba roste také se špatnou aerodynamikou, proto ve vyšších rychlostech zavřete okýnka, a pokud nemusíte, nevozte na střeše žádný nosič.

 

Zdroj: redakce, AAA auto

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code