Lexus LS 500 AWD – auto, které nepřehlédnete

Lexus LS je od jejího založení před 30 lety nejvyšším modelem značky, která je synonymem pro luxus.  Testovaný model je představitelem páté generace, která nahradila tu předchozí po dlouhých 11 letech. Na rozdíl od svých konkurentů ve třídě, za které můžeme považovat modely řady 7 od BMW, Audi A8 nebo Mercedes třídy S, působí více neortodoxně. Svému majiteli zajistí svým designem pozornost a zájem kolemjdoucích a uvnitř mu poskytne pohodlí, o kterém ani netušil, že je možné.

Exteriér

Nejvyšší model Lexusu je auto, které opravdu nepřehlédnete. Dominantní jsou již jeho rozměry, s délkou 5,235 metru překonává všechny své známé konkurenty. Nezapadne ani výrazným designem, spojujícím do jednoho vyváženého celku dynamické rysy s majestátností. Ať už jde o opravdu obří nasávací otvor v čelní masce, přes nezvykle tvarované přední i zadní světlomety, boční prolisy karoserie, nebo plynulou linii střechy, přecházející jedním obloukem téměř až k hraně víka zadního kufru, vše je plné skryté energie a důstojnosti. Celkový dojem dále podtrhují obrovská 20 palcová kola, obutá na leštěných discích, kterými prosvítají rozměrné kotouče brzd. Masívnost zadní části vozu a jeho šířku designéři na jednu stranu podtrhli široce roztaženými světlomety, propojenými chromovanými lištami, probíhajícími napříč celým vozem a vybíhajícími až do boku vozu jako součást impozantního světlometu. Na straně druhé, podobně jako to řešilo Volvo u svých vyšších modelů, je partie zadní části v oblasti blatníků snížena a odlehčena, a linii vozu tak zakončuje poměrně výrazná odtrhová hrana na kufru, která se obloukem napojuje na šířku zadního okna.

Interiér

Je známým klišé říci, že jsou místa, kde jste obklopeni luxusem. U tohoto modelu se toto hodnocení podsouvá úplně mimoděk. Je málo vozů, u kterých by se člověk po usednutí do interiéru cítil jako v prostředí, které dává svému majiteli status výjimečnosti a úspěchu. První, čeho si všimnete, jsou použité materiály a kvalita detailu, s jakou jsou zpracovány. Již kombinace červené kůže a hedvábí, ze kterého je na způsob japonského origami vyskládáno čalounění dveří, se šedou kůží sedaček a dveřních opěrek, které jakoby visí v prostoru, nenechává nikoho na pochybách, kde se ocitl.

To, že jen samotné desky z broušeného křišťálu, ve kterých jsou zapuštěny vnitřní kliky dveří, jenž jako doplňková výbava tvořily součást výbavy testovaného vozu, jsou na ceníku uvedeny sumou 375 000 Kč, se vymyká všemu, co si běžný motorista vůbec umí jako luxus představit.

Interiér ale není pouze luxusní, je do jisté míry i originální svým pojetím. Už pouhý pohled skrz volant na přístrojovou desku může překvapit. Místo obligátní kapličky, ve které by byly dva hlavní přístroje rychloměr a otáčkoměr, je zde pouze jeden, a to otáčkoměr. Rychlost se promítá jako číselný údaj na displej uvnitř plochy digitálního otáčkoměru. To je věc, která mi velmi vyhovuje a potvrzuje můj názor, že nepřehledný analogový rychloměr je v dobách všudypřítomných hladových ok rychlostních radarů přežitkem. Po stranách sdruženého digitálního panelu s dominantním otáčkoměrem a doplňkovými údaji teploty, času, jízdním režimu a bezpečnostními ikonami jsou pak v samostatných oknech teploměr motoru a ukazatel stavu paliva.

Head-up display je snad první display, na kterém při své výšce něco vidím, protože si mohu dát sedačku tak nízko, že celé pole displeje se mi v průhledu zobrazuje.

Přestože žijeme v třírozměrném prostoru, sedadla řidiče a spolujezdce jsou nastavitelná v celkem 28 směrech. Sedák je ale poměrně úzký, při zvýšení boků pro pevnější vedení ponechává pro sedací část poměrně málo místa. To, že sedadla jsou vyhřívaná a odvětrávaná, není třeba zdůrazňovat, za zmínku ale stojí, že nabízejí i mnoho masážních režimů. O ty ostatně nejsou připraveni ani cestující na dvou krajních, také vyhřívaných, sedadlech vzadu. To pravé vzadu je dokonce možné, po sklopení opěradla předního sedadla spolujezdce a zvednutí opěrky pro nohy, upravit prakticky do lůžkové úpravy a já tak se smutkem vzpomínal na doby, kdy jsem měl k dispozici firemního řidiče a mohl tak užívat podobných výdobytků nejen při statické zkoušce v garáži. Prostřední, páté sedadlo, je spíše doplňkové. V běžném provozu se po sklopení opěrky ve střední části opěradla využívá panel s displejem na jeho zadní straně. Zde může cestující nastavit všechny funkce, od topení, vyhřívání, přes masáž, nastavení infotainmentu, filmové projekce na displejích v opěradle předních opěradel, rádia atd., pro cestující vzadu.

Tím jsem narazil na snad jediné trochu bolavé místo vozu. Infotainment není příliš intuitivní a jeho ovládání vyžaduje buď dřívější zkušenost s vozy Lexus nebo Toyota, nebo podrobné studium manuálu. Samotná navigace je velmi za zenitem a řešit problém zrcadlením displeje mobilu s vlastní navigací se, kvůli neúspěchu při párování funkce zrcadlení, nepovedlo. Optimista by řekl, že v oblasti software si značka ponechává velký prostor pro další zlepšování.

Za pochvalu ale jistě stojí odhlučnění interiéru, do kterého proniká zvuk motoru pouze tehdy, kdy je potřeba, aby potěšil ucho řidičovo při akceleraci. Jinak nic neruší poslech velmi kvalitní audiosoustavy, tedy pokud se jako řidič smíříte s tím, že o naladěné stanici a hlasitosti poslechu mohou prostřednictvím panelu mezi zadními sedadly rozhodovat i cestující vzadu. Čtyřzónová klimatizace samozřejmě umožňuje každému z cestujících nastavit si pro sebe optimální podmínky a regulovat proud vzduchu prostřednictvím mnoha výdechů, rozmístěných v celém prostoru interiéru.

Mé oblíbené téma je konektivita, obzvláště na leckdy opomíjených zadních sedadlech. Zde ale panuje spokojenost. V kastlíku mezi sedadly, který je obrovský a dá se otevírat šikovně do strany jak řidičem, tak spolujezdcem, jsou 2 zásuvky USB a jedna 12 V a zásuvka na sluchátka. Svou zásuvku, byť schovanou dole ve středu pod výdechy klimatizace, najdete i vzadu.

Kufr má objem 420 litrů. To není nijak závratné číslo, navíc vstupní otvor do kufru není z největších, ale cestovní zavazadlo i kufr se tam vejdou a víc se u vozu tohoto typu asi nepředpokládá.

Motor, převodovka

Sedan LS nabízí možnost volby mezi hybridním pohonem nebo dvojitě přeplňovaným benzínovým motorem 3,5 litru V6. Náš vůz poháněl vidlicový šestiválec o výkonu 310 kW, to je 421 koní. Toto stádo přenáší svůj výkon na silnici na všechna čtyři kola prostřednictvím čtyřstupňové mechanické převodovky, kombinované s planetovou převodovkou, což je kombinace umožňující řadit postupně až neuvěřitelných 10 převodových stupňů. Jak jsem již psal výše, motor je tichý, nicméně dostatečně pružný a dokáže přes 2,2 tuny těžký vůz rozjet na 100 kilometrů za 4,9 vteřiny.

Desetistupňový automat řadí naprosto přesně a neznatelně a při ručním podřazení i o několik stupňů se do interiérů nepřenáší žádné protesty od motoru. Velmi příjemná je logika řazení automatu, který identifikuje, když sundám nohu z plynu při jízdě z kopce a poté podřazuje sám tak dlouho, dokud nedostane motor do pásma optimálních otáček, nebo dokud znovu nepřidám plyn, takže při jízdě z kopce není nutné manuálně podřazovat, nebo dokonce brzdit.

Komfort práce s převodovkou také zvyšuje funkce Hold. Ta je ovladatelná nenápadným tlačítkem na prostředním panelu vedle volantu a umožňuje, zejména na křižovatce nebo při vjíždění na hlavní, uvolnit po zastavení pedál brzdy a rozjet se pouhým přišlápnutím pedálu plynu, takže noha si odpočine. Tlačítko této funkce, stejně jako tlačítko pro vypnutí obecně otravné funkce Start/stop, najdete na prostředním panelu vedle volantu. Obě funkce je ovšem nutné aktivovat po každém nastartování znovu.

Spotřeba asi není to, co by majitele takového vozu velmi trápilo, takže ani reálně dosažená hodnota něco přes 10,3 litru (oproti tabulkovým 9,9 litrům kombinované spotřeby), nijak nepohoršuje.

Jízdní vlastnosti

U automobilu kategorie Lexusu neočekáváte, že byste s ním chtěli trhat dlažbu. Má sice jako předvolbu režim Sport k dispozici, ale upřímně řečeno to není nic, po čem by řidič, očekávající pohodu a komfort, měl potřebu sahat. I tak je zrychlení opravdu impozantní – auto je jak raketa, což je při hmotnosti kolem 2,5 tuny úžasné. Je to ale vykoupeno spotřebou, která je v takové chvíli také impozantní.

V komfortním režimu auto na vzduchovém podvozku na nerovnostech úplně plave a do interiéru dostává jen zvuková kulisa při přejíždění nerovností, a jen ve vyjímečném případě pronikne k osádce nějaký ráz do sedačky. V běžném režimu nastavení podvozku to je již horší, podvozek je docela tvrdý a nárazy jsou poměrně citelné.

Úžasné ovladatelnosti a stabilitě i při razantnějším průjezdu zatáčkami velmi pomáhá pohon všech kol v kombinaci se samořiditelnou zadní nápravou.

Vůz samozřejmě disponuje mnoha asistenty. Z těch aktivních, jejichž činnost můžete postřehnout v běžném provozu, zmiňme Asistent rozjezdu do kopce a Systém sledování provozu v příčném směru za vozem s brzdnou funkcí (krátce řečeno – hlídá, aby vám při vycouvávání z řady zaparkovaných aut někdo neustřelil zadek). To jsou dost užitečné věci a mohou ušetřit spoustu nepříjemností. Dále pak Pokročilý asistent pro udržení jízdy v jízdním pruhu, který se nejprve nenápadně ozve při přiblížení k čáře, při přejezdu přes čáru bez použití blinkrů do řízení trochu sáhne, ale nechá si říct, není potřeba se s volantem tak prát, jako je to třeba v případě Peugeotů. Tento asistent je, alespoň pro mne, z kategorie zbytných. Za pár let, až stupně automatizace u automobilů dosáhne úrovně 5, což je maximum a představuje kompletně samořiditelné auto, nechám s radostí všechny asistenty zapnuty. Do té doby ale budu některé vypínat, protože mne spíše obtěžují svou nevypočitatelností a chováním.

Závěr

Pokud patříte mezi ty, kteří nemusí řešit částku na nákup vozidla, pohodlí a status jsou pro vás důležitější, a máte navíc ještě potřebu vyniknout neotřelým způsobem, pak Lexus LS pro vás vhodnou volbou. Budete za to odměněni pohodlím a komfortem, který jen tak něco nepřekoná. Bude na vás, zda dáte přednost vychutnat si vlastnosti vozu za jeho volantem, nebo se necháte usadit vpravo vzadu a využijete všech vychytávek, které vůz poskytuje. Jako řidič si užijete radost z komfortu za volantem a docela slušné dynamiky, ale budete se muset naučit žít s neintuitivním informačním systémem. Jako cestující na přestižním místě si budete moci dopřát veškerý myslitelný komfort, jen vás občas drcnutí odspodu upozorní, že se vezete po českých silnicích. Pořizovací náklady se pohybují podle aktuálního ceníku od 2 900 000 Kč za dobře vybavený základ verze Elegance, přes 3 300 000 Kč verze Prestige až po 3 800 000 Kč ve výbavě Superior, kterou můžete mít i za 4 215 000 Kč s plným setem doplňků, z nichž nejkurioznějším jsou určitě již zmíněné ručně broušené křišťálové panely ve dveřích. Provozní náklady se pak budou odvíjet od jízdního stylu, my jsme se v průměru vešli do 11 litrů, což tabulkovou hodnotu kombinované spotřeby o moc nepřekročilo.

Galerie:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code